Megane, under insuget, vad har hänt??

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Djurmo
Posts: 6
Joined: 22 Jan 2015, 16:52
Location: Djurmo

Megane, under insuget, vad har hänt??

Post by Djurmo »

Sonen skulle på anställningsintervju i Stockholm, hans gamla ford ka var inte ett alternativ så han lånar min Megane 2002. När han startar hemfärden (verkar få jobbet =) så börjar oljelampan blinka till och istället för km i trippmätaren visas oil. Han kör in på mack, kollar olja, tomt, häller i en liter och kör vidare, i Hofors blinkar det igen, han häller i ny liter. När han kommer hem stinker det av bränd olja.
En händig granne påpekar att det inte blåröker så inget kolvringsfel. Grannen lyser i motorn och skymtar något föremål under det som han kallar insuget.

Nu har jag plockat bort insuget och ja... här har något hänt. Försöker bifoga en bild här, får se hur det går. men alltså det stora cirkulära hålet som är horisontellt uppe på typ ovansidan av motorn, där på ligger något ytterligt skamfilat, en bit plastklädd plåt, rund, den är med på bilden liksom snett lutad ovanpå motorn. Vad har hänt? Vad heter delen? Är det meningsfullt att göra något åt detta eller är det bara kompost kvar?

Image
Albert Holton
Djurmo
Djurmo
Posts: 6
Joined: 22 Jan 2015, 16:52
Location: Djurmo

Re: Megane, under insuget, vad har hänt??

Post by Djurmo »

Ja, det var ju inte någon hop med svar, men ja. Efter en dag av forskning visade det sig att locket heter 77 00 100 967 och finns som reservdel á 76:- =)
Locket är en del i det som kallas vevhusventilation.
Tydligen ska partiklar som av någon anledning smitit förbi tätningar och hamnat i vevhuset (gissar att kolvtätningen kan läcka lite) liksom fås undan och inte ackumuleras bland de rörliga delarna. Detta ska skötas bra, men kan tydligen sättas igen av oförbrända rester och vatten som så här års förvandlas till is och kan förgylla morgonstressen för oss pendlare.

Nu lite mer hjälp tack, hur rengör man vevhusventilationen på ett bra sätt i en vanlig villaträdgård så här års? Kreativa lösningar belönas med ett hurrarop!
Så här ser delen ut...
Image
Albert Holton
Djurmo
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Megane, under insuget, vad har hänt??

Post by Stymie »

Bra att det löste sig! Ibland så hoppar oljestickan ur istället för att det blir som i ditt fall. Kladdigt under huven blir det oavsett!
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Djurmo
Posts: 6
Joined: 22 Jan 2015, 16:52
Location: Djurmo

Re: Megane, under insuget, vad har hänt??

Post by Djurmo »

Löst... nja, gissar att jag kan knacka dit locket och skruva ihop allt, men ja... blåser inte locket undan igen då?
Albert Holton
Djurmo
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Megane, under insuget, vad har hänt??

Post by Stymie »

Jag vet inte exakt hur vevhusventilationen är konstruerad på din modell, men om du gör ren den först så är det bara att återmontera allt.

På en R19 jag hade så var det ett långt trångt hål (ca 1 mm i diameter) som behövdes rensas.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Djurmo
Posts: 6
Joined: 22 Jan 2015, 16:52
Location: Djurmo

Re: Megane, under insuget, vad har hänt??

Post by Djurmo »

Nu sitter locket på plats. Motorn fungerar, det puffar både utåt och inåt ur oljepåfyllningshålet, verkar rätt likt det puffande som är i den andra bilen vi har, så jag gissar att det ska funka nu...
Albert Holton
Djurmo
Post Reply