Dåliga avgasvärden Renault 21 Turbo

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Dåliga avgasvärden Renault 21 Turbo

Post by Robin »

La ut ett besikningsprotokoll på Facebook för dom som sett. Trodde de var min nyinstallerade trimkam som spökade, men nån säger att mapsensorn kan spöka.

Körde datorn XR25 i den. Fick ingen felkod, gick då igenom lite parametrar sen hänger sig programvaran. Sen dummar den sig så några gånger. Sen fick jag igång den igen då visar den 2felkoder som sedan försvinner när mjukvaran hänger sig ytterligare. Kan tänka mig att det ommappade chippet kan ställa till för stabiliteten.

Kan någon säga nått om detta =)

Här är bilderna !

Image

Image

Image

Är det givaren på insuget eller "GM" Mapsensorn som spökar ? När jag mäter den 2 poliga kabeln till givaren på insuget får jag 4,5V på ena stiftet och inget på andra. Drar jag ut kabeln när bilen går påverkas inte gången alls !?
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Dåliga avgasvärden Renault 21 Turbo

Post by Robin »

Kollade även mapsensorn med motorn igång. Rycker jag slangen och täpper hålet till insuget blir det marginell skillnad i motorgång, men rycker jag kontaktstycket ur mapsensorn så dör bilen på en gång.
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Mats
Posts: 131
Joined: 10 Dec 2002, 00:53
Location: Stockholm

Re: Dåliga avgasvärden Renault 21 Turbo

Post by Mats »

Den två poliga du drar ur är det lufttempgivaren tro. Avvikelse varvtal visar att nått inte är som det ska. Är den stabil eller pendlar den? Likaså lambdaspänning och insugstryck?
Har du en annan styrbox att byta med? Så du kan prova att alla givare funkar.
/Mats Nilsson #524
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Dåliga avgasvärden Renault 21 Turbo

Post by Robin »

Kom ju på såhär i efterhand att jag drog ur lufttempgivaren som sagt. Den har ibland svårt att komma till ro på tomgång (pendlar).

Med tanke på att den inte är riktigt lugn på tomgång så pendlar värdena en heldel.

Jag kan säga att förra året körde jag utan tomgångsmotor då jag byggde ett nytt insug. Pluggade bara hålet till den och allt har fungerat jättebra. Sen i våras så bytte jag till en 272 trimkam och efter de så gick det inte alls att hålla tomgång mekaniskt. Den blev mycket orolig. Så då byggde jag dit nippeln för motorn och anslöt denna. Allt vart då mycket bättre men att den ibland pendlar på tomgång då.

Bilen har aldrig haft problem med avgasvärden tills nu då. Jag misstänker kammen men nån säger mapsensorn. Som sagt drar ja ur slangen blir det marginell skillnad, men drar jag ur kontaktstycket ur mapsensorn dör bilen, så nånting fungerar ju i den.

Har ingen extra styrbox att testa med heller :( Skulle fått tag på en mapsensor dock.

Hörde även med Motornord här i stan och dom kunde inte hjälpa mig som vanligt. Blir så föbannad. På engång man nämner Renault, då vänder folk ryggen när det gäller effekt :/

Det var Autotech trollhättan som mappa sist och dom lyckas ju.
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Post Reply