Spjällhus/Spjällstyrdon Clio -05

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Wicksell
Posts: 5
Joined: 08 Mar 2015, 14:25
Firstname: Magnus
Surname: Wicksell
Location: Norrköping

Spjällhus/Spjällstyrdon Clio -05

Post by Wicksell »

Hej Vänner.
Motorlampan lyser. Felet är, enligt koden, spjällstyrdon. Symtom: "Bluddrar ibland vid körning samt att tomgången ej går tillbaka då man ex. kopplar. Vissa säger att det går att rengöra och vissa säger att man måste byta och att det endast finns som orginaldel på Volvoverkstaden. Vad stämmer?
Uppepå topplocket, på vänstersidan sitter det något som sitter lite "halvfast". Den går med lätthelt att dra upp. Ska det vara så?
Det känns som det kan bli fel luftblandning om det inte sitter fast ordentligt. Vet ej vad det är för något.. men när jag googlar på numret så står det: Manifold Absolute Pressure Sensor For RENAULT 4435200, 8200105165, 8200719629, 93198487
Är det fler än jag som tycker det är svårt att skriva i dessa forum då tummen sitter ivägen mitt i handen?
Magnus Wicksell
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Spjällhus/Spjällstyrdon Clio -05

Post by Robin »

Du är och pillrar på mapsensorn. Den sitter "löst" med en O-ring. Den ska dock inte dra tjuvluft genom det hålet. Så är o-ringen dålig så byt den.

Annars är det spjällägesgivaren. Och den är väl inbyggd i spjällhuset nu för tiden. Ser ut såhär:
https://www.google.se/search?q=renault+ ... pRLeLwM%3A
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Post Reply