ECU-byte , Meg II, 06, möjligt?

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
janjoh
Posts: 13
Joined: 13 Jun 2014, 22:56
Location: Stockholm

ECU-byte , Meg II, 06, möjligt?

Post by janjoh »

Jag har (tycker jag) sökt både framlänges och baklänges, och hittar ju förvisso en del om ECU, MEn inget som jag tycker berättar hela historien.

Hursomhelst, jag håller förvisso på och tvistar med handlaren gällande dolt fel, men om det inte går vägen så undrar jag helt enkelt:

Är det möjligt att byta ECU?

Jag har ju hittat diverse aktörer som kan sälja en "nollad" S3000-ECU

Om vi därefter utgår ifrån att jag har tillgång till clip+Reprog, kan man para i hop grejerna och få det att fungera, eller måste man anlita en Renaultverkstad för det? (Jag fick ett estimera på tre arbetstimmar och därtill hörande faktura för arbetet)
Janne Johansson
matjo690
Posts: 269
Joined: 13 Apr 2008, 20:33
Location: Boden

Re: ECU-byte , Meg II, 06, möjligt?

Post by matjo690 »

Min erfarenhet är från Laguna II-02. Där går det ej att byta till en begagnad ECU då den endast kan programmeras en gång. Alternativet är en ny enhet som via CLIP programmeras i din bil eller att byta till begagnade UCH, ECU, elektriskt rattlås och startkort från samma bil (lyckades få tag i dessa enheter på skroten). Sedan fick jag också programmera om däcktryckssensorerna men sen spann den som en katt. Var en lååååång väg innan jag lyckades med allt detta. När allt var som mörkast vevade vindrutetorkarna när jag försökte låsa upp bilen men det är en annan historia! :shock: :shock: :D :D
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
janjoh
Posts: 13
Joined: 13 Jun 2014, 22:56
Location: Stockholm

Re: ECU-byte , Meg II, 06, möjligt?

Post by janjoh »

matjo690 wrote:Min erfarenhet är från Laguna II-02. Där går det ej att byta till en begagnad ECU då den endast kan programmeras en gång. Alternativet är en ny enhet som via CLIP programmeras i din bil eller att byta till begagnade UCH, ECU, elektriskt rattlås och startkort från samma bil (lyckades få tag i dessa enheter på skroten). Sedan fick jag också programmera om däcktryckssensorerna men sen spann den som en katt. Var en lååååång väg innan jag lyckades med allt detta. När allt var som mörkast vevade vindrutetorkarna när jag försökte låsa upp bilen men det är en annan historia! :shock: :shock: :D :D
Njae. En ECU kan rensas och omprogrammeras i ett annat fordon. Sålänge det raderas "på plats" i donatorfordonet. Den delen har jag koll på.
Janne Johansson
matjo690
Posts: 269
Joined: 13 Apr 2008, 20:33
Location: Boden

Re: ECU-byte , Meg II, 06, möjligt?

Post by matjo690 »

Inte enligt chefsmekanikern på Renault i Luleå i alla fall... :roll: Enda alternativet från deras sida var att köpa en ny a 11200:- eller liknande vilket jag alltså inte gjorde.

MVH Mattias
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
janjoh
Posts: 13
Joined: 13 Jun 2014, 22:56
Location: Stockholm

Re: ECU-byte , Meg II, 06, möjligt?

Post by janjoh »

matjo690 wrote:Inte enligt chefsmekanikern på Renault i Luleå i alla fall... :roll: Enda alternativet från deras sida var att köpa en ny a 11200:- eller liknande vilket jag alltså inte gjorde.

MVH Mattias
En verkmästare på Bilia sa att det var fullt möjligt. Dessutom kan man ju bevisligen köpa nollade datorer för ett par tusenlappar.

http://www.auto24parts.com/en_GB/p/CALC ... 9516/30417

Samma aktör kan klona dina nycklar från ditt befintliga fordon, men då måste man skicka ECU dit.


Återigen, frågan var inte huruvida man kan nolla en dator eller inte, utan hur processen ser ut för att att para ihop en nollad dator och om man kan göra det med en clip,eller om det måste göras av verkstad.
Janne Johansson
Post Reply