Sur vid kallstart

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
amax
Posts: 12
Joined: 10 Feb 2015, 19:36
Location: VARBERG

Sur vid kallstart

Post by amax »

Renault Clio 1.4rt är det som gäller.

Till att börja med så har jag bytat toppackning på bilen och innan den byttes gick bilen ok..njaa, det var 100km/h på motorväg med pedalen i botten :roll: .

Efter bytet så är det ingen förändring på hastigheten men det uppstod problem vid kallstart.

Bilen går igång utan problem men efter ca halv minut börjar den spotta och hacka på tomgång.
Jag märkte även att det luktade bensin.

Jag har redan kollat TDC sensorn med en mejsel och det gav utslag både när det är varm och kallt.

Problemet är när jag touchar gasen så går den ner i varv så jag måste trampa mer på pedalen och då rusar motorn.
Har hänt x-antal ggr att jag fått gå ut och skrapa rutan och motorn dött. Efter det så är det stört omöjligt att få igång igen. Trampar jag gasen i botten och kör på starten så kommer den efter många många försök.

Vid varm motor går spinner den som en katt. Vid acceleration tjuvar den innan den ökar varvtal.

En knepig bil må jag säga men nu när jag ändå fått den genom besiktningen så får jag hålla på å meka [smilie=001_07.gif] .

Verkar som den dricker mkt också. Kört 300 km och tankmätaren visar nästan tom...

Testet med en annan map-sensor redan och ingen förbättring.
Andreas Johansson, Varberg
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Sur vid kallstart

Post by Starbright »

Tror det ligger till som följer.

När du startar bilen kall, så är inte lambdaregleringen i bruk innan en kort stund efter bilen startat. Det innebär att bilen inte tar någon som helst hänsyn till vad för värde den får från labdasonden.
När lambdasonden sedan börjar reglera så verkar det som om den fetar på bränsleblandningen ordentligt eftersom bilen surar ner sig.

Detta kan den göra av flera orsaker..
antingen är lambdasonden trasig och står på ett fast,lågt värde ( detta är det samma som att bilen går magert och därför fetar på blandningen)
Eller så har du ett stort luftläckage någonstans, som gör att bilen blir tvungen att feta på för att kunna hålla sig till Lambda 1 vilket innebär 14kg luft/ 1 kg bränsle ( optimal förbränning)

Vad du behöver veta är vad för signal lambdasonden visar, dvs kolla den parametern. Är den normal, dvs den pendlar mellan 0,1 - 0,9 V är det inte lambdasonden som är trasig utan något annat, exempelvs luftläcka.

finns det någon felkod på bilen?



En liten fråga... hur sjutton kollar man TDC-sensorn med en mejsel?
Johnny Söderström
amax
Posts: 12
Joined: 10 Feb 2015, 19:36
Location: VARBERG

Re: Sur vid kallstart

Post by amax »

Starbright wrote:Tror det ligger till som följer.

När du startar bilen kall, så är inte lambdaregleringen i bruk innan en kort stund efter bilen startat. Det innebär att bilen inte tar någon som helst hänsyn till vad för värde den får från labdasonden.
När lambdasonden sedan börjar reglera så verkar det som om den fetar på bränsleblandningen ordentligt eftersom bilen surar ner sig.

Detta kan den göra av flera orsaker..
antingen är lambdasonden trasig och står på ett fast,lågt värde ( detta är det samma som att bilen går magert och därför fetar på blandningen)
Eller så har du ett stort luftläckage någonstans, som gör att bilen blir tvungen att feta på för att kunna hålla sig till Lambda 1 vilket innebär 14kg luft/ 1 kg bränsle ( optimal förbränning)

Vad du behöver veta är vad för signal lambdasonden visar, dvs kolla den parametern. Är den normal, dvs den pendlar mellan 0,1 - 0,9 V är det inte lambdasonden som är trasig utan något annat, exempelvs luftläcka.

finns det någon felkod på bilen?



En liten fråga... hur sjutton kollar man TDC-sensorn med en mejsel?
Tack för svaret!

Visuellt inspektion av lambdasonden ser ok ut. Men det är klart att värden inte kan mätas med ögonen :? ..

Jag har tyvärr inte kopplat in datorn eftersom jag beställt OBD adapter men har inte kommit ännu.

Luftläckage har jag svårt att tro på eftersom jag sprutat "speedcleaner" som liknar startgas i alla slanga utan att tomgången går upp.

Jag har dessvärre inte kollat med termokontakten ännu vilket jag starkt misstänker i detta fallet. Att den visar att vattnet är kallt hela tiden och då ger den mer soppa i blandningen.

Snillen spekulerar :roll: :roll: ..

Att kolla TDCn gjorde jag så att jag kopplade in multimetern och förde över med en mejsel över sensorn. Det gav utslag när jag mätte i ohm.
Andreas Johansson, Varberg
amax
Posts: 12
Joined: 10 Feb 2015, 19:36
Location: VARBERG

Re: Sur vid kallstart

Post by amax »

Uppdaterar mitt problem som nu är löst till viss del.

Ang. sur vid kallstart var att kamremmen var 1 kugg fel som till följd att tändningen blev sent.

Jag hade märkt kam och drev innan jag rev remmen och toppen och utgick från dessa märkningarna.
Antagligen så kördes bilen med en kugg fel av tidigare ägare en längre tid då ändröret är koooolsvart

Bilen accar fint och växlar ner när man trampar gasen i botten(aut).


Problemet som kvarstår är att den fortfarande hostar och spottar vid kallstart. Symptomen liknar att den missar en cylinder då och då tätt inpå varandra..

Är impulsgivaren värmekänsligt, tror?
Andreas Johansson, Varberg
Post Reply