Vindrutetorkare bak

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Percy
Posts: 40
Joined: 27 Jul 2014, 15:32
Location: Nykarleby

Vindrutetorkare bak

Post by Percy »

Hej!

Under en längre tid har vindrutetorkaren bak varit lite slö. Den går nog igång, men låååångsamt, och stannar efter ett varv någonstans i mitten. Har inte fäst så mycket uppmärksamhet vid det, den gick igenom besiktningen i somras.

Nu när det blivit vinterföre och värmen på vindrutan bak kommer till användning, då gick minsann torkaren igång! Och vilken fart! full fräs fram och tillbaka när värmen på rutan var på. Så var ligger problemet då? Som det är nu har jag två hastigheter på torkaren, långsam på spaken och snabb på "vindrutevärmeknappen" :) Torkarmotorn verkar ju vara i skick. Någon säkring? Humanist som jag är till professionen kan jag mycket lite om el...

Percy
Simon Ekstrand, Nykarleby, Finland

Renault Megane 2 1.6l 16v -05 (K4M).
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Vindrutetorkare bak

Post by Robin »

Jordfel kanske ?

Prova att jorda den separat.
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Vindrutetorkare bak

Post by Tony »

Du behöver ingen torkare bak, du behöver inte ens kunna se igenom bakrutan på besiktningen, vad är det för bil?
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Lalo59
Posts: 196
Joined: 18 Oct 2011, 20:42
Location: Saltsjöbaden

Re: Vindrutetorkare bak

Post by Lalo59 »

Hejsan.

Om du vill byta ut din torkarmotor för den bakre vindrutan och du har bestämt dig för det, så är det smidigaste är att riva ner inredningen för bakluckan och identifiera vilket originalnummer som står just på denna motor.

Sedan kan du köpa en begagnad eller satsa på en ny kanske t.o.m köpt eller beställt utomlands?

Min äldre Renault hade jag samma fenomen som du och så här gjorde jag som beskrivit här ovan.

Lycka till.

:LG
Percy wrote:Hej!

Under en längre tid har vindrutetorkaren bak varit lite slö. Den går nog igång, men låååångsamt, och stannar efter ett varv någonstans i mitten. Har inte fäst så mycket uppmärksamhet vid det, den gick igenom besiktningen i somras.

Nu när det blivit vinterföre och värmen på vindrutan bak kommer till användning, då gick minsann torkaren igång! Och vilken fart! full fräs fram och tillbaka när värmen på rutan var på. Så var ligger problemet då? Som det är nu har jag två hastigheter på torkaren, långsam på spaken och snabb på "vindrutevärmeknappen" :) Torkarmotorn verkar ju vara i skick. Någon säkring? Humanist som jag är till professionen kan jag mycket lite om el...

Percy
Lars-Gunnar Johansson Stockholm Renault Megane 2 Kombi 2,0 16 V Tour Sport Ph2 F4R Euro 4 2007
Post Reply