Etanol?

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
insu
Posts: 36
Joined: 04 Sep 2014, 09:17
Location: Stockholm

Etanol?

Post by insu »

Hej!

Har köpt en Scenic 2011 (fabrik 2010), med bensin och etanol, den är körd bara på bensin men nu undrar jag efter att jag är en miljövän i grunden, om det är ok att köra på etanol efter alla turer med att etanol förstör motor osv?
Johan Eek
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Etanol?

Post by Baggis »

Du kommer troligen att få lika många svar som personer du frågar. För detta med etanol som bränsle har ju valsat fram och tillbaka i media och den ena värre grejen det orsakar än den andra har toppat alla nyhetsrubriker. Rim och reson har helt saknats i denna debatt.

När det gäller motorproblem så är det onekligen så att det har förekommit sådant som i en ideal värld inte skulle ha hänt och min uppfattning är att biltillverkarna är snabba att skylla på de s.k oljebolagen och vice versa... Att ett nytt bränsle har sina problem är väl iofs inte oväntat men då skulle man ju behöva gå till grunden med det hela.

Samtidigt så är det många som inte har haft några nämnvärda problem. Jag själv har, som tidigare nämnts, kört tusentals mil under många år med både hemkonverterade och fabriksbyggda etanolbilar och har hittills inte drabbats av värre etanolrelaterade problem än att de har gått lite ojämnt/tvekat vid start, något som alltid har gått till sig med en tank bensin. Detta då E85 resp bensin bägge kan orsaka avlagringar i bränslesystem men av olika skäl och det det ena bränslet har orsakat kan ofta det andra lösa upp. Det har dock hört till undantagen att jag använt bensin.

Skräckhistorierna som beskyller E85 för att bokstavligen rasera motorn, ibland efter en eller två tankar, är så totalt otroliga att det måste vara nått annat som hänt i sådana fall. Tvärtom så brinner E85 "kallare" och lämnar mycket mindre sotavlagringar i motorn än bensin. Men det kan belasta oljan hårdare, oftast om man kör för korta sträckor så att motorn inte blir genomvarm.

Just nu kör jag/familjen en hemkonverterad Scenic RX4 och två fabriksbyggda etanolbilar nästan uteslutande på E85 och det tänker jag fortsätta med så länge det bara går.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
User avatar
insu
Posts: 36
Joined: 04 Sep 2014, 09:17
Location: Stockholm

Re: Etanol?

Post by insu »

Tack för all info, nu blir det etanol...
Johan Eek
Post Reply