Megane 1.6 16v -05 dör ofta vid start

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Percy
Posts: 40
Joined: 27 Jul 2014, 15:32
Location: Nykarleby

Megane 1.6 16v -05 dör ofta vid start

Post by Percy »

Hej!

Vår megane 1.6 16v -05 (130 000km) har haft problem till och från med att ventilerna hackar kort vid start. inget problem när motorn är i gång. Nu har det i princip försvunnit, för tillfället...

Men istället så självdör motorn vid start. Inte alla gånger och mer ofta när det är lite kallare (+/- 0c räcker) och inte motorvärmen varit i. Går upp till 1300-1400varv, ner till 800 för en halv sekund, ibland ända ner till 600-700varv, ibland dör den. Nästa startförsök är det inga problem!
Vid tomgång är det inget problem, men efter att jag har kört längre sträckor, kan motorn varva på just över 600varv, och man kan känna små vibrationer. Är detta normalt?

Tre tändspolar är bytta våren 2014, en spole bytt -11, alla tändstift bytta våren 2014. Kamrem+vattenpump bytt våren 2014. VVT-solenoiden tog jag upp i somras och kollade igenom filtret, inget skräp där. Har inte spänningssatt den så vet inte hur kolven funkar. Oljebyte för 9mån sedan och Mekonomen satte i Castrols longlife 0W-30 tror jag. Dyr var den i alla fall.

Skall jag börja med solenoiden? Satsa på Total/Elf och orginalfilter nästa gång? Motortvätt? VVT-drev har jag ingen lust att byta...

Tack på förhand
/Percy
Simon Ekstrand, Nykarleby, Finland

Renault Megane 2 1.6l 16v -05 (K4M).
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Megane 1.6 16v -05 dör ofta vid start

Post by Robin »

Hej !

Prova att läsa felkoder, kan ju vara en spole som gått "igen". Eller en tändlägesgivaren.
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Percy
Posts: 40
Joined: 27 Jul 2014, 15:32
Location: Nykarleby

Re: Megane 1.6 16v -05 dör ofta vid start

Post by Percy »

Tack för tipset. läste runt lite på forumet och såg några videor på nätet. Tyckte att den där givaren låter som mitt problem och kan behöva en putsning. När du säger det så hade jag en felkod innan besiktningen i somras på kamaxelgivare...

Blir att ta fram hylsnyckelsatsen!
Återkommer...
Simon Ekstrand, Nykarleby, Finland

Renault Megane 2 1.6l 16v -05 (K4M).
Percy
Posts: 40
Joined: 27 Jul 2014, 15:32
Location: Nykarleby

Re: Megane 1.6 16v -05 dör ofta vid start

Post by Percy »

Hittade givaren och torkade av den. Var av modellen med bara en skruv och helt överdragen med plast. Lite olja på givaren och i brunnen som jag torkade bort det som jag kom åt. Givaren fastnade nog på motorhuven, så magnetisk var den nog. Skall se om det blir bättre eller om man skall beställa ny (samt byta ut tändspolen från -11 som ändå kommer att gå snart...)

Bara å köra och hoppas då...
Tack så här långt!
Simon Ekstrand, Nykarleby, Finland

Renault Megane 2 1.6l 16v -05 (K4M).
Percy
Posts: 40
Joined: 27 Jul 2014, 15:32
Location: Nykarleby

Re: Megane 1.6 16v -05 dör ofta vid start

Post by Percy »

Percy wrote:Hittade givaren och torkade av den. Var av modellen med bara en skruv och helt överdragen med plast. Lite olja på givaren och i brunnen som jag torkade bort det som jag kom åt. Givaren fastnade nog på motorhuven, så magnetisk var den nog. Skall se om det blir bättre eller om man skall beställa ny (samt byta ut tändspolen från -11 som ändå kommer att gå snart...)

Bara å köra och hoppas då...
Tack så här långt!
Nu var det ju fel givare som jag hittade förra gången. Men nu är givaren vid cylinder 4 och vevaxelgivaren rena. Efter att fått bort batterilådan med allt vad det innebär, fick jag lös vevaxelgivaren. Den var lite brunaktig, men inte så farligt ändå. CRC och lite slippapper sen tillbaka. Får se om starterna blir bättre och tomgången höjs från 500 varv...

Tack för hjälpen!
Percy
Simon Ekstrand, Nykarleby, Finland

Renault Megane 2 1.6l 16v -05 (K4M).
Percy
Posts: 40
Joined: 27 Jul 2014, 15:32
Location: Nykarleby

Re: Megane 1.6 16v -05 dör ofta vid start

Post by Percy »

Vevaxelgivaren putsad med problemet verkar bestå... Skall eventuellt försöka skaffa en ny...
Kan det vara så att min ena tändspole från -11 (och 60 000km sedan) på cylinder 2 (eller 3) börjar ge upp? eller är det on/off på dem? Bilen går ju igång med dör sen. Startar alltid vid andra försöket. Kan det vara så att när det blir lite kallare så drar det till en början bara igång på 3 cylindrar, för att den ena inte riktigt är ok? Jag har kört med trasiga tändspolar så helt dålig är den inte.
Eller kan det ha något med oljetrycket att göra? att det går lite trögt de första varven?
Simon Ekstrand, Nykarleby, Finland

Renault Megane 2 1.6l 16v -05 (K4M).
Percy
Posts: 40
Joined: 27 Jul 2014, 15:32
Location: Nykarleby

