Vindrutetorkare slutat funka samt Helljus

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
wagner30
Posts: 2
Joined: 25 Aug 2015, 19:21
Firstname: Magnus
Surname: Johansson
Location: Ängelholm

Vindrutetorkare slutat funka samt Helljus

Post by wagner30 »

Hejsan,
Jag undrar om någon vet vad det kan vara för fel om Vindrutetorkarna lagt av. Funkar om man spolar med spolarvätska då går torkarna 3 ggr. Samtidigt la helljus funktionen oxså av.
Ett tag gick de igång efter en liten stund men är nu hel dött. Haft den på verkstad som tog 850:- som inte ens kom in så de kunde läsa felkoder.
Någon som har några ideer?

Magnus
Magnus Johansson
john
Forumpolis
Posts: 1184
Joined: 13 Aug 2006, 21:41
Firstname: John
Surname: Ignell
Location: Enviken

Re: Vindrutetorkare slutat funka samt Helljus

Post by john »

Bil årsmodell etc etc kan vara en fördel för att få hjälp :P
John Ignell Enviken
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Vindrutetorkare slutat funka samt Helljus

Post by Robin »

Känns ju ändå som att det är något runt ratten som lagt av, om inte nån säkring har gått.
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Vindrutetorkare slutat funka samt Helljus

Post by Stymie »

Kolla att jordflätor är OK (sätt en startkabel mellan minuspol på batteriet och lämplig plats på motorblocket), Därefter kan nog det vara värt att undersöka om kablage skadats vid ratten. Det känns konstigt eftersom det är två olika spakar som falerar. Har det tidigare gjorts något jobb där ratten tagits bort?
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
wagner30
Posts: 2
Joined: 25 Aug 2015, 19:21
Firstname: Magnus
Surname: Johansson
Location: Ängelholm

Re: Vindrutetorkare slutat funka samt Helljus

Post by wagner30 »

wagner30 wrote:Hejsan,
Jag undrar om någon vet vad det kan vara för fel om Vindrutetorkarna lagt av. Funkar om man spolar med spolarvätska då går torkarna 3 ggr. Samtidigt la helljus funktionen oxså av.
Ett tag gick de igång efter en liten stund men är nu hel dött. Haft den på verkstad som tog 850:- som inte ens kom in så de kunde läsa felkoder.
Någon som har några ideer?

Magnus
Glömde modell ja. Är en Clio -08
Magnus Johansson
Kan gå bra
Posts: 1
Joined: 28 Sep 2015, 22:28
Firstname: Mikael
Surname: Dluznowski
Location: Västerås

Re: Vindrutetorkare slutat funka samt Helljus

Post by Kan gå bra »

Hej Magnus, jag har exakt samma fel fast på en Kangoo -08, har du löst problemet på din Clio?

Med vänlig hälsning
Micke
Mikael Dluznowski
clio2007
Posts: 3
Joined: 10 May 2016, 13:00
Firstname: Ante
Surname: Pavlak
Location: Tygelsjö

Re: Vindrutetorkare slutat funka samt Helljus

Post by clio2007 »

Hej

Har samma problem med min renault clio 2007 års modell. Är det någon som lyckats att lösa detta problem?

Mvh,
clio2007
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Vindrutetorkare slutat funka samt Helljus

Post by Stymie »

Ni har antagligen brott på kablaget mellan spakarna vid ratten. Jag har tidigare skrivit om det på forumet när det rör Modus, men det är nog samma problem på era modeller.

Se bilder här (de tre översta):
https://www.flickr.com/photos/stymie/

OBS! på min syntes inte kabelbrottet, dels beroende på att det var inne i en av av spakarna samt att plasten på kablaget inte gått av. På bilderna är det avdraget inför skalning och lödning.

Ta av plastskyddet längs rattstång, lossa spakar, lossa kablaget som går mellan spakarna. Kräver att spakarna lossas från sina snäppfästen och annat kablage lossas.

Här är min tråd om fixet på Modusen:
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... rand+modus
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
clio2007
Posts: 3
Joined: 10 May 2016, 13:00
Firstname: Ante
Surname: Pavlak
Location: Tygelsjö

Re: Vindrutetorkare slutat funka samt Helljus

Post by clio2007 »

Hej

Tusen tack för hjälpen, fixade kabeln till vänster spak igår. Visade sig helt korrekt att en kabel hade släppt. Hade plockat isär hela inredningen runt ratten och öppnat spakarna men kunde inte hitta något förrän nu! :D

Mvh,
clio2007
Ante Pavlak
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Vindrutetorkare slutat funka samt Helljus

Post by Stymie »

Bra att det fixade sig! :racesmile:
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply