Felsökning AC Clio Sport 2.0 2001

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Jöns
Posts: 213
Joined: 21 Jul 2009, 13:01
Location: Vittsjö

Felsökning AC Clio Sport 2.0 2001

Post by Jöns »

Tjena!

Gick och spontanköpte mig en Clio igen idag.
Denna gången lite nyare och liiiite starkare.

Fick fixat en del saker direkt men jag har avgas, fixa en nyckel till samt att ACn inte fungerar.

Finns der något schema på det så man vet var man ska börja leta?
Ska fylla på allt inom kort på jobbet men nu i semestertider så är det dåligt med folk där.


Som jag förstår det så ska kpr slå av om det är för lågt tryck. Denna brytare borde sitta någonstans och den borde man kunna mäta.
Det är ingen ACC eller clima eller vad det kallas på Renå-språk :)

Men när man trycker på knappen så händer inget alls.

Vad tror ni om detta?

Är det någon som vill se bilder så går det väl att lösa :)
En vw-intresserad som har en Renault som bruksbil. Är inne på vår tredje Clio nu.
Clio Sport 2.0 16v 2001. Pendlarbilen :)
Joelsson
Jöns
Posts: 213
Joined: 21 Jul 2009, 13:01
Location: Vittsjö

Re: Felsökning AC Clio Sport 2.0 2001

Post by Jöns »

Hittade en 3-stiftig liten historia på ett elschema. Skulle gissa att det är HP/LP pressostat eller en vanlig tryckmätare helt enkelt.

Hade man vetat vad det ska vara slutet eller vilket motstånd där ska vara så hade det varit eeeeenkelt!

Ingen annan som gör sånt här?
En vw-intresserad som har en Renault som bruksbil. Är inne på vår tredje Clio nu.
Clio Sport 2.0 16v 2001. Pendlarbilen :)
Joelsson
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Felsökning AC Clio Sport 2.0 2001

Post by Starbright »

Har du någon gas i systemet?
Om ja, hur högt tryck visar isf tryckgivaren att det är?
Visar den på 0-2 bar kommer inte kompressorn slå igång.

Har du 3 + kg tryck bör kompressorn slå igång, isf, kommer ström till magnetkopplingen ?

Om ja, fungerar magnetkopplingen? funktionsprova den. alt resistansmät den.

Jag vet inte värden och dyligt på givaren, vet dock att dem kan gå sönder då och då. Även ledningsmattan kan bli dålig.
Johnny Söderström
Jöns
Posts: 213
Joined: 21 Jul 2009, 13:01
Location: Vittsjö

Re: Felsökning AC Clio Sport 2.0 2001

Post by Jöns »

Det verkar som om det är att det helt enkelt är för lite gas i den.
Kopplade bort tryckgivaren och då hoppade det igång som det skulle. Kylde inte bra, men lite.
Så sakerna fungerar, bara att det är för lite gas i han(eller om givaren är kass).

Ska börja med att fylla på gas så snabbt jag kan så kommer det säkert fungera kalasbra....
En vw-intresserad som har en Renault som bruksbil. Är inne på vår tredje Clio nu.
Clio Sport 2.0 16v 2001. Pendlarbilen :)
Joelsson
Jöns
Posts: 213
Joined: 21 Jul 2009, 13:01
Location: Vittsjö

Re: Felsökning AC Clio Sport 2.0 2001

Post by Jöns »

Gas ska fyllas på imorgon.
Tittade lite sådana GDS-kit men då är det en massa brandfarliga gaser och det känns lite tråkigt. Dessutom dyrare än att fylla på med vanlig R134a.

Återkommer med resultat :)
En vw-intresserad som har en Renault som bruksbil. Är inne på vår tredje Clio nu.
Clio Sport 2.0 16v 2001. Pendlarbilen :)
Joelsson
Jöns
Posts: 213
Joined: 21 Jul 2009, 13:01
Location: Vittsjö

Re: Felsökning AC Clio Sport 2.0 2001

Post by Jöns »

Gas fylldes på och läckte ur.
Lokaliserade en läcka och ska laga denna när jag får hem sakerna för det.

Sedan ska det fyllas igen och se om det läcker på något annat ställe med, vilket man får hoppas det inte gör.

Image

Läckan är liiite större än en liten läcka.

:)

Dvs när jag trodde att den fungerade så var det nog bara fantomkänslor/önsketänkande.
En vw-intresserad som har en Renault som bruksbil. Är inne på vår tredje Clio nu.
Clio Sport 2.0 16v 2001. Pendlarbilen :)
Joelsson
Jöns
Posts: 213
Joined: 21 Jul 2009, 13:01
Location: Vittsjö

Re: Felsökning AC Clio Sport 2.0 2001

Post by Jöns »

Kondensorn gick inte att rädda så den ska bytas.
en ny kostar runt 900:- med torkfilter men ska se om jag hittar en beg någonstans och byta ut den.

