Laguna 2 V6 startar ej

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
ekebo
Posts: 32
Joined: 19 Sep 2007, 12:31
Location: Örebro

Laguna 2 V6 startar ej

Post by ekebo »

Har problem med min Laguna 2 V6 -02.
Det började med att den svarade lite ryckigt på gasen eller att den inte svarade alls på mellan gas.
När stod på friläge och gasade så reagerade den dåligt först för att sedan öka varvtalet till över 5000 varv fast jag håller pedalen still, knappt nedtryckt.
Sedan en dag när jag bara skulle flytta bilen så går bara startmotorn. Helt död annars.

Det jag har gjort tidigare när bilen gick är att leta efter tjuvluft läckage. Bytt insugs packning.
Bilen har funkat likadant efter mitt mekande för att plötsligt vara död.

Har kollat att det finns bensin fram till insprutare och det finns gnista på stiften.

Är tacksam för tips
Roger Larsson
christensson
Posts: 16
Joined: 16 Nov 2014, 14:57
Location: Sundsvall

Re: Laguna 2 V6 startar ej

Post by christensson »

Har du provat att koppla bort batteriet ett tag...vet inte hur det funkar på din bil men på en del så startas det om och systemet börjar mixtra för att hitta rätt värden. Verkar inte som dina spridare får signal att öppnas just nu och att styrsystemet jävlats innan bilen dog helt.

Kan ju vara annat också tex startspärr eller nån säkring som gått.
Carl Christensson
ekebo
Posts: 32
Joined: 19 Sep 2007, 12:31
Location: Örebro

Re: Laguna 2 V6 startar ej

Post by ekebo »

Ska prova det. Tror att det inte löser problemet men det är värt att pröva när det är en enkel åtgärd.
Glömde att skriva i första inlägget att jag har provat att byta mapsensorn. Gjorde ingen skillnad, bilen gick likadant efter det.
Har hört att på Peugeot och Citroen brukar det vara något problem med gasspjället så det behöver bytas. Vet dock inte om även det är samma del när motorn sitter i en Renault.

Att jag funderar på det är för att motorn varvade över 5000 varv på typ en halv centimeter gaspedal efter en stund.
Roger Larsson
Post Reply