Startspärr Renault Laguna -98?

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
ozzyhallander
Posts: 1
Joined: 20 Aug 2014, 09:04
Location: Sundsbruk

Startspärr Renault Laguna -98?

Post by ozzyhallander »

Bilen har stått tre veckor under semestern.
Gick igår ej att öppna med fjärren. Detta brukar innebära att man får deaktivera startsspärren genom att trycka in en där för avsedd kod. Händer ungefär 2 gånger i månaden.....
Problemet är att röd kontrollampa för startspärrsystemet är helt död och således går det ej att trycka in någon kod.
Då går jag vidare till lösning nummer två som jag endast varit med om två gånger. Det låter helt sjukt men fungerar. OBS jag har inte hittat på det själv utan läst om det på något forum. Man låser upp bilen med nyckeln, sätter sig och låser. Sen låser jag upp övriga dörrar manuellt och sist förardörren och vips så blinkar röd kontrollampa och bilen går att starta. Detta fungerar inte heller så bilen står nu på parkeringen och får utstå svordomar och hot.
När jag vrider på tändningen blinkar servicelampa och driftstörningsvakt/varningslampa för inssprutningsfel.
Jag har provat att ladda batteriet och jag har kollat alla säkringar. Jag förstår att bilen borde lämnats in för längesen men jag har den bara två gånger tre gånger i veckan till jobbet och vill inte lägga ut en flera tusen på bilen då den inte är värd så mycket.
Någon som har en ide om vad det skulle kosta att lämna in den eller ska jag bara skrota bilen och lägga reparationspengarna på en "ny".

Undrar inte vad jag borde ha gjort utan undrar vad jag bör göra :oops:
Oskar Hållander
Post Reply