Elektronisk handbroms

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
GustafsLaguna
Posts: 36
Joined: 23 Nov 2008, 20:46
Location: Gustafs

Elektronisk handbroms

Post by GustafsLaguna »

Nu ger jag upp. Den elektroniska handbromsen på min Renault bestämde sig för att säga upp sig. Vid ett första besök på Volvo kunde man inte hitta felet, trots 2 timmars felsökning. Nu är den inne på ny Volvo station, och där kan man konstatera att det iaf inte är styrmodulen som sitter under bilen som är trasig. Någon som vet vad det kan/brukar kunna vara för elfel eller liknande om det inte är mekaniskt. Frågar detta här då jag gärna vill korta ner felsökningstiden "litegrann" hos Volvo iaf.

Tack på förhand
Mvh
Markus Bernhardsson
Renault megane scenic -05
Markus Bernhardsson -Gustafs, Renault 19, 1,4 -93
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Elektronisk handbroms

Post by Starbright »

Grand eller vanlig scenic?

pÅ Grandmodellen måste hela "kitet" bytas om det slutar fungera/wirar blir dåliga.
på den vanliga kan man byta själva wirarna om dem blir dåliga.

Sedan så har du inte heller talat om på vilket sätt den inte fungerar.

Om den är helt utan kommunikation och dyl så kan det lika gärna vara problem på ledningsmattan till handbromsmodulen. Har varit med om båda avärjad kabel, precis vid genomföringen ned till modulen under bilen, samt även kablagefel under förarstolen.

Om wirarna har kärvat ihop så inte dem går tillbaka till ursprungsläget så kommer p-bromsen sluta fungera också. Detta märker man ju om man drar i wirarna fram och tillbaka.
Johnny Söderström
GustafsLaguna
Posts: 36
Joined: 23 Nov 2008, 20:46
Location: Gustafs

Re: Elektronisk handbroms

Post by GustafsLaguna »

Hej igen

Det är en Grand modell, 5+2 sits. Enligt vad jag förstår är det inget fel på varken vajrar, ok eller "bromsklumpen" under bilen. Verkar alltså vara något elektroniskt, för vid ett fåtal tillfällen har jag lyckats få i handbromsen.. Dock får man inte ur den igen. Bilen larmar också för electric failure, och hand brake failure, vilka båda verkar vara kopplade till handbroms problemet.

Därför undrar jag om någon av er känner till om det finns några kända fel runt just detta.

Mvh
Markus
Markus Bernhardsson -Gustafs, Renault 19, 1,4 -93
Post Reply