Motorfäste växellåda scenic 2

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
bobie81
Posts: 69
Joined: 18 Feb 2013, 21:04
Firstname: Thomas
Surname: Karlsson
Location: Leksand

Motorfäste växellåda scenic 2

Post by bobie81 »

Tänkte byta detta fäste då det verkar dåligt, gick att gunga motorn fram och tillbaka ganska mycket, sen att växelspaken rycker till lite när man släpper gasen och gasar igen och att det blir lite ryckigt när man släpper upp kopplingen på vissa växlar, antar att motorn rör sig för mycket!?
Såg att den satt med 2 bultar så min fråga är, är det bara att släppa dom 2 bultarna och ta bort det gamla och dit med det nya?
Eller lär jag stödja med domkraft under oljetråget lite för att få dit det? Är en renault scenic 2 2004 1,6l manuell, det är undre fästet som ena änden är fäst i ramen och andra i växellådan/motorn

Image
Thomas Karlsson
User avatar
bobie81
Posts: 69
Joined: 18 Feb 2013, 21:04
Firstname: Thomas
Surname: Karlsson
Location: Leksand

Re: Motorfäste växellåda scenic 2

Post by bobie81 »

Ingen som har ngt tips?
Thomas Karlsson
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Motorfäste växellåda scenic 2

Post by Tony »

Motor och låda hänger i övre fästena och det nere bakre håller kvar paketet så det inte skall gunga, så bara skruva bort och ersätt
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
bobie81
Posts: 69
Joined: 18 Feb 2013, 21:04
Firstname: Thomas
Surname: Karlsson
Location: Leksand

Re: Motorfäste växellåda scenic 2

Post by bobie81 »

Kanon :)
Thomas Karlsson
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Motorfäste växellåda scenic 2

Post by Baggis »

bobie81 wrote:Tänkte byta detta fäste då det verkar dåligt, gick att gunga motorn fram och tillbaka ganska mycket
Misstänker nått dylikt i min RX4. Hur mycket kraft krävs det för att få motorn att röra sig fram/bak? På min krävs det inte särskilt mycket "handkraft" för att få den att tydligt röra på sig en bit, sen är det dock tvärstopp. Verkar gälla både det undre fästet och det övre högra. Övre vänstra är klart styvare och rörs mindre fast jag tar i mycket mer.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Post Reply