Megane går bara på tre cylindrar

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
588
Posts: 170
Joined: 07 Feb 2003, 08:07

Megane går bara på tre cylindrar

Post by 588 »

Hej alla

Frugan var ute och körde idag (Megane 1,6 16V 2001) och lampan för avgasrening började lysa. Hon tyckte bilen var slö också. Nu när jag kollade så går den bara på tre burkar och luktar oförbränd soppa. Som jag läst tidigare verkar tändspolarna kunna vara ett problem, det är ju fyra st. Vad tror ni skulle det kunna vara det och är det enklast att börja med? Finns OBD på denna modell, tyckte inte jag såg något uttag under instrumenten, har ett enklare obd instrument att kolla med isf. Stift är bytta för ca 4000 ml sen, spolarna är aldrig bytta, bilen har rullat ca 16 000 mil. Tacksam för tips o idéer var jag ska börja.

MVH

Roger
Roger Emericsson, Norrköping
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Megane går bara på tre cylindrar

Post by Dennis »

Vågar säga att det ÄR tändspole som gett upp, men stiften är ju rätt gamla också.
Om det är Sagem spole med gråa/bruna eller gröna plastlock så bara byt!
Nyaste uppdateringen med Valeospolar hos Autofrance ligger på ca:2500 för en hel sats.
Beställ nya spolar och stift är min rekommendation.

Man ska helst inte blanda olika fabrikat och utförande heller om man vill "snika" och byta till ngn beg.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
588
Posts: 170
Joined: 07 Feb 2003, 08:07

Re: Megane går bara på tre cylindrar

Post by 588 »

Hej

Bytte stift det var dags som sagt men löste inte problemet. Fick tag på en beg tändspole och nu går bilen som en klocka igen. Skall beställa fyra nya som Dennis säger så allt är enhetligt.

Ha en bra dag

MVH

Roger
Roger Emericsson, Norrköping
Post Reply