Re: Megane 1.6 16v -05 dör ofta vid start

Post by Percy »

Har nu beställt vevaxel/TDC givare samt en extra tändspole. Testade också att putsa megnetventilen mellan cyl4 och vvt drevet. Spänningssatte den med en 12v strömkälla, ingen reaktion. kopplade den till bilbatteriet, ingen reaktion. Endast lite små gnistor... Inte kan väl den vara helt trasig när ändå bilen går igång för det mesta och funkar helt bra när den väl är igång? (förutom varm tomgång på ca 550varv)

Blir annars att byta TDC givaren i julhelgen och koppas på det bästa...
Simon Ekstrand, Nykarleby, Finland

Renault Megane 2 1.6l 16v -05 (K4M).
Percy
Posts: 40
Joined: 27 Jul 2014, 15:32
Location: Nykarleby

Re: Megane 1.6 16v -05 dör ofta vid start

Post by Percy »

Läste på ett finskt Renaultforum att 9v funkar bättre på magnetventilen, och visst va det så. Men endast 1-2mm rörelse och det är väl inte tillräckligt?

när det gäller knackandet vid start så tipsades det om på samma forum att använda trögare olja i motorn. Valvoline 10w-40 till exempel för att hålla kvar olja på vvt-drevet. Mekonomen satte Castrol long life 0w-30 senast så den rinner väl bra, på gott och ont. Är detta något att följa ifall man inte får tag i Total/Elfs oljor (vilket inte är så lätt kanske)
Simon Ekstrand, Nykarleby, Finland

Renault Megane 2 1.6l 16v -05 (K4M).
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Megane 1.6 16v -05 dör ofta vid start

Post by Baggis »

När min 2.0-liters Scenic RX4 började låta som en diesel så hjälpte bara byte av VVT-drevet.

(Kul med folk från "Nykabi" förresten! Ska ned till släkten i Jeppis-trakten efter nyår 8) )
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Percy
Posts: 40
Joined: 27 Jul 2014, 15:32
Location: Nykarleby

Re: Megane 1.6 16v -05 dör ofta vid start

Post by Percy »

Världen e liten, speciellt i Österbotten...

Har nu bytt en tändspole, så nu har jag alla fyra bytta detta år. Tomgången är inte lika låg nu, mer det normala på 700varv än de dryga 500varv jag haft vid varm tomgång. Så kanske jag hade en tändspole som höll på att ge upp, eller så kontakta den dåligt... TDC givarbyte blir det efter jul...

VVT drev byts nog inte än. Och det knackar bara just vid start så det är ganska långt till "diselmotorn" och tur är väl det. Dessutom är nästa kamremsbyte om 4 år...

God Jul!
Simon Ekstrand, Nykarleby, Finland

Renault Megane 2 1.6l 16v -05 (K4M).
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Megane 1.6 16v -05 dör ofta vid start

Post by Robin »

Bra med info i tråden. Hoppas du får till det. Men som sagt så kan det vara spolen som gjorde att den dog när motorn är kall, mer tungrullad då :)
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Percy
Posts: 40
Joined: 27 Jul 2014, 15:32
Location: Nykarleby

Re: Megane 1.6 16v -05 dör ofta vid start

Post by Percy »

Hej igen,

Nu är även vevaxelgivaren bytt. Fick en med blå anslutning som inte hade skårorna på rätt ställer, eller bara en av tre passade i kontakten. Men med en mattkniv och lite silvertejp sitter den kopplad nu. Hoppas att tejpen håller, men silvertejp är väl en bra sort ;)
Har bara startat en gång efter detta så kan egentligen inte säga så mycket mer än att bilen gick igång, vilket alltid är positivt! Återkommer...
Simon Ekstrand, Nykarleby, Finland

Renault Megane 2 1.6l 16v -05 (K4M).
Percy
Posts: 40
Joined: 27 Jul 2014, 15:32
Location: Nykarleby

Re: Megane 1.6 16v -05 dör ofta vid start

Post by Percy »

Efter en tid med ny vevaxelgivare kan jag konstatera att inget nytt under solen. För det mesta startar bilen utan problem, men ibland så går den ner till 300-400varv och dör. andra startförsöker är den igång igen. (förutom när jag skulle starta dagen efter att tvättat bilen i +1C. Tog minst en minut med flera försök och den lät som om jag hade någon som vevade igång bilen. Men det sätter jag på biltvätt-kontot)

Vad är nästa felsök? VVT-solenoiden/magnetventilen som inte öppnar med än 1-2mm? Lambda skall väl bytas vid 160 000km?

God fortsättning
Percy
Simon Ekstrand, Nykarleby, Finland

Renault Megane 2 1.6l 16v -05 (K4M).
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Megane 1.6 16v -05 dör ofta vid start

Post by Robin »

Hade du läst felkoder med en Clip ?

Tycker det känns tändspole relaterat men dom var ju bytt nyligen. Som sagt så skulle det vara intressant vad du får för felkoder på den.
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Percy
Posts: 40
Joined: 27 Jul 2014, 15:32
Location: Nykarleby

Re: Megane 1.6 16v -05 dör ofta vid start

Post by Percy »

Ok, Skall se om jag kan få felkoderna lästa. Skall på sikt skaffa en egen OBD2 läsare. Finns det något att tänka på när man skaffar en sådan? Budget eller mer avancerad?

Percy
Simon Ekstrand, Nykarleby, Finland

Renault Megane 2 1.6l 16v -05 (K4M).
Post Reply