Megane III 1.5 Dci oljud samt vattentemp och växellåda

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
bihslk
Posts: 108
Joined: 02 Jul 2014, 23:37
Location: Leksand

Megane III 1.5 Dci oljud samt vattentemp och växellåda

Post by bihslk »

Hej



1. Börjar med att bilen låter lite konstigt när den är kall. Låter typ som skrapande ljud typ var 3dje sekund eller nåt. Ju kallare motorn desto mer låter det. När man kört den varm hörs det knappt eller inget alls. Är det normala ljud i en diesel motor eftersom jag alltid kört Bensinare så är ovan diesel ljud eller är det nåt fel?

Jag får inga felkoder eller nåt och bilen går som den ska.


2. Andra saken är att jag körde bilen idag varm alltså vi pratar över 30 km sträcka och displayen visar 3 staplar alltså till mitten att den är i arbetstemperatur. Helt plötsligt så försvinner staplarna ner till första stapeln för att komma tillbaka efter ett litet tag. Har inte hänt mer idag. Var runt -2 -3 grader ute.

3. Tycker växellådan på Meganen låter väldigt mycket för att va ny bil alltså när man växlar är det inga mjuka växlingar utan det låter vid spaken. Kan även tillägga att backen ibland går ej att få i alltså jag känner av när jag trycker ner koppling och lägger i backen att den inte sitter i utan växlar tillbaka sen backen igen då går den i?


Tack för era tips och svar. Kan försöka spela in oljudet på morgonen då bilen är som kallast. Kan tillägga att motorvärmare används.

Bilen har gått 12800mil och alla service är gjorda tills 12000 mil


Någon här som har en DCI 1.5 och kan lyssna på motorljudet på sin när den är kall.
Samil Kuzelj
RenaultSTHLM
Posts: 24
Joined: 04 May 2014, 07:04
Location: Stockholm

Re: Megane III 1.5 Dci oljud samt vattentemp och växellåda

Post by RenaultSTHLM »

Hej Samil!

1. Vad talar vi för yttertemp? Jag har inte hört någon form av missljud från motorn men det har inte varit så kallt här än, som kallast ett par minusgrader. Hörs det väl? Jag kan öppna huven och lyssna nästa gång den kallstartas.

2. Det här fenomenet har jag märkt också. Jag gissar att när kylvätskan kommit upp i temp och termostaten öppnar första gången så kommer det in såpass kall kylarvätska från kylaren att givaren registrerar lägre temp. Vid högre yttertemperatur så är den ej cirkulerade vätskan mindre kall och fenomenet syns i vart fall inte på skalan för kylvätsketemp. Det är inget fenomen jag känner igen från andra bilar, jag gissar att hade du haft en analog mätare så uppstår ju samma sak men utslaget blir knappt märkbart och du tänker inte på det. Man hade säkert kunna lösa det med en enkel algoritm men fransoserna drack väl lite för mycket rödvin dagen då detta gicks igenom.

3. Har du en sexväxlad? Jag har en femväxlad och det är nog en av de osexigaste lådor jag kört men den gör sitt jobb i allafall. Egenheter som jag märkt är att ettan kan man få lirka lite med när bilen är kall, backen går inte helt i ibland men det känns innan man kopplar och då räcker det med att släppa kopplingen lite och dra växelspaken mot backläget igen så hoppar den i. När du säger det så låter nog min lite vid spaken också men det är inte mycket, kanske din låter mer. Om det är vid spaken så kanske man kan lösa det med justering eller smörjning? Bilen har gått ca 9.000 mil.
David Nordin

Renault Megane 1.5dci -11
bihslk
Posts: 108
Joined: 02 Jul 2014, 23:37
Location: Leksand

Re: Megane III 1.5 Dci oljud samt vattentemp och växellåda

Post by bihslk »

Tack som fan för dina svar. Angående tempen stämmer det nog pratade med Renault och den kanske kyldes ner snabbt då gick tempen ner sådär så inga problem. Pratar om bilens motortemp inte yttertempen.

Vad gäller växellåda ja den är inte sexig den och har också ibland problem med ettan dock bara när det är kallt är det sånt fenomen på både 1 och backen men inget som ska störa sa Renault/Bilkompaniet. Min låda är en 5 växlad men dessa problem är bara något litet inget man stör sig på men ville gärna få reda på om det bara är min låda.

Oljudet i motorn alltså det låter inte högt men det är något slags oljud som sagt låter lite mer när den är kall och mindre när bilen är varm om inte alls. Tycker det låter från förarsidan alltså när du öppnar huven kollar framifrån bil det högersidan vid batteriet.


Det kan bara vara ett normalt ljud då Bilkompaniet sa att dessa motorer är lite segare att värma upp inte som bensinare...
Last edited by bihslk on 02 Dec 2014, 11:07, edited 1 time in total.
Samil Kuzelj
bihslk
Posts: 108
Joined: 02 Jul 2014, 23:37
Location: Leksand

Re: Megane III 1.5 Dci oljud samt vattentemp och växellåda

Post by bihslk »

Kan tillägga att oljudet är borta nu då bilen varit varm låter helt normalt på tomgång. Det låter bara när den är kall och det är kallare ute så tror inte det är något att oroa sig över.

