Motorhaveri på Grand Scenic 1.6 E85 etanolmotor. Fler?

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
lasse-hifi
Posts: 21
Joined: 12 Jun 2014, 10:47
Firstname: Lars
Surname: Thunberg
Location: Sollentuna

Motorhaveri på Grand Scenic 1.6 E85 etanolmotor. Fler?

Post by lasse-hifi »

Köpte under våren 2014 en Grand Scenic 2010 med 1.6 E85-motorn. Bilen hade gått ca. 3900 mil. Under de första 200 milen vi körde tankade vi bensin och motorn gick bra. Vi testade sedan etanol och med första tanken gick bilen bra. På den andra tanken etanol vägrade bilen starta dagen efter. Bogsering till verkstad...

Efter att verkstaden konstaterade att ett antal felkoder blockerade bildatorn på något sätt fick vi tillbaka bilen. Den gick nu bra - i en (1) dag. Bogsering igen till verkstad...

Nu konstateras ett antal fel på motorn. Spridare, tändstift och tändspolar måste bytas. Toppen måste renoveras pga. dålig kompression. Som tur är tar försäkringsbolaget själva motorrenovering men övrigt får jag stå för själv.

Efter nästan två månader på verkstad har vi nu fått bilen tillbaka. Nu går den bra, men det blir aldrig mer etanol i tanken! Det är även verkstadens rekommendation.

Jag vill med detta inlägg höra mig för om det är fler som råkat ut för liknande problem med denna motortyp? Jag vill, för alla andras skull, hoppas att jag fått ett riktigt måndagsexemplar. Synd på en rätt bra (prisvärd) bil i övrigt.
Lars Thunberg
Grand Scenic 2009 1.6 Flexifuel men kör endast på bensin...
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Motorhaveri på Grand Scenic 1.6 E85 etanolmotor. Fler?

Post by Joakim16v »

Låter verkligen illa. Ingen garanti kvar på bilen eller utökad garanti på motor om det är ett känt fel?

Om man nu har köpt en E85-bil så tycker man ju den ska kunna köras på E85..?
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Motorhaveri på Grand Scenic 1.6 E85 etanolmotor. Fler?

Post by Baggis »

Jag har en Megane 1.6 Flexifuel 2012:a(hösten 2011) som har gått 4500 mil. Den har nästan uteslutande gått på E85 och den har gått bra tills nyligen då den faktiskt har haft lite startsvårigheter på så vis att den startar direkt men stannar igen. På andra försöket funkar det ok. Den har dock stått väldigt mycket i sommar så kanske inverkar. Om det fortgår och/eller försämras så kommer jag att testa en tank med bensin för att se om det hjälper.

Jag har även ägt och kört ett flertal bilar tusentals mil på E85 och har inte upplevt några så allvarliga problem som nämns här. Att det finns spridare som det krånglar med är ju känt men att E85 skulle kunna få toppen att haverera det låter helknäppt!

Har dessutom bilen gått bra på bensin och det bara krävs en-två tankar E85 för att det ska bli så allvarliga problem så måste det rimligen vara nått annat som spökar. Spridare o.d blir ju inte kassa efter så kort tid på E85. Hur gjorde ni vid byte till E85? Hade tom tank och fyllde fullt med E85? Hur långt/länge körde ni efter tankningen? Jag har nämligen hört om problem ifall man byter bränsle och sen bara kör en kort bit. Då kan datorn bli förvirrad eftersom den inte har hunnit "lära om sig".

Jag är däremot aningen skeptisk till Renaults kvalitet rent allmänt då det har varit nödvändigt att byta kabelstam i bakluckan pga att den var helt sönderkorroderad. Även en styrled har bytts. Ingetdera borde behövs på en bil som då var c:a 2 år och körd 3500 mil. Det togs ju på garantin men men.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
lasse-hifi
Posts: 21
Joined: 12 Jun 2014, 10:47
Firstname: Lars
Surname: Thunberg
Location: Sollentuna

Re: Motorhaveri på Grand Scenic 1.6 E85 etanolmotor. Fler?

Post by lasse-hifi »

Baggis wrote:Spridare o.d blir ju inte kassa efter så kort tid på E85. Hur gjorde ni vid byte till E85? Hade tom tank och fyllde fullt med E85? Hur långt/länge körde ni efter tankningen?
Tanken var inte helt tom när vi fyllde på E85. Men, om det skulle vara så känsligt med hur man fyller på bränsle borde det i så fall följa med beskrivning på detta...

