Vilket märke på motoroljan....

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
bfrmr
Posts: 37
Joined: 02 Oct 2008, 20:27
Location: Lund

Vilket märke på motoroljan....

Post by bfrmr »

Jag tänkte byta motorolja i min Renault Megane II 1,6 16V från 2007

Enligt boken skall oljan vara enligt norm RN0700 och så långt är allt bra.

Men vilket märke rekommenderar panelen?

De senaste gångerna bilen varit inlämnad på Renaultverkstad har de hällt i (enligt protokollet) Castrol Magnatec Pro A3 5W-30 de senaste åren och tidigare Castrol SLX A3-B4.

Knappar jag in reg.nr tycker t.ex. AD Bildelar att jag skall använda Castrol Magnatec 5W-40 A3/B3 eller Castrol Magnatec C3 5W-40.
Mekonomen tycker jag skall använd Mekonomen Premium Synthetic 5W-40, eller Castrol Magnatec C3 5W-40



Olika bolag tycker naturligtvis att olika oljor är bäst...

Men vad är bäst? Eller spelar det absolut ingen roll?

Jag byter alltid olja var tolfte månad.
Andreas Cardengren - Lund
Mats
Posts: 131
Joined: 10 Dec 2002, 00:53
Location: Stockholm

Re: Vilket märke på motoroljan....

Post by Mats »

Glöm C oljorna dom är för dieselbilar med partikelfilter. A klassningen är för bensin så alla med A3 funkar
/Mats Nilsson #524
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Vilket märke på motoroljan....

Post by Stymie »

För många av oss med Renaulthandikapp så är det Elfoljor som gäller. Själv hade jag inte tvekat på Elf Evolution 900 SXR 5W-40 5L :-)

Elf Competition STI 10W-40 4L
https://www.oljemagasinet.se/index.php? ... urer_id=22

Elf Excellium Full-Tech 0W-30 4L
https://www.oljemagasinet.se/index.php? ... urer_id=22

Elf Evolution 900 SXR 5W-40 5L
https://www.oljemagasinet.se/index.php? ... urer_id=22

Samtliga uppfyller RN0700-klasssningen.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
bfrmr
Posts: 37
Joined: 02 Oct 2008, 20:27
Location: Lund

Re: Vilket märke på motoroljan....

Post by bfrmr »

Vad trevligt, stort tack för svaren!

En liten fundering... Till min bil skall det vara RN0700, men det finns en del oljor som endast är RN0710. Är RN0710 bättre än RN0700, dvs. kan jag använda olja som endast är märkt RN0710?

Tänker främst på Mekonomen Premium Synthetic, helsyntet 5W-40.

Fem liter prima motorolja. Helsyntetisk dessutom. Tekniska specifikationer: API: SL/CF ACEA A3/B3/B4, VW 502.00/505.00, MB-Approval 229.3, BMW LL-98, GM-LL-B025, Renault RN0710, Porsche.


http://www.mekonomen.se/bil/reservdelar ... 1-M05005sv
Andreas Cardengren - Lund
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Vilket märke på motoroljan....

Post by Stymie »

Säger Renault RN0700 så är det att rekommendera. RN0710 är för turbomotorer eller diesel utan DPF.

Gammal - men tydlig, se sida 2
http://www4.total.fr/pdf/elf-lubricants ... ENAULT.pdf
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
cimbula
Posts: 16
Joined: 07 Dec 2008, 10:59
Location: Hisings Backa

Re: Vilket märke på motoroljan....

Post by cimbula »

Köp olja och renault delar hos Autofrance.se. Billigast och bäst i hela Sverige. Plus får du alla möjliga råd från kille som jobbar där.
Amel Salihodzic
linkan62
Posts: 144
Joined: 26 Jan 2010, 18:20
Location: Växjö

Re: Vilket märke på motoroljan....

Post by linkan62 »

Elf är den bästa oljan för Renault, citroen, peugeot mfl Total pysslar/sponsrar ju formel I så jag tror att dom har de resurser som krävs för att ta fram kvalitetsolja. I synerhet då Elfs SRX evolution förhindrar motorskador på de motorer som har vvt-drev. Atoutfrance säljer oljan för under 100-ingen ink. frakt.

En Passus...var i spanien i somras och var då på ett varuhus. Där sålde man allt, faktiskt även bildäck...på hyllan för motorolja så fanns i princip nästan bara Elf o Total oljor. Ingen Castrull olja här inte :wink:
Ulf Lindberg Växjö
Grand Scenic 2.0T-05
bfrmr
Posts: 37
Joined: 02 Oct 2008, 20:27
Location: Lund

Re: Vilket märke på motoroljan....

Post by bfrmr »

Det låter bra.

Det här med Olja är en riktig djungel...

