Ryckig gång vid acceleration

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Bopp
Posts: 1
Joined: 17 May 2015, 09:33
Firstname: Torbjörn
Surname: Eriksson
Location: Solna

Ryckig gång vid acceleration

Post by Bopp »

Hej,
Jag har ett problem med min Renault Grand Scenic 2007. Det började ganska plötsligt för lite mindre än ett år sedan. Vid full tank så går bilen som normalt, men när det börjar närma sig ungefär halvtank så börjar det bli problem som sedan blir värre ju mindre bensin det är i tanken. När jag trycker ner gasen så blir det som att jag inte får någon kraft alls utan istället känns det som att man motorbromsar, för att någon sekund eller två senare få lite acceleration för att sedan motorbromsa. Det är ganska ryckigt och man kan inte lita på att bilen vill öka hastigheten inom rimlig tid, vilket gör att jag inte gärna försöker mig på omkörningar om jag inte har full tank. Jag har bara försökt med en flaska av någon insprutningsrengörning som man skulle ha i tanken. Det gjorde ingen skillnad.

Nån som har någon ide om vad det kan vara?
Torbjörn Eriksson
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Ryckig gång vid acceleration

Post by Stymie »

Undertryck i tanken? Prova genom att köra utan tanklocket.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply