Megane 1.6 16v -05 dör ofta vid start

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Megane 1.6 16v -05 dör ofta vid start

Post by Starbright »

Mitt tips är att du köper en Obd-läsare av det lite dyrare sorten. Du behöver inte kunna läsa alla styrenheter, det är ganska sk*t samma. Nej, men du vill ha en som kan läsa ut parametrar såsom Lambdasondsignal tempvärden, Bränsleadaption mm. Dem är guld värda och hjälper till oerhört när man felsöker. MEN man måste givetvis förstå vad det är man läser på displayen, annars är det meningslöst.

Exempel

http://www.prylteknik.se/autel-al619eu- ... -p-71.html
Johnny Söderström
Percy
Posts: 40
Joined: 27 Jul 2014, 15:32
Location: Nykarleby

Re: Megane 1.6 16v -05 dör ofta vid start

Post by Percy »

Har inte läst av felkoderna ännu men kollade upp via en engelsk renault-sida att det vore bra att rengöra spjällhuset (Throttle body). Så nu har jag en flaska Bräkleen. Läste på en annan rengörare att man skulle spruta på och låta verka några minuter, varpå du startar bilen och duschar in rejält med rengöring i spjällhuset. Samma med Bräkleen eller är det bäst med trasa och tops?

Orsaken till att spjällhuset intresserar är att det verkar lätt att komma åt, kan påverka start och lite ojämn tomgång. Dessutom har vi mycket korta sträckor på bilen vilket kunde göra att bensin dras in bakvägen till spjällhuset och kladdar igen. Vanligt fel på 1.6l 16v?
Simon Ekstrand, Nykarleby, Finland

Renault Megane 2 1.6l 16v -05 (K4M).
Percy
Posts: 40
Joined: 27 Jul 2014, 15:32
Location: Nykarleby

Re: Megane 1.6 16v -05 dör ofta vid start

Post by Percy »

Såhär en halv vecka efter rengjort spjällhus, kan jag meddela att det gjorde susen. Försökte först rengöra utan att montera lös spjällhuset, men kom till att det nog är bästa att skruva lös det hela. Fick lös spjällhuset utan att koppla lös kontakten. Ganska sotigt på baksidan. Rengjorde med Bräkleen, torkade av tätningen och oljade in lite. Tillbaka med spjällhuset och grenrör och filter.

Nu har det inte varit speciellt kallt här, mest kring 0c, men har kunnat konstatera följande:
Med kall motor drar motorn upp till ca 1500varv och stannar tvärt vid 1000varv.
Med varm motor drar motorn upp till ca 1300varv och stannar kring 800varv.
Alltså ingen tendens att gå ner under 700varv och svänga vid 300-400varv eller dö.

Dessutom tycket jag att jag har fått en lite piggare fransos under huven...

Bara att hålla tummarna nu när det blir kallare.

Percy
Simon Ekstrand, Nykarleby, Finland

Renault Megane 2 1.6l 16v -05 (K4M).
Percy
Posts: 40
Joined: 27 Jul 2014, 15:32
Location: Nykarleby

Re: Megane 1.6 16v -05 dör ofta vid start

Post by Percy »

Jepp, nu var problemen tillbaka igen :)
Starterna fungerade bättre när det var kallare, men nu när temperaturen gått över nollan går varvmätaren ner till 300varv. Händer ibland men oftast startar den bra. Tycker att jag har fler sämre starter när motorn är lite varm.... [smilie=confused5.gif]

En annan sak: Tycker att det luktar lite märkligt från motorn när den är varm. Ganska stickande doft, lite åt svavelhållet... Tror det kommer från området kring kamremmen/generatorn. Eller den sidan av motorn... Någon som vet vad det är? Motortempen är normal...
Simon Ekstrand, Nykarleby, Finland

Renault Megane 2 1.6l 16v -05 (K4M).
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Megane 1.6 16v -05 dör ofta vid start

Post by Robin »

Hur var det med koderna ;)
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Percy
Posts: 40
Joined: 27 Jul 2014, 15:32
Location: Nykarleby

Re: Megane 1.6 16v -05 dör ofta vid start

Post by Percy »

Nu har det hänt! En stycke OBD2 läsare inköpt! Blev en från Biltema (Quicklynks T40)

De koder jag fick fram vad
P0010 Camshaft Position Acurator A -Bank 1 Circuit Malfunktion
P0010 P

Så vad tror ni om detta?

TDC givaren (den som finns nere till höger under kylslangar och batteriet) är bytt, men kan det vara kablaget? Kontakten och den nya givaren passade inte med skårorna, men en mattkniv och silvertejp fixade det. Om skulle den inte kontakta skulle väl inte motorn gå igång alls.

Jag tycker också att motorn har en tendens att gå på längre tomgång när temperaturen ute har blivit högre. Motortempnålen landar mitt mellan 500 och 750 varvs sträcket...
Simon Ekstrand, Nykarleby, Finland

Renault Megane 2 1.6l 16v -05 (K4M).
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Megane 1.6 16v -05 dör ofta vid start

Post by Starbright »

Camshaft position actuator är just magnetventilen till VVT.

den har satt en felkod på sin funktion. antagligen är det den som har orsakat rassel vid start och troligen även tomgångsproblemen.

