Färg på glykol till Megane 1,6 16V 2002?

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Horizon
Posts: 2
Joined: 28 Sep 2014, 19:35
Location: Göteborg

Färg på glykol till Megane 1,6 16V 2002?

Post by Horizon »

Hej alla!

Här kommer en riktigt svår fråga för en inbiten Renaultentusiast. Mitt första inlägg btw, så var snälla mot mig. :)

Har blivit fodervärd åt morsans gamla Megane 1,6 16V från 2002 och gjorde en liten översyn inför höst/vinter. Märkte att kylvätskan låg en bra bit under minimum och gav mig av för att köpa glykol och blanda ut. Upptäckte att det såklart finns olika alternativ (varför göra det lätt för en motornovis, doh!) i form av blå eller röd glykol. Fick tipset av en kompis att kolla färgen på den gamla vätskan, men det var svårt eftersom vätskan bara precis kom upp i höjd med botten på behållaren och inte ens om jag klämde på slangen fick jag upp nog för att se färgen. :)

Så... vilken färg ska jag ha på glykolen? Många ord för en sån enkel fråga, men nu blev det bara så...

Tacksam för svar och tack för ett bra forum, där jag lurkat lite tidigare.
Johan Mellberg
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Färg på glykol till Megane 1,6 16V 2002?

Post by Starbright »

Renault original kylvätska är gul/ljus grön dvs varken blå eller röd :)
Johnny Söderström
Horizon
Posts: 2
Joined: 28 Sep 2014, 19:35
Location: Göteborg

Re: Färg på glykol till Megane 1,6 16V 2002?

Post by Horizon »

Hehe, nu blev det precis så där lurigt som jag inte ville ha det... :)

Vilken färg ersätter man denna vätska med då? Bilen är ju rätt gammal nu och har gått över 20k mil och jag antar att man kanske fyllt på litegrann förut?
Johan Mellberg
Lalo59
Posts: 196
Joined: 18 Oct 2011, 20:42
Location: Saltsjöbaden

Re: Färg på glykol till Megane 1,6 16V 2002?

Post by Lalo59 »

Hejsan.

Om du är något osäker på vilken typ av glykol som du har haft i systemet.

Då är det bara att tömma ut den äldre glykolen och köpa in ny glykol enligt ordenation av de erfarna mekaniker och tekniker här :D

Lycka till.

Med vänlig hälsning:LG
Horizon wrote:Hehe, nu blev det precis så där lurigt som jag inte ville ha det... :)

Vilken färg ersätter man denna vätska med då? Bilen är ju rätt gammal nu och har gått över 20k mil och jag antar att man kanske fyllt på litegrann förut?
Lars-Gunnar Johansson Stockholm Renault Megane 2 Kombi 2,0 16 V Tour Sport Ph2 F4R Euro 4 2007
Post Reply