Renault Megane II Växellådsbyte

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Bennich
Posts: 6
Joined: 18 Dec 2015, 20:27
Firstname: Erik
Surname: Bennich
Location: Uddevalla

Renault Megane II Växellådsbyte

Post by Bennich »

Hallå där!
Jag har köpt mig en Megane II 04.
Det sitter en 5 Växlad låda i den.
Jag undrar om det går att byta till en 6växlad låda, Eller är det bättre att leta efter en som är 6 växlad från början?
Vet inte hur mycket jobb jag behöver lägga för att de ska fungera, jag ser på tex bildelsbasen att bultmönstren är olika på vissa lådor men ser ut att stämma rätt bra på andra. Eller bör jag byta hela motorn och i så fall byta allt i motorrummet?

Med vänlig hälsning Bennich
Erik Bennich
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Renault Megane II Växellådsbyte

Post by Tony »

Bennich wrote:Hallå där!
Jag har köpt mig en Megane II 04.
Det sitter en 5 Växlad låda i den.
Jag undrar om det går att byta till en 6växlad låda, Eller är det bättre att leta efter en som är 6 växlad från början?
Vet inte hur mycket jobb jag behöver lägga för att de ska fungera, jag ser på tex bildelsbasen att bultmönstren är olika på vissa lådor men ser ut att stämma rätt bra på andra. Eller bör jag byta hela motorn och i så fall byta allt i motorrummet?

Med vänlig hälsning Bennich
kräver nog motorbyte iaf.
köp en med 6vxl om det är ett problem
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Bennich
Posts: 6
Joined: 18 Dec 2015, 20:27
Firstname: Erik
Surname: Bennich
Location: Uddevalla

Re: Renault Megane II Växellådsbyte

Post by Bennich »

Tony wrote:
Bennich wrote:Hallå där!
Jag har köpt mig en Megane II 04.
Det sitter en 5 Växlad låda i den.
Jag undrar om det går att byta till en 6växlad låda, Eller är det bättre att leta efter en som är 6 växlad från början?
Vet inte hur mycket jobb jag behöver lägga för att de ska fungera, jag ser på tex bildelsbasen att bultmönstren är olika på vissa lådor men ser ut att stämma rätt bra på andra. Eller bör jag byta hela motorn och i så fall byta allt i motorrummet?

Med vänlig hälsning Bennich
kräver nog motorbyte iaf.
köp en med 6vxl om det är ett problem
Ja alltså det gör nog inget att byta motor heller men då behöver jag byta mera tex datorn osv ? Tänker utifall bilen reagerar på annat när man byter motor bara.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Erik Bennich
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Renault Megane II Växellådsbyte

Post by Tony »

Jo du måste byta Ecu så det blir rätt till den motorn
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply