Startproblem Megane -06

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
bio
Posts: 3
Joined: 03 Aug 2015, 16:16
Firstname: Bernt
Surname: Olsson
Location: Valbo

Startproblem Megane -06

Post by bio »

Sätter i kortet och följer anvisningarna trycker på start, ibland så hör jag ett ljud bakifrån och startmotorn går ej i..Efter flera försök så slår startmotorn i..Det blir aldrig när jag använder bilen under dagen..Det återkommer mer o mer..Snart blir jag väl stående..

Kan det vara dålig batterispänning så det ej funkar eller dålig jord.. Men jag tycker inte att startmotorn låter seg när den väl startar..

Har även bytt batteri i bägge korten efter service meddelande om låg spänning men det ena kortet säger fortfarande att det är låg spänning..Måste man till Renualt och programmera om..
Ovanstående startproblem gäller bägge korten...

Tacksam för råd ska åka på semester..
Bernt Olsson
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Startproblem Megane -06

Post by Stymie »

Vad händer om du håller startknappen intryckt något längre?
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
bio
Posts: 3
Joined: 03 Aug 2015, 16:16
Firstname: Bernt
Surname: Olsson
Location: Valbo

Re: Startproblem Megane -06

Post by bio »

Tack för tipset men tyvärr händer ingenting..Det enda som hjälper är upprepade startförsök tills startmotorn slår till...
Bernt Olsson
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Startproblem Megane -06

Post by Stymie »

Då skulle jag nog koncentrera mig på startmotorn och anslutningarna. Ta bort kablaget och gör rent. Hjälper inte det bör man kolla om startmotorn matas med ström vid startögonblicket. Eftersom det blivit svårare och svårare att starta så kan det vara solenoiden som är dålig på startmotorn. I så fall blir det nog ett byte av startmotor.

På de här nyare bilarna så är det en massa villkor som ska vara uppfyllda för att bilen ska gå att starta.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
bio
Posts: 3
Joined: 03 Aug 2015, 16:16
Firstname: Bernt
Surname: Olsson
Location: Valbo

Re: Startproblem Megane -06

Post by bio »

Tack för tipset,kan vara så för ström i batteriet finns kört full fläkt och hellyse utan problem..
Bernt Olsson
Post Reply