Kommer bli så bra så :)
En vw-intresserad som har en Renault som bruksbil. Är inne på vår tredje Clio nu.
Clio Sport 2.0 16v 2001. Pendlarbilen :)
Joelsson
Jöns
Posts: 213
Joined: 21 Jul 2009, 13:01
Location: Vittsjö

Re: Felsökning AC Clio Sport 2.0 2001

Post by Jöns »

Skroten hade inte den modellen och jag orkar inte strula mer så jag beställde en från Tyskland för 650:- inkl frakt.
Behöver jag byta torkfilter så kan man köpa det i Sverige utan att försättas in personlig konkurs.

Bytte bakbromsarna igår och insåg att jag saknar 6000073518, som är en liten bricka som sitter bakom allt på axeltappen.

Det förklarar varför båda hjullagrena var sopslut!
De har ändå suttit på något/några år så det är ju ändå rätt så imponerande att de har hållt så länge.

Byter man hjullager i de gamla skivorna så fungerar ju de ett bra tag till så att säga. :)
En vw-intresserad som har en Renault som bruksbil. Är inne på vår tredje Clio nu.
Clio Sport 2.0 16v 2001. Pendlarbilen :)
Joelsson
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Felsökning AC Clio Sport 2.0 2001

Post by Tony »

Jöns wrote:Skroten hade inte den modellen och jag orkar inte strula mer så jag beställde en från Tyskland för 650:- inkl frakt.
Behöver jag byta torkfilter så kan man köpa det i Sverige utan att försättas in personlig konkurs.

Bytte bakbromsarna igår och insåg att jag saknar 6000073518, som är en liten bricka som sitter bakom allt på axeltappen.

Det förklarar varför båda hjullagrena var sopslut!
De har ändå suttit på något/några år så det är ju ändå rätt så imponerande att de har hållt så länge.

Byter man hjullager i de gamla skivorna så fungerar ju de ett bra tag till så att säga. :)
Torkfilter skall alltid bytas när systemet varit öppet.
Då måste ju någon ha slarvat bort tätningarna vid ett tidigare byte, tråkigt.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Jöns
Posts: 213
Joined: 21 Jul 2009, 13:01
Location: Vittsjö

Re: Felsökning AC Clio Sport 2.0 2001

Post by Jöns »

Jo, jag vet att det SKA bytas.
Men jag börjar med att suga ner det och ser hur det ser ut.
Fyller på gas och ser hur det ser ut och fungerar det bra som kommer det troligen aldrig göras.

Men eventuellt byter jag det.

Många firmor byter inte torkfilter efter att de bytt kpr eller så men jag vet att man ska göra det.

Distanserna nu från England. Gick snabbare än att ta det via Volvo. Minst 5 arbetsdagar från Frankrike sa han :)
En vw-intresserad som har en Renault som bruksbil. Är inne på vår tredje Clio nu.
Clio Sport 2.0 16v 2001. Pendlarbilen :)
Joelsson
Jöns
Posts: 213
Joined: 21 Jul 2009, 13:01
Location: Vittsjö

Re: Felsökning AC Clio Sport 2.0 2001

Post by Jöns »

Fått den nya kondensorn från Tyskland så denna ska väl bytas nu inom kort.
En vw-intresserad som har en Renault som bruksbil. Är inne på vår tredje Clio nu.
Clio Sport 2.0 16v 2001. Pendlarbilen :)
Joelsson
Jöns
Posts: 213
Joined: 21 Jul 2009, 13:01
Location: Vittsjö

Re: Felsökning AC Clio Sport 2.0 2001

Post by Jöns »

Image


Byte av kondensor. Nu är allt tätt och fint.
En vw-intresserad som har en Renault som bruksbil. Är inne på vår tredje Clio nu.
Clio Sport 2.0 16v 2001. Pendlarbilen :)
Joelsson
Jöns
Posts: 213
Joined: 21 Jul 2009, 13:01
Location: Vittsjö

Re: Felsökning AC Clio Sport 2.0 2001

Post by Jöns »

Efter vacumsugning insåg vi att det är en liten läcka någonstans på systemet.
Men denna läcka ät rätt liten så det blir att läcksöka den enligt korrekt metod.

Får se om jag gör detta iår eller om jag inte orkar göra det, AC perioden börjar ta slut och det är ändå lite meck med det.
En vw-intresserad som har en Renault som bruksbil. Är inne på vår tredje Clio nu.
Clio Sport 2.0 16v 2001. Pendlarbilen :)
Joelsson
Post Reply