Ännu en startspärr fråga, jo jag har sökt först

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
akiram
Posts: 5
Joined: 09 Oct 2014, 20:57
Location: Aneby

Ännu en startspärr fråga, jo jag har sökt först

Post by akiram »

Jag har hittat hit och jag lovar att jag har sökt och sökt men inte hittat svaret.

Jag har mycket god kunskap på startspärr när det gäller VAG bilar, men för skojs skull köpte jag en Reanult Megane 1998 som har trasig startspärr men är i gott skick förövrigt bara för att lära mig.

Så jag har sökt här men inte hittat något som löser startspärren för alltid.

Den fyrsiffriga koden fick jag efter att jag skruvat isär nyckel kört det inpräntade i ett DOS program (Trantir).

Kör tricket med att hålla inne centrallås knappen på panelen och räknar, tjo ho bilen startar.

Riktar nyckeln mot dosan under backspegeln enligt olika procedurer jag hittat här, men inget händer.

Jag har kollat via kameran i mobilen att bägge nycklarnas diod lyser som det skall.

Så jag plockar ner mottagaren från taket, och ut rinner cirka en äggkopp med vatten och kretskortet är blöt, så jag utgår ifrån att den har gjort sitt.

Om jag fattat saker och ting rätt så kan man inte bara hämta en mottagare från skroten och byta, men om man gör det kan man inte flytta över eepromen från originalet för det är väl där koden skall matcha?

Har jag missat att göra något eller tänkt fel? Hur får jag en permanent fungerande startspärr?

På VAG bilar kan jag läsa in ECU och spara till bin och skriva om den och få bort startspärren, finns den möjligheten på Renault?

Har någon erfarenhet av Renault immobiliser emulator som finns att köpa på Ebay ?

Förslag på bra att ha kablar och program vara tar jag gärna emot, Renault Can Clip är det något jag skulle kunna ha glädje av nu ?

Bild på Renault immobiliser emulator
Image

Min ECU
Image
Tack på förhand.
Last edited by akiram on 10 Oct 2014, 16:15, edited 1 time in total.
Martin Hult
john
Forumpolis
Posts: 1184
Joined: 13 Aug 2006, 21:41
Firstname: John
Surname: Ignell
Location: Enviken

Re: Ännu en startspärr fråga, jo jag har sökt först

Post by john »

Namn på inläggen kan vara en bra början enligt forumsreglerna 8)
John Ignell Enviken
akiram
Posts: 5
Joined: 09 Oct 2014, 20:57
Location: Aneby

Re: Ännu en startspärr fråga, jo jag har sökt först

Post by akiram »

john wrote:Namn på inläggen kan vara en bra början enligt forumsreglerna 8)
Aha Du menar så, nu är det fixat. (ursäkta den missen :oops: )

Då skriver jag lite till nu då, så hoppas jag någon kan hjälpa mig.

Har hämtat 2 begagnade IR mottagare på skroten, för nu har fattat att den bara är att byta ut.
Men resultatet är lika med noll.

Jag har kopplat upp mig med AutoCom men dessvärre klarar den inte av att göra någon adaption på Renault, det ända vettiga jag får ut är att det är 8 nycklar kodade till bilen och att startspärren är aktiverad.

Så nu tänker jag kolla om det finns ström fram till IR mottagaren sedan är det slut på idéer.
Tar med 2 öl ut i garaget så kanske det går bra :D

Är det något enkelt jag har missat, på passagerare sidan under huven sitter det bauta stora säkringar kan någon av dom vara inblandade?

Om det är glappkontakt i kablaget var bör jag börja söka då, från ECU eller ?

Så hjälp mig med ledtrådar någon.
Martin Hult
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Ännu en startspärr fråga, jo jag har sökt först

Post by Starbright »

Enligt den beskrivning på det förfarande du har gjort för att starta bilen och vill få fjärren att fungera har du missat en sak.

När du har matat in den 4 siffriga koden och startspärren är avaktiverad så skall du ta ur nyckeln, trycka in upplåsningsknappen i ca 3-4 sekunder, då kommer c-låset att låsa och sedan låsa upp bilen. Nu efter detta skett så är bilen redo att initiera fjärrsändare
Prova då trycka på fjärren 2-3 ggr. Detta skall göra att bilen kvitterar för varje klick.

Fungerar inte detta.. kan det vara så att fjärrarna måste initieras med clip / Xr25 för att kunna läras in i bilen.

bilen har en Rullande kod på startspärren, det är därför nyckeln måste initieras när den tappat gången i listan.

