Fel vid kamremsbyte Megane II 2009a

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Anderz82
Posts: 14
Joined: 16 Jul 2015, 22:07
Firstname: Anderz
Surname: Hägg
Location: Västerås

Fel vid kamremsbyte Megane II 2009a

Post by Anderz82 »

Renault Verkstaden byte kamrem på min bil som gått 8000mil en flexi feul 2009a.
När jag åker därifrån så märker jag att motorlampan börja lysa.
Lämnar in den igen för felsökning.
Då byter de stift och tändspole.
Åker idag och hämtar bilen kommer ca 100 och lampan lyser igen.
De felsöker och då visar det samma felkod igen på Cylinder 2.
Då säger de att om jag har riktigt otur så måste de byta motorn.
Har jag tur så behöver de bara ställa in kamaxeln.
Men vad en annan Renault verkstad sa så var chansen stor för att axeln tagit skada om de satt kamremmen så pass fel att motorn felindikerar.

Kan det stämma att man kan bli tvungen att byta motor i kärran?
Eller att de måste riva halva motorn?

[smilie=001_07.gif] [smilie=001_07.gif] [smilie=001_07.gif]
anderz hägg
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Fel vid kamremsbyte Megane II 2009a

Post by Robin »

Har DOM monterat remmen fel så ska dom även åtgärda felet. I detta fall kan det vara topprenovering om ventilerna har slagit i. Dock så ska den gå riktigt dåligt eller vara stendöd.

Byta hela motorn låter lite i överkant, men en renovering kan säkert landa på ca 15k. Så i vissa fall är det billigare med en utbytesmotor.

Jag håller på själv och jävlas med en Clio 3 1,2 16v D4f motor. Vet inte om du har samma motor.

Men den indikerar fel på fyrans cylinder och renault hade bytt stift/kablar, tändspole, spjällhus, mapsensor.

Jag rev bort toppen och toppackning är förstörd mellan 3an och 4an. I detta fall så har den gått varm pga dåligt driv i vattenpump efter uteblivet byte. Toppen är skev och ett stift smälte.

Men för din del skulle jag även ge tips på att spridare kan ge upp, speciellt med den dåliga soppan som är nu på stationerna.

Lycka till !
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Anderz82
Posts: 14
Joined: 16 Jul 2015, 22:07
Firstname: Anderz
Surname: Hägg
Location: Västerås

Re: Fel vid kamremsbyte Megane II 2009a uppdaterad

Post by Anderz82 »

De har bekräftat att de satt kamremen 1 hack fel de gjorde inget mer en rätta till det.
Hämtade bilen i Torsdags kväll.
Upptäcker redan då att den går konstigt den liksom små rycker på tomgång kännes det som men varvtalen rör sig inte.
Kör över helgen bilen beter sig mer och mer konstigt.
Igår så tändes motor lampan igen.

Så det som hänt nu är:
Bilen börjar små rycka
Börja dra mer sås från 0,9 med E85 till nu 1,2 .

Nån som vet har nått förslag på vad man ska göra?
Vad som ev kan vara fel`?
Ska man kräva att motorn bytes ut?
anderz hägg
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Fel vid kamremsbyte Megane II 2009a

Post by Tony »

Du skall ju iaf kräva att dom lagar bilen
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
john
Forumpolis
Posts: 1184
Joined: 13 Aug 2006, 21:41
Firstname: John
Surname: Ignell
Location: Enviken

Re: Fel vid kamremsbyte Megane II 2009a

Post by john »

Verkstaden skall stå för hela kostnaden då det är dom som gjort fel!
John Ignell Enviken
Post Reply