Beroende på vem eller var man frågar får man olika svar, beroende på vad som finns i deras sortiment osv.

Skulle vara trevligt att tillverkaren säger att de här olika oljorna kan du använda. Renault kan ju inte ens säga vilken ELF-olja jag skall ha.

T o m oljeleverantörerans egna oljeväljare rekommenderar olika oljor beroende på vilket land man är i. Detta gäller även Elf.

Synd att Autofrance inte har en webshop, då hade jag inte tvekat att beställa därifrån. Blir för meckigt att ringa och greja.

Den officiella renaultverkstaden jag burkar anlita rekommenderar Castrol Magnatec A3 5W-30 vilken inte är RN0700-godkänd utan snarare rekommenderas till Ford (efter mina efterforskningar).

Nu har jag skaffat mig Castrol Magnatec A3/B4 5W-40 vilken skall vara okej för min bil. Det fick jag tag på lokalt och utan problem. Elf-olja verkar endast gå att beställa via Oljemagasinet och de hade ingen hemma.

Förhoppningsvis är det inga större problem, den klarar av klassningen och jag byter olja var tolfte månad efter drygt 1200 mils körning.
Andreas Cardengren - Lund
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Vilket märke på motoroljan....

Post by Baggis »

Jag har på senare tid använt Shell Helix Ultra som också har Renault-klassning. Liksom du hoppas jag att det ska duga med nått annat än Elf :wink:
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
linkan62
Posts: 144
Joined: 26 Jan 2010, 18:20
Location: Växjö

Re: Vilket märke på motoroljan....

Post by linkan62 »

Självklart är det upp till var och en hur man vill göra. Det bästa är ju att gå in på total/elfs hemsida och slå regnummer el modell så får man fram alternativen. Själv tycker jag inte det är speciellt svårt att slå en signal till Benny på autofrance. Oljan får man faktura på och fraktas på schenker.

Sen är ju Renaults rekommendation Elf olja. Det bör ju rimligen vara ett säkert kort.
Men som sagt man gör ju som man själv vill,,,,
Själv litar jag nog mer dom som jobbar med Renault och har kunskap om Elf olja än de som tycker att det inte spelar någon roll vilken olja som kommer i motorn,,,,bara det är halt nog sas :shock: tex som någon skrev på forumet "sniglar och bananskal är också halt" :wink:
Ulf Lindberg Växjö
Grand Scenic 2.0T-05
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Vilket märke på motoroljan....

Post by Baggis »

Det finns något mellan Elf-olja och sniglar/bananskal och det är i mitt tycke andra oljor som har de specar (RNxxxx) som är Renault-specifika. För om man inte kan lita på sådana oljor, trots märkningen, så blir man lite mörkrädd :wink:

Kan som parentes nämna att min lokala auktoriserade Renault-verkstad inte alls brydde sig i RNxxxx-märkningarna utan hade haft i "nått de använde till andra bilar" under lång tid i den RX4 jag nu har haft ett antal år. Jag har bytt VVT-drev på den och det kan ju ha berott på den saken... Efter det har jag alltid haft RN-specad olja i den, dock sällan Elf. Mest för att även jag ogillar att ringa utan vill webbshoppa :wink:
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
milletusenpussar
Posts: 5
Joined: 30 Apr 2015, 08:35
Firstname: Fredrik
Surname: Montelius
Location: Äsperöd

Re: Vilket märke på motoroljan....

Post by milletusenpussar »

Igår köpte hustrun en ny Captur bensinturbo. Vi fick ingen servicehandbok till den (slarvigt, Volvohandlar'n!), så vi vet inte vilken olja de tycker att vi ska använda.

Oavsett det, vilken olja är marknadens bästa till dess motor? Vi bor i Skåne, om klimatet spelar någon roll.
Captur Dynamique 2015; Fredrik Montelius
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Vilket märke på motoroljan....

Post by Stymie »

RN0710 ska den olja som du köper vara klassad för.

Kan rekommendera Oljemagasinet.se för köp. Har handlat där ett antal gånger, fungerar bra.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Vilket märke på motoroljan....

Post by Starbright »

Vi fick ingen servicehandbok till den (slarvigt, Volvohandlar'n!),
Kolla längst bak i instruktionsboken!

Det är nytt från några år tillbaka att man inte får någon separat servicebok med bilen.

Då din bil har turbosnurra, skall den ha Rn0710 olja. spelar ingen roll vilket märke du kör på, men Renault rekommenderar Elf. Mängden är 4,1 L

Volvohandlarna kör med Castrol då dem har bundit avtal med dem.

Du känner till att du skall serva bilen en gång om året och att det är beroende på hur långt du kört, som spelar in på vilken service som skall utföras?

0-1500 mil gör man en A-service varannan gång och en B-service året efter.
Johnny Söderström
Post Reply