Återkom med resultat
Johnny Söderström
akiram
Posts: 5
Joined: 09 Oct 2014, 20:57
Location: Aneby

Re: Ännu en startspärr fråga, jo jag har sökt först

Post by akiram »

Starbright wrote:Enligt den beskrivning på det förfarande du har gjort för att starta bilen och vill få fjärren att fungera har du missat en sak.

När du har matat in den 4 siffriga koden och startspärren är avaktiverad så skall du ta ur nyckeln, trycka in upplåsningsknappen i ca 3-4 sekunder, då kommer c-låset att låsa och sedan låsa upp bilen. Nu efter detta skett så är bilen redo att initiera fjärrsändare
Prova då trycka på fjärren 2-3 ggr. Detta skall göra att bilen kvitterar för varje klick.

Fungerar inte detta.. kan det vara så att fjärrarna måste initieras med clip / Xr25 för att kunna läras in i bilen.

bilen har en Rullande kod på startspärren, det är därför nyckeln måste initieras när den tappat gången i listan.

Återkom med resultat
Jag har gjort manövern med att trycka på fjärren inom 15 sekunder efter att ha hållit centrallåsknappen intryckt så den låser och låser upp och sedan tryckt 3 gånger.

Men nu kopplade jag upp mig med AutoCom igen och får väl skämmas lite nu, för i mitt huvud har den varit av årsmodell 1999 men det är 88:a och då skiljer det sig åt.

Så nu har jag en rimlig felkod.

Startspärr (Startspärr - Diagnose ->98 - MT/AT - Prog.nr: 44,Soft ver 09)
DTC Beskrivning
054 - Matning spole nyckelidentifiering kortslutning till +12V
- Permanent


Så nu börjar felet ringas in, men läsa el schema är inte min grej, var är det troligast att kortslutningen ligger ?

Vad är clip / Xr25 för något ?

Tack för att Du tog dig tid att försöka hjälpa mig.
Martin Hult
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Ännu en startspärr fråga, jo jag har sökt först

Post by Starbright »

Med tanke på felkoden du har så verkar det som om du har en bil med generation 2 systemet.
Dvs en antennring som läser av chipet i nyckeln.

dem 2 vanligaste felen med den typen av startspärr är

1. kabel i kontakten till antennringen har gått av.
alternativt själva antennringen.

2. Chipet i nyckeln har slutat fungera, då måste nyckeln bytas.
Johnny Söderström
akiram
Posts: 5
Joined: 09 Oct 2014, 20:57
Location: Aneby

Re: Ännu en startspärr fråga, jo jag har sökt först

Post by akiram »

Starbright wrote:Med tanke på felkoden du har så verkar det som om du har en bil med generation 2 systemet.
Dvs en antennring som läser av chipet i nyckeln.

dem 2 vanligaste felen med den typen av startspärr är

1. kabel i kontakten till antennringen har gått av.
alternativt själva antennringen.

2. Chipet i nyckeln har slutat fungera, då måste nyckeln bytas.
Tack för tipset, ut i garaget och skruva isär lite till men ringen som sitter runt tändningslåset har ingen kabel utan är mer dekoration.

Image

Bild på tändningslåset.
Image

Bägge nycklarna fungerar det har jag kollat genom kameran i mobilen.

Var exakt finns immon på denna bil ? Jag har läst på men förstår inte riktigt hur detta system fungerar.

Om man tar VAG bilar så kan det vara kombinationer av instrumentpanel, antenn-ring, separat box och databoxen nyckel.

Kan någon förklara för mig som om jag vore 10 år och helt nollad hur det är fungerar på Renault med IR fjärr ?

Åter till felkoden 054 går den att översätta till P kod ?

Fler tips någon ?
Martin Hult
akiram
Posts: 5
Joined: 09 Oct 2014, 20:57
Location: Aneby

Re: Ännu en startspärr fråga, jo jag har sökt först

Post by akiram »

Nu är det kris.

Jag kopplade upp AutoCom igen, och kollade datalistor och labbade runt lite helt plötsligt gick den att starta och uppförde sig normalt förutom att fjärren fungerade inte.

Men så låste jag bilen med knappen på panelen och då hände det saker, efter det vart bilen helt död så jag lyfte av och på pluspolen då kom allt igång igen utom STARTSPÄRR LAMPAN så nu går den inte ens att starta genom att räkna på koden.

Jag har med automCom testat att själva lampan är hel för när man kör den testen så blinkar den och i datalistan så står det att startspärr lampa = Inaktiv.

Så hur f-n får jag den aktiv igen ?

2 nya felkoder har jag också.

2D - Fjärrkontroll
- Intermittent

9D - Larm nyckel låsning, öppen krets eller kortslutning till jord
- Intermittent

Hjälp mig för nu är det en prestige sak och jag kommer inte ge upp så fort.
Martin Hult
Post Reply