LAGUNA II | centrallås - var sitter mottagaren?

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
phubar
Posts: 33
Joined: 05 Jun 2011, 00:01
Location: Jönköping
Contact:

LAGUNA II | centrallås - var sitter mottagaren?

Post by phubar »

Hej gott folk!

Har börjat få problem med upplåsning av bilens centrallås och det är väderberoende, så att det är nyckelkortet verkar mindre troligt. Har också bytt batteri i det utan skillnad.
Var sitter mottagaren i bilen?

Tänkte slänga in två frågor i en:
Nån som har koll på om/hur man kan koppla bort automatiskt halvljus?
User avatar
phubar
Posts: 33
Joined: 05 Jun 2011, 00:01
Location: Jönköping
Contact:

Re: LAGUNA II | centrallås - var sitter mottagaren?

Post by phubar »

Ingen som har nåt tips? :shock:
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: LAGUNA II | centrallås - var sitter mottagaren?

Post by Stymie »

Automatiskt halvljus kan troligen slås av med hjälp av CLIP-vertyget.

Vad gäller centrallåset så kan det vara antennerna som är problematiska? Vanligaste felen ligger i själva korten, både knapp och antenn kan ha lossnat i någon lödning. Har du testat med reservnyckeln när du har problem med att låsa upp?
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: LAGUNA II | centrallås - var sitter mottagaren?

Post by Stymie »

___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
User avatar
phubar
Posts: 33
Joined: 05 Jun 2011, 00:01
Location: Jönköping
Contact:

Re: LAGUNA II | centrallås - var sitter mottagaren?

Post by phubar »

Stymie wrote:Automatiskt halvljus kan troligen slås av med hjälp av CLIP-vertyget.

Vad gäller centrallåset så kan det vara antennerna som är problematiska? Vanligaste felen ligger i själva korten, både knapp och antenn kan ha lossnat i någon lödning. Har du testat med reservnyckeln när du har problem med att låsa upp?
hej Albert!

Tack för svar :)
Mitt andra kort är dumt nog i bättre skick, men har aldrig fungerat. Antingen har det programmerats fel eller tappat sina inställningar, eller så är det helt enkelt fel kort till fel bil. När jag köpte bilen hade kortet inget batteri, så jag testade det aldrig förrän ett tag efteråt.
Det jag använder har alltid fungerat lite sisådär, men alltid på nära håll. I våras började det dock krångla även när man stod bredvid bilen, särskilt när det var fuktigt eller regn ute.

Det är därför jag undrar var antenn och mottagare sitter i bilen.

Vad är CLIP-verktyget för nåt?
Post Reply