hjälp! Akut! Check Emissions.

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
jakobsjo
Posts: 15
Joined: 28 Sep 2015, 23:46
Firstname: jakob
Surname: sjögren
Location: göteborg

hjälp! Akut! Check Emissions.

Post by jakobsjo »

Hej. Har en Grand Scenic diesel från -06

Och idag började det lysa check emissions i displayen. Och motorn tappade hälften av din drivkraft framåt. Det kändes ungefär som att köra en bil utan turbo...

Då har den tappat "orken" helt och hållet. Att accelerera upp till 100 gick knappt. Och man fick ingen respons i gaspedalen!

Dessutom har motorn börjat "pysa" det låter nästan som att den läcker luft mitt under bilen i höjd med föförarstolen.

Snälla hjälp mig lösa detta!

(Finns i Göteborg om någon kan tänka sig hjälpa mig!)

Tack på förhand!
Jakob Sjögren
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: hjälp! Akut! Check Emissions.

Post by Stymie »

Bilen har gått in i LIMP HOME läge. Blir väl så om olka mätvärden hamnar utanför det tillåtna.

Du måste få ut felkoder ur bilen. Om du har en OBD-II adapter så kan du få fram koderna. Har du inte det så är det verkstaden som gäller.

Med tanke på pyset under bilen så kan det vara flexröret före katalysatorn som gått sönder? Eller en igentäppt katalysator? Eller ... ? Felkoderna ger hjälp på vägen att hitta felet.

PS. Vad har du för motor? Diesel ... ja, men vilken? DS
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
jakobsjo
Posts: 15
Joined: 28 Sep 2015, 23:46
Firstname: jakob
Surname: sjögren
Location: göteborg

Re: hjälp! Akut! Check Emissions.

Post by jakobsjo »

Stymie wrote:Bilen har gått in i LIMP HOME läge. Blir väl så om olka mätvärden hamnar utanför det tillåtna.

Du måste få ut felkoder ur bilen. Om du har en OBD-II adapter så kan du få fram koderna. Har du inte det så är det verkstaden som gäller.

Med tanke på pyset under bilen så kan det vara flexröret före katalysatorn som gått sönder? Eller en igentäppt katalysator? Eller ... ? Felkoderna ger hjälp på vägen att hitta felet.

PS. Vad har du för motor? Diesel ... ja, men vilken? DS

Hade bilen inne på kamremsbyte igår. Och han sa att det va turbon som läckte. Får fixa en felsökning på någon smidig verkstad. Någon OBD-II har jag dessvärre inte
Jakob Sjögren
Post Reply