Clio startspärr!!!

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
LOKE
Posts: 204
Joined: 02 Oct 2009, 14:06
Location: Malmö

Clio startspärr!!!

Post by LOKE »

Tjena.
Frugans Clio 01.a 1.2 16V har strulat ett tag nu med startspärren , har läst igenom diverse poster på detta forum och testat det mesta. Men inget har fungerat.
Jag har dock inte testat " krock knappen " för den har jag inte hittat. Men kan det verkligen ha något att göra med att den röda lampan blinkar fort?
Lämnade in bilen och fick upp en kod , bilen blev då fixad av verkstad i måndags. " någon ring vid nyckelhålet "
Bilen starta perfekt när frugan hämta den idag och körde till jobb. Starta även när hon skulle hem , sen vid dagiset va det samma problem igen. Den röda lampan blinkade jätte fort.
Ringde bärgaren och ner till verkstaden igen.
Är det någon som har haft detta problem med startspärren där den röda lampan blinkar fort?
Vad har det då varit för fel och vad har ni bytt?
Bärgaren sa att där fanns en kod som man slog in i radion som gjorde att man kunde starta bilen?
I övrigt går ju bilen igenom varje besiktning så man vill ju inte skrota den :(
Sorry , blev en hel bok , PLS help !!!

Med vänlig hälsning / Loke
Magnus Jönsson/Malmö
Renault Clio IV 2013
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Clio startspärr!!!

Post by Starbright »

Har du en reservnyckel till bilen?
Prova i så fall att använda den.
Upphör problemen så är den andra nyckeln dålig och behöver bytas ut.
Johnny Söderström
User avatar
LOKE
Posts: 204
Joined: 02 Oct 2009, 14:06
Location: Malmö

Re: Clio startspärr!!!

Post by LOKE »

Starbright wrote:Har du en reservnyckel till bilen?
Prova i så fall att använda den.
Upphör problemen så är den andra nyckeln dålig och behöver bytas ut.
Hej.
Vi har testat dom nycklarna som tillhör bilen och ingen fungerar. Verkstaden som skulle fixa den misslyckades och vi fick tillbaka pengarna :wink:
Verkstadens dator kan inte ta bort felet längre , den va tydligen uber blockerad eller nått. Men vi fick ett nummer till Bilia/Renault och prata med en kille där idag. Mycket trevlig ska tilläggas.
Han meckade bara Renault och ska titta på den imorgon.
Han ville inte lova nått men va till 99% säker på att det va nycklarna som behövde programeras om. Hade vi tur kunde man bara som han sa , lära dom koden igen?
Jag kommer att skriva här när jag har fått bilen lagad så andra med samma problem kan läsa.
Nu återstår bara en 4mils bogsering , men den tar vi inatt när det är mindre trafik ;)

Med vänlig hälsning / Loke

Då kommer uppdateringen. Bilia/Renault ringde idag med tråkiga svar.
Det hjälpte inte att göra en omprogrammering av nyckeln , inget kabel brott eller dålig jordning hittades.
Det som återstod va att byta ut boxarna , då en av dom kan vara sönder. Vilken som va sönder kunde han inte se , men han sa att om man skulle byta dom 2 boxar blev det en kostnad runt 20.000kr
Det känns inte som om jag vill lägga 20.000kr på en bil som är värd kanske 10.000kr
Så tyvärr får nog den lilla franska delikatessen bogseras till närmaste skrot och sakta rosta upp. :cry:

Med vänlig hälsning / Loke
Magnus Jönsson/Malmö
Renault Clio IV 2013
Jöns
Posts: 213
Joined: 21 Jul 2009, 13:01
Location: Vittsjö

Re: Clio startspärr!!!

Post by Jöns »

Du kan itne köpa ett "ta bort startspärrskit" från UK?

Eller köpa boxar/nycklar från skroten och byta ut?
En vw-intresserad som har en Renault som bruksbil. Är inne på vår tredje Clio nu.
Clio Sport 2.0 16v 2001. Pendlarbilen :)
Joelsson
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Clio startspärr!!!

Post by Starbright »

alltså....ok

Känns långsökt att man skulle behöva byta både UCH och motorstyrenhet.
Om du kan mata in servicekoden och bilen tar emot den, så kan bilen startas efter det.
Då är det inget fel på något styrdon.
Kan inte ens den tas emot ,kanske felet ligger på styrdonen, dock är detta mycket ovanligt.