Det kan (troligtvis) vara så att jag fått ett måndagsexemplar till motor som kanske skulle rasat i alla fall. Men nu var det en så tydlig koppling till när vi bytte bränsle så det är därför jag tycker att slumpen kan uteslutas.
Lars Thunberg
Grand Scenic 2009 1.6 Flexifuel men kör endast på bensin...
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Motorhaveri på Grand Scenic 1.6 E85 etanolmotor. Fler?

Post by Baggis »

Missade att notera att du hade kört slut på en hel tank E85 och att det var på andra tanken som det sket sig. Det betyder ju att den hade hunnit "lära om sig" när du bytte från bensin till E85. Det jag syftade på var annars att man rekommenderas att köra minst 5 km efter bränslebyte för att den ska hinna lära om sig. Har inte kollat om det står i Renaults handbok men har sett det i andra bilars handböcker.

Tankade du på samma ställe bägge gångerna? Var det länge mellan tillfällena? Jag frågar därför att jag har varit med om att efter en viss tankning så har bilen börjat gå sämre eller haft startsvårigheter. Det har sen försvunnit nästa gång jag har tankat. Det har fått mig att misstänka att det är ojämn kvalitet på E85.

Att bilen din fick "hjärnsläpp" i datorn det skulle jag kunna tänka mig hände om det var nått mysko med bränslet. Även att tändstift och/eller spridare påverkas. Tändspolar känns mer långsökt och att toppen kapsejsar pga E85 känns heltokigt. Möjligen om det var nitroglycerin du tankade! :wink:

Iofs kan ju nått av det andra som inträffade varit en utlösande faktor för topp-raset, dvs det var inte ok före och visade sitt fula tryna i förtid pga hur den gick.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
lasse-hifi
Posts: 21
Joined: 12 Jun 2014, 10:47
Firstname: Lars
Surname: Thunberg
Location: Sollentuna

Re: Motorhaveri på Grand Scenic 1.6 E85 etanolmotor. Fler?

Post by lasse-hifi »

Baggis wrote:Tankade du på samma ställe bägge gångerna? Var det länge mellan tillfällena? Jag frågar därför att jag har varit med om att efter en viss tankning så har bilen börjat gå sämre eller haft startsvårigheter. Det har sen försvunnit nästa gång jag har tankat. Det har fått mig att misstänka att det är ojämn kvalitet på E85.
Tankade på två olika ställen. Jag gick faktiskt så långt att jag lämnade in lite av etanolen till bensinbolaget för provtagning. Det visade inga orenheter. Alltså svårt att veta vad som verkligen hände. Jag tycker fortfarande att en motor som gått ca. 4000 mil inte ska få dessa problem.
Lars Thunberg
Grand Scenic 2009 1.6 Flexifuel men kör endast på bensin...
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Motorhaveri på Grand Scenic 1.6 E85 etanolmotor. Fler?

Post by Baggis »

lasse-hifi wrote:Tankade på två olika ställen. Jag gick faktiskt så långt att jag lämnade in lite av etanolen till bensinbolaget för provtagning. Det visade inga orenheter. Alltså svårt att veta vad som verkligen hände. Jag tycker fortfarande att en motor som gått ca. 4000 mil inte ska få dessa problem.
OK, ja då har du varit noggrann! Vet du vilken etanolhalt bränslet hade? Och ja, 4000 mil är alldeles för kort sträcka för så seriösa problem!
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
lasse-hifi
Posts: 21
Joined: 12 Jun 2014, 10:47
Firstname: Lars
Surname: Thunberg
Location: Sollentuna

Re: Motorhaveri på Grand Scenic 1.6 E85 etanolmotor. Fler?

Post by lasse-hifi »

Ingen aning på etanolhalten, det sades inte i analysen. I övrigt var det en väldigt noggrann analys.
Lars Thunberg
Grand Scenic 2009 1.6 Flexifuel men kör endast på bensin...
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Motorhaveri på Grand Scenic 1.6 E85 etanolmotor. Fler?

Post by Baggis »

lasse-hifi wrote:Ingen aning på etanolhalten, det sades inte i analysen. I övrigt var det en väldigt noggrann analys.
Inte det. Låter lite märkligt för det är ju en väsentlig sak att den t.ex inte är över 85% för då blir det rimligen avsevärt svårare att kallstarta eftersom det i huvudsak är bensinen som antänds då.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Post Reply