Kraftiga problem med en espace-04

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
robbz
Posts: 4
Joined: 05 Jan 2015, 14:21
Location: Gimo

Kraftiga problem med en espace-04

Post by robbz »

Tjenare!
Dags för mitt första inlägg här.

Kan börja med att göra en kortare presentation, är 32år och har hållt på med turbokonvertering och trimning av BMW bilar sedan 2001, kör sporthoj på somrarna och även min M3 e30 med 980hk. Som sagt har hållt på mycket med bilar och motorer över lag, men när det kommer till "dagens" bilar är man helt körd.

Köpte en renault espace automat-04 (bensin 163hk) i somras...sen började problemen!
-hittade den på blocket med ca 7k på mätaren vilket är hyffsat lite med tanke på åldern, därav jag vart intresserad. Bilen stog på en firma utanför stockholm, vi skulle ändå på metallica den dagen så vi for förbi och provkörde bilen innan (självklart lite för stressade)...tyckte med detsamma att den var sjukt slö för att vara 163hk. Då en kompis har en exakt likadan så kunde jag jämföra att den faktist var slö...dock så är kompisens en manuell så jag tänkte att det kanske berodde på det..
Hur som, vi slog till och när vi åkte därifrån så provade jag och toppa den.
-Den gjorde hela 165km/h :roll: och den var inte hysterisk upp dit kan jag säga....
Några dagar senare började motorlampan lysa, kollade av med diagnostik (garagemodell) och den larmade för lambdasonden(?) då jag inte hade tid för tillfället att fördjupa mig i det så fortsatte jag att köra med bilen...och hela tiden har bilen blivit slöare och slöare...nu har den en toppfart på hela 115km/h!!

Gjorde en kraftansträngning och började kolla lite på den, det första jag såg när jag slet bort motorkåpan var att slangen mellan turbon och tryckröret(innan ic:n) var helt av(?) guld tänkte jag för där har jag problemed, satte dit en ny slang och hängde av batterikabeln....ut och provade och det vart INGEN skillnad!!? Första som slog mig var att jag ev har varvat slut på turbon pga att den jobbat mot atmosfärstryck eftersom slangen har varit helt av..men det var alldeles för drygt att riva och komma åt och känna på turbon rent fysiskt, så jag borrade in en nippel i insuget och drog in en slang och mätare i kupe'n..det skulle visa sig att den laddar 0,1bar..
Med andra ord så är den ju i nån form av limp mode pga nåt är fel, men varför går den sämre och sämre?? Det är som att trampa på en död katt...
Det jag även upptäckte, var att någon har dragit en separat kabel utanpå kabelstammen mellan dom två lambdasonderna?

Vart duktigt less och åkte 15mil enkel resa till firman som jag köpt den av, vi gjorde en felsökning med deras diagnostik och det visade sig att även med deras så larmade den för lambdasonderna...då jag försökte få det på min 6mån garanti så hänvisade han mig till kontraktet där det står att garantin gäller för motor och transmission...och att lambdasonderna hör till avgassystemet..(orkade inte ta en disskution då dom knappt talade svenska) vi nollade igen och åkte hemmåt, bilen var lika slö som innan och efter ca10 mil så började motorlampan lysa igen...

Det har även kommit upp andra felmeddelanden på displayen:
Anti polution monitor failure = kommer upp varje gång jag startar bilen.
ESP failure= har kommit upp nån enstaka gång
Fuel i jection system failure= har också kommit upp nån enstaka gång

Har tänkt boka tid på någon större firma för en ordentlig genomgång, men kan det vara så enkelt som lambdasonderna? Och varför är dom ihopkopplade? Jag misstänker ju att bilen redan var i ett "limp home" när jag köpte bilen eftersom den var så extremt slö, men varför går den sämre och sämre?
-det känns nästan som att bränslefiltret sätts igen mer och mer, för den blir tröttare för varje månad som går...och nåt bränslefilter hittar jag inte (?)

