P0380 Megane 2010 1,5 DCI

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
lokiz
Posts: 8
Joined: 27 Jan 2015, 16:12
Location: Borlänge

P0380 Megane 2010 1,5 DCI

Post by lokiz »

Hallå , eller !!

Var och besiktade igår. Underkänd. På en kod i obd`n.

P0380. Någon som haft det. Vad har Du fått fixa då.

// Gunnar
Kjell Gunnarsson
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: P0380 Megane 2010 1,5 DCI

Post by Starbright »

ett eller flera glödstift ur funktion.

Annat fel på glödstiftskretsen kan det också vara, exempelvis kabelbrott eller dyl. Dock är Glödstiften vanligast.
Johnny Söderström
lokiz
Posts: 8
Joined: 27 Jan 2015, 16:12
Location: Borlänge

Re: P0380 Megane 2010 1,5 DCI

Post by lokiz »

Åkej, Stort Tack för snabbt svar. Jag har sett att Du ofta har inlägg Starbright. Tackar även för Ditt engagemang och alla bra svar Du lämnar.

En fråga om glödstift: Är deras enda funktion att förvärma så att bilen blir mera lättstartad ??


// Gunnar
Kjell Gunnarsson
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: P0380 Megane 2010 1,5 DCI

Post by Tony »

Ja det är dom så jag fattar inte varför man blir underkänd på det?
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: P0380 Megane 2010 1,5 DCI

Post by Starbright »

Dem sätter en felkod på motorn thats why :)

Fick nedslag på besiktningen för att min växellåda knorrar i en invändig givare, vilket tänder motorlampan om felet är framme för länge. Har nada att göra med motorn. Men eftersom lampan lyser blir det nedslag. Ända jag gjorde var att åka 2 dagar. lampan slockna automatiskt. Raderade felkoden, åkte ytterligare 3 dagar och besikta sedan om bilen. gick igenom dirrekt. ganska löjligt IMO.
Johnny Söderström
User avatar
johnny.kinnunen
Posts: 21
Joined: 12 Aug 2015, 15:38
Firstname: johnny
Surname: Kinnunen

Re: P0380 Megane 2010 1,5 DCI

Post by johnny.kinnunen »

Hej..
Exets Renault Megàne 1.5cdti-11 innefattas av den 5åriga fabriksgarantin. Den står på Bilias verkstad i Mölndal ( fix av lackskador) + för felkod P0380.
De ringer och säger att det ska bytas glödstift och det kommer kosta självrisk 2000kr!!
Detta känns overkill, minst sagt. Dessa stift kostar väl inte över 200kr/st? Hur många finns det och varför kostar det minst lika mycket som självrisken att åtgärda?


Skickat från min XT1562 via Tapatalk
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: P0380 Megane 2010 1,5 DCI

Post by Stymie »

Självrisken kan väl inte hänga ihop med glödstiften? Borde väl i så fall vara lackjobbet.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
User avatar
johnny.kinnunen
Posts: 21
Joined: 12 Aug 2015, 15:38
Firstname: johnny
Surname: Kinnunen

Re: P0380 Megane 2010 1,5 DCI

Post by johnny.kinnunen »

3000kr för självrisk på vagnskadan=lack m.m.
2000kr självrisk för fixa felkod P0380 /glödstift. (två olika åtgärder, alltså..)
Pratade med en ickemärkesverkstad som sa att det kostar strax under 2000kr att byta 4st glödstift. Så att Bilia säger "mellan 3-4000kr" är då plötsligt rimligt..
Jösses vad dyrt, jag tänkte att det kan väl inte va dyrare än att byta vanliga tändstift..? :-(

Skickat från min XT1562 via Tapatalk
Post Reply