Fel kod på cylinder flertal gånger Megane2

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Anderz82
Posts: 14
Joined: 16 Jul 2015, 22:07
Firstname: Anderz
Surname: Hägg
Location: Västerås

Fel kod på cylinder flertal gånger Megane2

Post by Anderz82 »

Hej se om nån kan hjälpa mig med råd och tips.

Jag har en Megane 1,6 Flexi feul 2009a 8000mil.

Efter att de bytt kamrem så har den varit inne 3 gånger för motorlampan har tänt och det visar på Cylinder 2.
Samt så snittar förbrukningen på 1,3 per mil.

De har nu bytt tändspolarna 2 gånger och stift.

Så sa jag sista gången att jag kräver att de går djupare och även bad dem byta motorn då de inte kan hitta felet.
Prata även med mitt försäkringsbolag om detta.
De sa att hade de inte varit garanti på bilen och då det varit samma fel 3 gånger och de inte kunna hitta felet så sa han att även de hade kolla närmare på det och med största sannolikhet bett dem byta motor.
Men nu kan de inte blanda sig i ärendet då de är garanti på både bilen och jobbet.

Så kontaktar verkstaden och frågar dem vad vi ska göra.
De säger provkör bilen och bil det så här igen så får du komma in så får vi felsöka igen.

Sa då att börjar lampan lysa blinka igen så är det inte fråga om nån felsökning då får ni byta motor.

Då sa han blankt nej.

Jag sa vi går halva vägen var jag kör bilen funkar den som den ska så är jag nöjd men behöver jag komma tillbaka så vill jag veta att du byter motorn.

Då sa han nej det tänker jag inte göra. :evil: :evil:

Och mycket riktigt idag så tändes lamp jäveln igen.

Så vad skulle ni göra i detta skede?

Jag har nu tömt bilen och tagit fram ägare papperna då bilfirman jag köpte bilen av och verkstaden är samma ägare.
Och det jag funderar på är att förklara att jag inte godtar en fjärde felsökning.

Utan de får enkelt 2 val av mig.

Alternativ 1: Köpa tillbaka bilen av mig för samma pris som jag gav + de utgifter jag haft i form av drag krok toning samt fått byta inredning i skuffern då förra ägaren hade vovve i bilen.

Alternativ 2 : Byta till en helt ny motor.

Är det fel krav av mig
anderz hägg
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Fel kod på cylinder flertal gånger Megane2

Post by Stymie »

Hur länge har du ägt bilen?
Hur länge har felet funnits där?
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply