Däcktrycksensorer Megane 2014

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
jimmyvilen
Posts: 9
Joined: 16 Jun 2014, 11:14
Location: Ucklum

Däcktrycksensorer Megane 2014

Post by jimmyvilen »

Är det någon som vet med säkerhet vad som gäller med däcktrycksensorer i däcken på en Megane Limited 2014 som jag köpte i mitten av december.

Enligt säljaren så skall jag kunna skifta mellan sommar och vinterdäck utan att besöka verkstad så länge sensorerna är igång och "kalibrerade".

På verkstaden som la in vinterdäcken efter att säljaren missat det så sa dom att jag måste komma in varje gång jag skiftar däck för det finns bara plats för 4 däck i bilens "dator".

Har pratat med Renault kundservice som hänvisar tillbaka till en Renaultverkstad eller återförsäljaren då dom inte har den tekniska kunskapen.

Tänkte bara kolla här innan jag ringer tillbaka till säljaren. :)
Jimmy Vilén
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Däcktrycksensorer Megane 2014

Post by Tony »

Isåfall har dom sparat på det Åxå, för min laguna -02 klarade 8 hjul, men det är ju bara att vänta till våren och se vem som har rätt, inte så mycket att göra åt det
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
jimmyvilen
Posts: 9
Joined: 16 Jun 2014, 11:14
Location: Ucklum

Re: Däcktrycksensorer Megane 2014

Post by jimmyvilen »

Självklart är det inget att göra åt det men har säljaren sagt en sak så kan man ju iaf tycka att någon form av kompensation är på sin plats.

Övrigt sjukt nöjd med bilen, vet inte om det är den elektriska servon som gör att bilen kan kännas lite slingrig när man kör på landsväg, är väl en vanesak.
Jimmy Vilén
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Däcktrycksensorer Megane 2014

Post by Tony »

jimmyvilen wrote:Självklart är det inget att göra åt det men har säljaren sagt en sak så kan man ju iaf tycka att någon form av kompensation är på sin plats.

Övrigt sjukt nöjd med bilen, vet inte om det är den elektriska servon som gör att bilen kan kännas lite slingrig när man kör på landsväg, är väl en vanesak.
vad har du för dimension på däcken ??
svenska spåriga vägar är ingen hit.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
jimmyvilen
Posts: 9
Joined: 16 Jun 2014, 11:14
Location: Ucklum

Re: Däcktrycksensorer Megane 2014

Post by jimmyvilen »

Har nya Hakkapeliitta friktionsdäck 15".
Tycker den känns mer slingrig än någon tidigare bil. Inte jättemycket men kör man rakt fram så blir det man får kompensera höger/vänster hela tiden lite som att det inte går att hitta ett mittenläge.

Som sagt så är det nog en vanesak, elektriskt servo är iaf guld värt när man kör på parkeringar etc. :D

Skall beställa till en fjärrkontroll till dieselvärmaren så man slipper spring ut till bilen när man varit på besök hos folk eller affären.
Jimmy Vilén
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Däcktrycksensorer Megane 2014

Post by Tony »

jimmyvilen wrote:Har nya Hakkapeliitta friktionsdäck 15".
Tycker den känns mer slingrig än någon tidigare bil. Inte jättemycket men kör man rakt fram så blir det man får kompensera höger/vänster hela tiden lite som att det inte går att hitta ett mittenläge.

Som sagt så är det nog en vanesak, elektriskt servo är iaf guld värt när man kör på parkeringar etc. :D

Skall beställa till en fjärrkontroll till dieselvärmaren så man slipper spring ut till bilen när man varit på besök hos folk eller affären.
ok jag har 224/45-17" på vintern men som du säger ,den är den första bilen jag åxå tycker vandrar.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Lalo59
Posts: 196
Joined: 18 Oct 2011, 20:42
Location: Saltsjöbaden

Re: Däcktrycksensorer Megane 2014

Post by Lalo59 »

Hej

När det gäller däckövervakningssystem har jag läst att även min personbil skulle kunna ha det som tillval.

Frågan är om man köper 8 stycken av samma batch så kanske systemet alltid tror att det är de 4 stycken som alltid har suttit där fast man alltid har en uppsättning vinter och sommar???

Har även läst att det finns allternativa system som gör så mycket mera än att bara hålla koll på antal bar som däcket har invändigt.

