Startproblem Clio 2001 1,2 8v

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
jewnaz
Posts: 6
Joined: 28 May 2015, 18:39
Firstname: jonas
Surname: Karlsson
Location: Tingsryd

Startproblem Clio 2001 1,2 8v

Post by jewnaz »

Hej!

Har lite problem, det är stendött när jag vrider på nyckeln, all elektronik, stereo, lysen etc går på utan bekymmer men inte en tillstymmelse till ljud från startmotor och så, den går att putta igång.. Vissa dagar startar den som vanligt men idag har jag fått putta varenda gång.

Ibland har den vart död och sen gått igång på typ tredje försöket, jag fick nästan alltid elstötar av karossen när jag stängde dörren efter färd och då brukade den starta som vanligt, nu får jag inga stötar och bilen startar inte heller :/ kam det vara så enkelt som att byta jordflätan??

Tänkte om detta är ett vanligt fel och vad som mest troligt kan vara fel? Skulle vara tacksam för lite input, kan tillägga att jag tvättade bilen innan idag och efter det var den död, har funkat felfritt i flera dagar...
Jonas karlsson
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Startproblem Clio 2001 1,2 8v

Post by Stymie »

Jordflätorna är klassiska problem. Enkelt att byta och rätt billigt också. Superlätt att kontrollera med en startkabel mellan jordpunkt på motorn och minuspolen på batteriet.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
jewnaz
Posts: 6
Joined: 28 May 2015, 18:39
Firstname: jonas
Surname: Karlsson
Location: Tingsryd

Re: Startproblem Clio 2001 1,2 8v

Post by jewnaz »

Ok ska ta och testa detta, var och ryckte lite i sladdar och kontakter under huven igår och nu har den startat varenda gång :) blir galen men som sagt nästa gång ska jag testa med startkablel/jord :)
Jonas karlsson
Post Reply