Megane 2 dog och startade igen?

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Percy
Posts: 40
Joined: 27 Jul 2014, 15:32
Location: Nykarleby

Megane 2 dog och startade igen?

Post by Percy »

Hej!

Vi fick befara det värsta och söka fram varningstriangeln idag. Det började med att vi körde till grannstan 45km, lite shopping i stan ca 30min, Sen ut till biltema där jag hämtade lite smått och gott medan resten av familjen satt kvar i bilen med motor och framför allt AC igång. Denna tomgång varade ca 10min. Efter ca 500m högg motorn till rejält och stannade. Lyckades få igång motorn, men det var en hackig färd och efter 30m var det bara att åka till sidan. Försökte starta men startmotorn fick inte igång bilen.
Ringde på hjälp och förberedde bogsering. Efter 15-20 min hade vi en annan bil på plats. Försökte starta och visst drog den igång då! Varvade också helt bra. Körde några kilometer igen, 1.5h paus och sen hem 50km utan problem.
Scannade för felkoder och "NO CODES" vad diagnosen.

Har tidigare haft haveri på tändspolar, men endast en åt gången så jag vet hur den reagerar då. alla tändspolar är bytta (Valeo) sedan mars 2014 och har max 15000km under sig. Nu gick det ju inte att köra allt och motorn stannade helt så tändspolarna är tydligen inte sönder. Bilen betedde sig lite som när jag felsökte tändspolar och hittade den felaktiga, då bilen endast gick på två cylindrar.
Kan tändspolarna eller något kring dessa blivit överhettade och tillfälligt sagt upp kontraktet?

Vi hade tänkt ge oss iväg på en minisemester i veckan och kommer att plussa på dryga 1000km på mätarställningen. Just nu känns meganen inte som rätt färdmedel...

K4M motor 1.6l för övrigt

Percy
Simon Ekstrand, Nykarleby, Finland

Renault Megane 2 1.6l 16v -05 (K4M).
Percy
Posts: 40
Joined: 27 Jul 2014, 15:32
Location: Nykarleby

Re: Megane 2 dog och startade igen?

Post by Percy »

Har kört lite småsträckor idag och bilen har fungerat bra. Tog en titt under huven för att putsa alla kablar till batteriet, putsades tändstiften och nytt lågtemperaturfett på tändspolarna.

Det som jag noterade var att både kontakt till och givaren vid cylinder 4 (längst mot batteriet) var rejält oljigt. Vid vvt-solenoiden fanns också en del olja. Den är ju nyligen bytt men det fanns ingen packning där från början, och kom ingen med den nya heller. Skall det inte vara någon packning alls där? finns oljefläckar ner mot insuget nedanför vvt-solenoiden, tändstiftet närmast vvt-solenoiden hade också lite svart olja ovanför gängorna.

Kan motorn tjuvdra in luft någonstans? hur kollar man det lättast? Såg en video på youtube där de genom att spreja bräkleen mot insuget fick motorn att hacka och då hittade var det läckte.

Percy
Simon Ekstrand, Nykarleby, Finland

Renault Megane 2 1.6l 16v -05 (K4M).
Percy
Posts: 40
Joined: 27 Jul 2014, 15:32
Location: Nykarleby

Re: Megane 2 dog och startade igen?

Post by Percy »

Nu har det hänt igen: Efter en timmes körning stod bilen avstängd i ca 20-30 min, och vid första startförsöket gick bilen igång för att dö efter 1-2 sek. Jag försökte starta ett par gånger till men startmotorn drog och drog men varvnålen nådde endast 2-300 varv och gaspådrag gjorde ingen skillnad. Efter ett kort (2-3min) familjerådslag ifall vi skall ring efter bogserhjälp, gjorde jag att sista försök, och då snurrade bilen igång utan problem.

Hemkommen testade jag batteriet.
grundspänning 12.57v
efter två min med framlyktorna på: 12.37v
ytterligare två min utan lyktor på :12.54v

Under startsekvensen låg spänningen över 11volt

Generatorn:
Tomgång ca 700 varv: 13.85v
Tomgång med lyktor, ac full fläkt och radio på: 13,67v och tomtgången steg till 800 varv
Tomgång med allt av igen: 13.95v

Så batteri och generator verkar ok eller?

Några förslag?
Ett samtal till närmaste Renaultverkstad ligger nära till hand för jag vet inte var jag skall söka härnäst.
Simon Ekstrand, Nykarleby, Finland

Renault Megane 2 1.6l 16v -05 (K4M).
Göte J
Posts: 214
Joined: 20 Jan 2006, 15:13
Firstname: Göte
Surname: Johansson
Location: Linköping

Re: Megane 2 dog och startade igen?

Post by Göte J »

Har du kollat jordflätan mellan chassie och motorblock? Kollas enklast genom att sätta en startkabel mellan batteriets minuspol och motorblocket näår felet är framme! Hjälper det får du lov att leta reda på jordflätan (eller kabel) och lossa och göra rent vid anslutningarna och dra fast igen. Eller ersätta med en ny. Var den sitter på din bil vet jag inte men om man följer minuskabel från batteriet till chassiet är chansen rätt stor att du finner vad du söker,
//Göte J
Percy
Posts: 40
Joined: 27 Jul 2014, 15:32
Location: Nykarleby

Re: Megane 2 dog och startade igen?

Post by Percy »

Tack för tipset. skall försöka hitta jordflätorna. Något jordfel har jag nog för radiosignalen har försvunnit, men det har troligen inte med starterna att göra.
Åkte in till en renaultverkstad och fick bilen avläst med Clip. Felkod på kamaxelgivaren som finns vid cylinder 4. mekanikern var lite tveksam till att den är orsaken till startbekymren, men var ganska säker på att den är orsaken till den lite låga tomgång som bilen har. Skall beställa ny och se om det blir bättre...
Simon Ekstrand, Nykarleby, Finland

Renault Megane 2 1.6l 16v -05 (K4M).
Post Reply