Med vänlig hälsning:LG
Tony wrote:Isåfall har dom sparat på det Åxå, för min laguna -02 klarade 8 hjul, men det är ju bara att vänta till våren och se vem som har rätt, inte så mycket att göra åt det
Lars-Gunnar Johansson Stockholm Renault Megane 2 Kombi 2,0 16 V Tour Sport Ph2 F4R Euro 4 2007
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Däcktrycksensorer Megane 2014

Post by Tony »

Dom är ju inkodade, med olika koder för att bilen skall veta vilket däck som är vilket, alltså kan du inte köpa flera och tro att dom funkar utan att programmera in dom i bilen,därför behöver bilen 8 platser för 2 uppsättningar hjul
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
jimmyvilen
Posts: 9
Joined: 16 Jun 2014, 11:14
Location: Ucklum

Re: Däcktrycksensorer Megane 2014

Post by jimmyvilen »

Nu har jag i helgen bytt däck till sommardäck och jag kan bekräfta att man måste åka in till verkstad varje gång man skiftar däck för att programmera om datorn med de "nya" sensorerna, detta till en kostnad på 400:- varje gång.

Eftersom man bara kan ha 4 sensorer i datorn så innebär det en årlig kostnad på 800:- om man skiftar däck 2 ggr per år. :(

Detta var nyhet för säljaren också, enligt han.

Jaja, det är ju bara att punga ut med stålarna. Fortfarande en bra bil för bra pengar som visserligen fick en något sämre ägandekostnad nu. :?
Jimmy Vilén
christensson
Posts: 16
Joined: 16 Nov 2014, 14:57
Location: Sundsvall

Re: Däcktrycksensorer Megane 2014

Post by christensson »

Jag har en 2014 megane limited och bytte just till sommardäck..och måste in på verkstad och koda in dom. Mekanikern sa att det bara fanns ett minne för en uppsättning däck. Måste vara det dummaste någonsin. däcken som satt på när jag köpte den var inte heller inkodade : (

ot
Jag har hittat en gsm modul för runt 1000 kr som ska funka med eberspächer i min bil, ska tydligen finnas app till smartphone som ska förenkla...har inte kommit mig för att beställa den ännu. Blir mycket billigare än fjärr om det nu funkar, och räckvidden blir närmast oändlig.
Carl Christensson
jimmyvilen
Posts: 9
Joined: 16 Jun 2014, 11:14
Location: Ucklum

Re: Däcktrycksensorer Megane 2014

Post by jimmyvilen »

Då sitter vi i samma båt, har också en Limited och mina vinterdäck som satt på när jag hämtade bilen var inte inprogrammerade. Hann komma halvägs hem från säljaren. :|

Mailat Renualt och frågat hur dom tänker och om dom tycker det är rimligt att betala ca 800:- per år för att skifta däck. Tror inte det hjälper men min säljare rekommenderade att göra det för det blir lite kraftigare när det kommer från konsumenterna än återförsäljarna.

Men något positivt var att jag pratade med Renault försäkringar och ökade körsträckan och då nämnde jag att jag var medlem i Club Renault Sverige och fick 23:-/månad i rabatt. 8)
Jimmy Vilén
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Däcktrycksensorer Megane 2014

Post by Tony »

Jaha ytterligare ett tecken på att man inte skall ha renault som bruksbil, har blivit insnöad på renault men i takt med att mina krav har ökat på utrustning så har renaults sjunkit.
Min laguna II -02 hade taldator med övervakning av spolarvätska mm, ja tom en stor rörlig symbol och tal.
8 minnen till däcktrycksövervakningen, tyst, drog så lite som det var deklarerat mm.mm.
På min megane III, som antagligen skall vara billig och sämre än laguna?? Vad hittar vi då?jo renault har utrustat den med något så fyndigt som nivåsticka i locket till spolarvätskan!! Ljudet den avger är som något tv spel på 80 talet.
Finns inte en tillstymmelse till ljudisolering i huv eller dörrar, trots att den både är mindre och tyngre än lagunan, den drar som alla bilarna nuförtiden dvs för mycket.
Finns inte däcktrycksövervakning inte aktivt iaf, trots största motorn och vad jag vet dyraste, fast den har gasdämpare till huven :)
Sen finns det massa mer billiga lösningar.
Tom en vanlig tråkig golf kan man fylla med massa roligt.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Däcktrycksensorer Megane 2014

Post by Baggis »

Tony wrote:den drar som alla bilarna nuförtiden dvs för mycket.
Håller med om att det verkar gå bakåt. Kommer inte att bli en Renault igen framledes. Beror dock för min del främst på att E85-motorerna har utgått, hehe. Och på tal om dem så stämmer just Flexifuel-bilarnas deklarerade förbrukning ofta mycket bättre med verkligheten än dieslarnas. Kanske beror det på att de drar så mycket att det inte kan blir värre, haha!
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Däcktrycksensorer Megane 2014

Post by Tony »

Finns det någon ny du kan köra på e85?
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Däcktrycksensorer Megane 2014

Post by Baggis »

Tony wrote:Finns det någon ny du kan köra på e85?
Senast jag kollade så hade VW-gruppen och Volvo ännu ett antal modeller kvar.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Post Reply