I detta fall hade iaf jag provat att ta hem en fjärrsändare och provat programmera denna.

Dem gamla nyckelhuvudena kan båda vara i dåligt skick, att han inte kan "lära om dem" i bilen behöver inte betyda att styrdonen är trasiga.

Skrota inte bilen innan detta provats. En ny nyckel skall som max kosta 2000 kr.

Jag kan ju ha fel och bilmekanikern på Bilia ha helt rätt.. men jag e tveksam.

Kom på en sak till... finns det någon felkod på startspärren?
I motorutrymmet finns en reläplatta där reläna brukar kunna bli oxiderade, har han kollat detta? är dem alla i ok skick?
Johnny Söderström
User avatar
LOKE
Posts: 204
Joined: 02 Oct 2009, 14:06
Location: Malmö

Re: Clio startspärr!!!

Post by LOKE »

Starbright wrote:alltså....ok

Känns långsökt att man skulle behöva byta både UCH och motorstyrenhet.
Om du kan mata in servicekoden och bilen tar emot den, så kan bilen startas efter det.
Då är det inget fel på något styrdon.
Kan inte ens den tas emot ,kanske felet ligger på styrdonen, dock är detta mycket ovanligt.

I detta fall hade iaf jag provat att ta hem en fjärrsändare och provat programmera denna.

Dem gamla nyckelhuvudena kan båda vara i dåligt skick, att han inte kan "lära om dem" i bilen behöver inte betyda att styrdonen är trasiga.

Skrota inte bilen innan detta provats. En ny nyckel skall som max kosta 2000 kr.

Jag kan ju ha fel och bilmekanikern på Bilia ha helt rätt.. men jag e tveksam.

Kom på en sak till... finns det någon felkod på startspärren?
I motorutrymmet finns en reläplatta där reläna brukar kunna bli oxiderade, har han kollat detta? är dem alla i ok skick?
Vi prova med en ny nyckel som han beställde , men den ville inte ta i mot programeringen.
Det fanns felkoder på startspärren , första felkoden indikera på Anten ringen vid ratten.
Denna byttes mot en ny och då starta bilen 2 gånger. Sen låste den sig rejält och endast Bilia kunde ta bort koden med deras dator. Då testa vi med en ny nyckel men det fungera inte , mekanikern som hjälpte oss har jobbat med Renault i 25år och va själv förvånad.
Han sa att han testat allt som går att göra med reläer . mätt kablar , och kollat jord punkter.
Han va inte glad när han ringde och sa att han inte kunde göra mer förutom att bytta nån dyr box?
Trots allt jobb han har gjort , fick vi bara betala för inkoppling av dator.
Han visa oss vad han hade gjort och reläerna va rena från oxidation , i 99% så hjälper en omprogrammering av en ny nyckel felet. Men vi va väl den där 1%en =(

Med vänlig hälsning / Loke
Magnus Jönsson/Malmö
Renault Clio IV 2013
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Clio startspärr!!!

Post by Starbright »

Ok, ja i så fall verkar det ju hopplöst.

Han har mer än 15 år mer erfarenhet än mig så han vet säkert vad han håller på med, men kan lik förbaskat inte riktigt fatta att det skulle vara ett styrdon som är deffekt.
Om bilen dessutom startade 2 ggr efter byte av antennring, så köper jag det ännu mindre.

Vet inte om du kan svara på det, men vet du om bilen godkände servicekoden?

Den är nämligen crucsial som du förstår
Johnny Söderström
User avatar
LOKE
Posts: 204
Joined: 02 Oct 2009, 14:06
Location: Malmö

Re: Clio startspärr!!!

Post by LOKE »

Starbright wrote:Ok, ja i så fall verkar det ju hopplöst.

Han har mer än 15 år mer erfarenhet än mig så han vet säkert vad han håller på med, men kan lik förbaskat inte riktigt fatta att det skulle vara ett styrdon som är deffekt.
Om bilen dessutom startade 2 ggr efter byte av antennring, så köper jag det ännu mindre.

Vet inte om du kan svara på det, men vet du om bilen godkände servicekoden?

Den är nämligen crucsial som du förstår
Tjena , jag ska prata med han i veckan om en annan sak och då kan jag fråga om bilen godkände servicekoden.

Med vänlig hälsning / Loke
Magnus Jönsson/Malmö
Renault Clio IV 2013
Post Reply