Givetvis bör du kolla igenom ledningsmattan till Magnetventilen, men faktum är att dem blir dåliga efter några år/mil. allra helst om oljan/oljebytena är dåliga.

I absolut värsta fall , men inte så troligt, så är VVT enheten kaputt.

Tänk vad med tid du kunnat bespara dig om du fixat en felkodsverktyg på en gång istället.

Dock är jag besviken att du inte löd mitt råd att skaffa en lite mer avancerad. dem är så mycket bättre att ha än en ynka läsare för felkoder. Men det är mitt egna tycke så klart.
Johnny Söderström
Percy
Posts: 40
Joined: 27 Jul 2014, 15:32
Location: Nykarleby

Re: Megane 1.6 16v -05 dör ofta vid start

Post by Percy »

Ok, som sagt har jag testat magnetventilen med 9v och den öppnade sig, men inte mycket. blev inte bättre med att blåsa ur den ordentligt med tryckluft heller.

Skall beställa en ny samtidigt som oljan skall bytas. Bilen är ju en -05 så den har 10 år på nacken nu.

Visst går det alltid att köpa bättre grejor, men man får också sätta det till den kunskap man har själv. Jag är riktigt i början av mitt skruvande, så än hinner jag uppgradera det ena och andra ;)

Tack för hjälpen!
Simon Ekstrand, Nykarleby, Finland

Renault Megane 2 1.6l 16v -05 (K4M).
Percy
Posts: 40
Joined: 27 Jul 2014, 15:32
Location: Nykarleby

Re: Megane 1.6 16v -05 dör ofta vid start

Post by Percy »

Nu har jag även kollat kablarna men en voltmätare. Med tändning på blev det 10v, med motorn igång 13v så solenoiden får nog ström. Med solenoiden urkopplad och motorn igång kom meddelandet Check Ignition upp, men hoppas det försvinner när det kopplats i igen.

Som sagt så rörde sig inte kolven med 12v kopplat till solenoiden, medan jag fick lite rörelse med 9v. Så det blir väl en ny solenoid. Från märkesverkstad i Finland: 240€, från Polen via Ebay: 140€ (ny orginal)

Köpte orginal oljefilter från verkstan och 5l Neste 5w-40 med RN0700 märkning. oljebyte och ny solenoid på agendan alltså...
Simon Ekstrand, Nykarleby, Finland

Renault Megane 2 1.6l 16v -05 (K4M).
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Megane 1.6 16v -05 dör ofta vid start

Post by Baggis »

Jag var på Halpa Halli i Jeppis i helgen och köpte billig Mobil-olja 8)
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Percy
Posts: 40
Joined: 27 Jul 2014, 15:32
Location: Nykarleby

Re: Megane 1.6 16v -05 dör ofta vid start

Post by Percy »

Är oljorna billigare på Halpa Halli än i Sverige? ;)
Betalade 55€ för 5 liter så det var bättre än de 80€ jag fick ge för att Mekonomen skulle hälla i Castrol 0w-30 longlife för ett år sedan.
Simon Ekstrand, Nykarleby, Finland

Renault Megane 2 1.6l 16v -05 (K4M).
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Megane 1.6 16v -05 dör ofta vid start

Post by Baggis »

Mobiloljorna kostar mindre än hälften på Halpa Halli, jämfört med här i norra Sverige i alla fall. Prisma är dock något dyrare än HH 8)
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Percy
Posts: 40
Joined: 27 Jul 2014, 15:32
Location: Nykarleby

Re: Megane 1.6 16v -05 dör ofta vid start

Post by Percy »

Så, nu var olja bytt samt den polska vvt-solenoiden. 4 arbetsdagar tog det att få hit den! Nu är det bara att hoppas att felkoden P0010 och knackningarna/startproblemen försvinner.

Första gången jag böt olja+filter och det gick ju bra. Litet avbrott då jag inte hade någon 8mm fyrkants bits/hylsa till oljeproppen, men fick låna från den lokala verkstaden. Tror att de tycker synd om mig när jag har en Renault :) Blir att skaffa en egen hylsa framöver.

Skall det vara någon packning med vvt-solenoiden? Det är lite olja rund hålet där solenoiden går in, och jag kan tänka mig att det trycks upp därifrån, för någon packning har jag inte sett till varken på den som fanns där eller den nya?

Tack än en gång för hjälpen så långt.

Annars: Köpte en liten tub lågtemperaturfett från Biltema http://www.biltema.fi/sv-fi/Bilvard/Olj ... 000023376/
Tänkte att den skulle kunna användas vid bottnen av tändspolarna. Det finns ju nått fluoriserande gel från början på spolen, men det kanske är bra att fylla på!? Är Biltemas variant ett bra alternativ?
Simon Ekstrand, Nykarleby, Finland

Renault Megane 2 1.6l 16v -05 (K4M).
Göte J
Posts: 210
Joined: 20 Jan 2006, 15:13
Firstname: Göte
Surname: Johansson
Location: Linköping

Re: Megane 1.6 16v -05 dör ofta vid start

Post by Göte J »

Fila en M10-bult fyrkantig så har du en adapter för din vanliga ringnyckel, när du ska ha dän oljepluggen
// Göte J
Post Reply