Sen kan jag också tillägga att jag tvättat bilen idag och när jag öppnade bakluckan så var det vatten på insyns gardinen och det visade sig komma från mittersta bromsljuset. Tog bort det och packningen var helt trasig. Satte dit en svart tätningsmassa och monterade tillbaka.
Samil Kuzelj
bihslk
Posts: 108
Joined: 02 Jul 2014, 23:37
Location: Leksand

Re: Megane III 1.5 Dci oljud samt vattentemp och växellåda

Post by bihslk »

Har provat spela in oljudet man hör det som malande eller nåt hoppas ni hör det

http://youtu.be/Yuyhc2FGY3I
Samil Kuzelj
RenaultSTHLM
Posts: 24
Joined: 04 May 2014, 07:04
Location: Stockholm

Re: Megane III 1.5 Dci oljud samt vattentemp och växellåda

Post by RenaultSTHLM »

Det är inget jag känner igen och det hörs rätt så tydligt på filmen tycker jag.. Ingen aning om vad det kan vara. Multiremmen sitter väl på andra sidan tänkte om det kan vara något lager i en rulle till den?

Jag återkommer när jag har anledning att starta bilen det kan dröja ett par dagar dock då jag är ledig nu.
David Nordin

Renault Megane 1.5dci -11
bihslk
Posts: 108
Joined: 02 Jul 2014, 23:37
Location: Leksand

Re: Megane III 1.5 Dci oljud samt vattentemp och växellåda

Post by bihslk »

Okey inga problem får väl ta en sväng imorgon till verkstaden men varför just bara när den e kall får inte det att gå ihop liksom
Samil Kuzelj
bihslk
Posts: 108
Joined: 02 Jul 2014, 23:37
Location: Leksand

Re: Megane III 1.5 Dci oljud samt vattentemp och växellåda

Post by bihslk »

Nu har jag hittat felet.

JÄVLIGT illa av Renault

Urtrampningslagret som låter. Trycker jag ner kopplingen låter det inte.

En bil på 12800 mil på mätaren fy fan säger jag.

Renault vill ha 13.487:- för reparationen.

Har kontakt med verkstadens VD han ville kolla på det.

Helt jävla pinsamt av Renault att en växellåda ska börja jävlas efter bara så kort tid.
Samil Kuzelj
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Megane III 1.5 Dci oljud samt vattentemp och växellåda

Post by Joakim16v »

bihslk wrote:Nu har jag hittat felet.

JÄVLIGT illa av Renault

Urtrampningslagret som låter. Trycker jag ner kopplingen låter det inte.

En bil på 12800 mil på mätaren fy fan säger jag.

Renault vill ha 13.487:- för reparationen.

Har kontakt med verkstadens VD han ville kolla på det.

Helt jävla pinsamt av Renault att en växellåda ska börja jävlas efter bara så kort tid.
Vad har du för årsmodell? Ingen garanti kvar? Urtrampningslagret är för övrigt inte en del av växellådan, utan en del av kopplingen. Som alla lager är det en slitdel, sen kan man ju självklart argumentera huruvida det är rimligt att det slits ut på 12.000 mil..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
bihslk
Posts: 108
Joined: 02 Jul 2014, 23:37
Location: Leksand

Re: Megane III 1.5 Dci oljud samt vattentemp och växellåda

Post by bihslk »

Det är en 2010a. Nej garantin är borta 12800 mil så tyvärr. Ja det är en slitdel men ändå pinsamt på en 4 år gammal bil.
Samil Kuzelj
bihslk
Posts: 108
Joined: 02 Jul 2014, 23:37
Location: Leksand

Re: Megane III 1.5 Dci oljud samt vattentemp och växellåda

Post by bihslk »

Jag fattar ändå inte.

När bilen är kall och man startar den så tar det 1 min innan ljudet börjar komma.
Sen låter det tills bilen är varm.

Det roliga är att när jag haft motorvärmaren i och startar bilen så låter det inte. Hur kan det då vara urtrampningslagret?

Tycker det låter konstigt faktiskt.
Samil Kuzelj
Mister X
Posts: 29
Joined: 22 Dec 2012, 17:40
Location: Västerås

Re: Megane III 1.5 Dci oljud samt vattentemp och växellåda

Post by Mister X »

Hej. Jag har ägt några gamla bilar där urtrampningslagret har varit dåligt men då har det alltid låtit när man har belastat lagret,trycker ner kopplingspedalen. Låter det vid friläge är det väl lådan.Sen finns det alltid ett visst arbetsljud vid friläge,motor igång,kall motor och växellåda. Prova att stå still,trycka ner kopplings pedalen då skiljs motor och låda i princip. Min gamla Megane är kärv i lådan,backen. Det låter om den (sen den var ny)rasslar lite när den är kall. Sen blir det tyst och fint som det kan bli med en Renault. Jag är nöjd så! Funkar än efter nio år.......
Hans Hagström
bihslk
Posts: 108
Joined: 02 Jul 2014, 23:37
Location: Leksand

Re: Megane III 1.5 Dci oljud samt vattentemp och växellåda

Post by bihslk »

Mister X wrote:Hej. Jag har ägt några gamla bilar där urtrampningslagret har varit dåligt men då har det alltid låtit när man har belastat lagret,trycker ner kopplingspedalen. Låter det vid friläge är det väl lådan.Sen finns det alltid ett visst arbetsljud vid friläge,motor igång,kall motor och växellåda. Prova att stå still,trycka ner kopplings pedalen då skiljs motor och låda i princip. Min gamla Megane är kärv i lådan,backen. Det låter om den (sen den var ny)rasslar lite när den är kall. Sen blir det tyst och fint som det kan bli med en Renault. Jag är nöjd så! Funkar än efter nio år.......

Precis som du säger. Men låter inte vid friläge eller nåt. Låter hur fint som helst vid varm bil.
Jag tänkte mest på att om det var för lite olja någonstans
Samil Kuzelj
Post Reply