Finns det någon som har en teori vad det kan tänkas vara?
Robin pettersson
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Kraftiga problem med en espace-04

Post by Tony »

Jag skulle tagit bort allt som inte var standard till att börja med.Sen kolla upp felkoder på en riktig firma.
Jag misstänker att din katt är helt smällt om du kört med den så där.
En annan sak är att lambda sonderna är det som styr motorn och har inget med avgassystemet att göra,men har man med skumrask firmor att göra med som inte tar på sig sina åtaganden.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
robbz
Posts: 4
Joined: 05 Jan 2015, 14:21
Location: Gimo

Re: Kraftiga problem med en espace-04

Post by robbz »

Ok, tack för ditt svar!
Jag hade faktist en sån tanke jag med, att katten har helt enkelt smält av någon anledning!
-för nu när jag tänker tillbaka så luktade det fan om avgaserna när man stannade för att tex tanka, gick inte att stå vid bilen pga lukten från avgaserna (katalysator lukt). Därför så höll jag på och försöka att riva bort katten, men det går inte utan att ta bort både turbo och grenrör :cry:
Kanske att man kan komma in med en snakeeye kamera via lambdamuttern direkt efter turbon :roll:

Men tack för ett bra tips, jag ska prova att klippa kabeln och se vad som händer...sen felsöka den igen!

/mvh
Robin pettersson
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Kraftiga problem med en espace-04

Post by Robin »

Hej och välkommen, dock synd att du fick problem från start.

Jag har lärt mig att ibland får man inte ut alla fel med en garagediagnostikdator. Sen gissar jag också på att bygligen av sensorerna har sett till att bilen fetat på ganska duktigt och sett till att katalysatorn rasat.

Prova en fuling att plocka ner skiten och se om du får något laddtryck av det ?
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Kraftiga problem med en espace-04

Post by Starbright »

Om du öht funderar på att ta ned turbo eller grenrör på bilen måste motorn plockas ur.
Mycket kompakt konstruktion. På mitt jobb försökte vi byta turbo utan att följa instruktion, men det var helt omöjligt.

Det är lätt att vara efterklok, och handlaren känns som en svindlare. Men man kan ju fråga sig om varför du köpte bilen när du helt klart kände att den gick felaktigt?

blir nog ingen billig reparation det där. Bestämmer du dig att laga bilen, måste du ta reda på varför den gick så dåligt från början. Annars kommer samma sak hända igen.
Johnny Söderström
robbz
Posts: 4
Joined: 05 Jan 2015, 14:21
Location: Gimo

Re: Kraftiga problem med en espace-04

Post by robbz »

Tack för era svar!

Jag hatar att erkänna det...ja jag har blivit lurad...
Och som starbright sa så skulle jag inte ens köpt bilen, men vi var i snabbt behov av en stor bil eftersom vi är en stor familj och att man var stressad iväg till konserten gjorde ju inte saken bättre! Men jag trodde att det antingen kunde vara just automaten som gjorde att den kändes slö, så i med en chippning så går den väl skapligt...lite så var mina tankar.

Men hursom, att plocka ner katten är som sagt helt omöjligt...den ska besiktigas nu i januari, då borde man kunna se fiaskovärden på avgaserna om den nu har smält ihop väl?

För övrigt så tycker jag inte att den har dragit nåt märkvärdigt mycke sås, strax över litern kanske...och det är ju en rätt stor bil :?:

Man blir bra less.... :|
/mvh
Robin pettersson
GLR
Posts: 14
Joined: 03 Mar 2011, 21:07
Location: Nyköping
Contact:

Re: Kraftiga problem med en espace-04

Post by GLR »

Borde det inte vara enklast att byta de två lambdasonderna och ta bort byglingen så systemet kan fungera som det ska. Det är inte säkert att katten brunnit. Om den har det kan den bytas som steg 2.
Gunnar Lysell
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Kraftiga problem med en espace-04

Post by Tony »

Frågan är väl vad tänkte puckot lösa som satte dit kabeln?
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
robbz
Posts: 4
Joined: 05 Jan 2015, 14:21
Location: Gimo

Re: Kraftiga problem med en espace-04

Post by robbz »

Ska felsöka lite i helgen om jag får tid, får väl byta bägge sonderna framöver om jag inte hittar nåt annat...men som sagt så skulle det vara kul att få reda på varför man har kopplat ihop sonderna! (Förmodligen för att 1 är trasig?)

/mvh
Robin pettersson
Post Reply