Flödesriktning på kylarvattnet (motorvärmare)

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
linkan62
Posts: 144
Joined: 26 Jan 2010, 18:20
Location: Växjö

Flödesriktning på kylarvattnet (motorvärmare)

Post by linkan62 »

Ska försöka att montera motorvärmare som ska placeras mellan motor och värmepaketet. Monteringen ska vara från värmaren och in i motorn(självklart).

Då är min fråga denna ifall någon kunnig kan ge mig råd...

Vilken av de två slangarna är utlopp? Dom sitter ju vertikalt, under och över sas.
Är lurigt,för mig ialla fall, att se vilken som går in i motorn.

Kanske det finns en generell tanke på placeringen av slangarna då det verkar vara en placering som används av flera tillverkare. Tex Citroen (har även en xsara Picasso)

I och för sig kanske det inte har så stor betydelse då elementet är öppet och genomströmning kan ske ialla fall. Men ändå, man vill ju sätta dit värmaren korrekt.

Sen är det ett annat dilemma då storleken på slang mellan element och motor verkar vara ca.25mm/1tum. anslutningsnipplarna på värmaren är 16mm. Krävs en adapter alltså.
Lite att fundera på...

Dock tror jag inte på oljevärmare på blocket. Ev kan ju slangvärmaren funka någorlunda hyfsat men den är ju dock endast på 600w.

Den jag har hittat är i tre varianter 1100,1500, el 200w med inbyggd pump och termostat som slår ifrån vid 60grader. Tar 30 min att få motorn varm. Dock är ju problemet att det krävs högre ampere vid uttaget om man även vill ha en cupevärmare.(standard 10amp)

Bilmodellen är i min signatur. Skulle tro att det ser någorlunda likt på de flesta motor alternativen i denna fråga
Last edited by linkan62 on 06 Oct 2014, 11:13, edited 1 time in total.
Ulf Lindberg Växjö
Grand Scenic 2.0T-05
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Flödesriktning på kylarvattnet (motorvärmare)

Post by Joakim16v »

Om du köper en värmare avsedd för din motor så följer det med en monteringsanvisning..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
linkan62
Posts: 144
Joined: 26 Jan 2010, 18:20
Location: Växjö

Re: Flödesriktning på kylarvattnet (motorvärmare)

Post by linkan62 »

Det är inte en specifik värmare som är modellanpassad. Utan en kinatillverkad värmare som kan sättas på de flesta fordon. Se tex anabint.se

Så den enda instruktion som finns med är att just ska monteras mellan värmepaketet och motor i flödesriktnin mot motorn.

Men tack för ditt svar iaf!
Ulf Lindberg Växjö
Grand Scenic 2.0T-05
linkan62
Posts: 144
Joined: 26 Jan 2010, 18:20
Location: Växjö

Re: Flödesriktning på kylarvattnet (motorvärmare)

Post by linkan62 »

Kom på det själv! Det är inte svårare än att köra gång motor på tomgång och känna med handen vilken som varm fortast. Den är inloppet.
Har nu monterat motorvärmare på min andra franska delikatess xsara Picasso. Fungerar utmärkt. Kan rekomenderas. :racesmile:
Enkel montering och mycket kraftfull. överkommligt pris dessutom
Ulf Lindberg Växjö
Grand Scenic 2.0T-05
Post Reply