El-problematik, laga UCH?

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
quattro
Posts: 7
Joined: 28 Aug 2015, 18:17
Firstname: Tobias
Surname: Persson
Location: Eskilstuna

El-problematik, laga UCH?

Post by quattro »

Hallå.

Jag har bytt motor-kabelhärvan ur en el-död Clio II 1.2 -01 D4F-712 som jag fick till skänks p.g.a. att tidigare ägare med "hjälp" av Bilia och andra verkstäder inte lyckats få ordning på monstret (till vettig kostnad förstås). Hittade en lämplig donatorbil på skroten och skred till verket..

Det mesta är frid och fröjd efter lite allmän uppstädning av trasiga relän och små elfel som var sedan tidigare.. förutom ett par saker:

#1: Dimljus höger fram tänds kanske någon minut efter att man vridit ljusomkopplaren. Why?

#2: Ingen blinkers-lampa på vänster sida reagerar på spaken, inte ens lampan i instrumentet! Blinka höger går bra. Varningsblinkers runtom funkar.
Har mätt att det är kontakt från UCH fram till kontakten på strålkastaren, det är även kontakt från ljusomkopplaren ner till UCH. Hade liknande fel med helljuset först men till det fanns det iaf ett relä som var trasigt och enkelt kunde bytas men till blinkersen verkar allt vara inbakat i UCH'n eller finns det ett även blinkers-relä? Isåfall vart..? :)

Jag ska förstås kontrollera att själva ljusomkopplaren fungerar, men eftersom att jag redan bestämt mig för att det är UCH som felar så kommer det testet bara styrka min tes! 8)

Kan man hemma på köksbordet (eller i ugnen) laga UCH utan kodning och liknande fuffens?

Trist att behöva byta UCH(?), ECU(?) och nyckeldosa (korrekt?) p.g.a. något så "simpelt" som blinkers... Hur noga är det vid lokalisering av donator med vilken utrustning bilarna har?
AC/inte AC, 3/5 dörrars, gul/blå bil, manuell/automat osv?

#3: ECU'n, är den monterad bakpå motorn mot torpedväggen?

Tacksam för all hjälp.
Last edited by quattro on 06 Jan 2016, 02:02, edited 2 times in total.
Tobias Persson
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Hjälp med att identifiera Kablar och Kontakter tack

Post by Robin »

Vilket jäkla projekt du dragit på dig :)

Kan inte den kabeln vara till nån automatlåda typ ?!
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
quattro
Posts: 7
Joined: 28 Aug 2015, 18:17
Firstname: Tobias
Surname: Persson
Location: Eskilstuna

Re: Hjälp med att identifiera Kablar och Kontakter tack

Post by quattro »

Ja, det var värre än man är van vid, har bytt en del kabelhärvor på Audi tidigare. Där är det iaf en standard på kontakterna så man till skillnad från dessa franska monster kan lossa dom från sina punkter. Det måste finnas 10 olika varianter av låsning på lika många kontakter på dessa. :)

Bytet har iaf gått bra hittills, bilen startade iaf.. hade dock ingen gaspedal som fungerade, det visade sig vara de avklippta kablarna som saknades. Har tydligen vart standardfelet med kontaktstycket nere vid gaspedalen som de kopplat förbi tidigare.

- Redigerat första inlägget med nya frågor -
Tobias Persson
quattro
Posts: 7
Joined: 28 Aug 2015, 18:17
Firstname: Tobias
Surname: Persson
Location: Eskilstuna

Re: El-problematik, laga UCH?

Post by quattro »

Oj vad bra trafik det var på det här forumet.. :racesmile:

Någon som kan rekommendera världens bästa Renault (framförallt Clio)-forum?
En god källa med kunskap är ett måste för ett tillfredsställande bil-ägande.

Men för att det kanske kan hjälpa andra med liknande problem framöver:
UCH kan bytas ut UTAN att behöva byta nycklar, ECU och koda om..
Lödkunskaper och en beggad UCH är det enda som krävs.
Flytta över Immo-chippet och vips, en fungerande bil, typ, hoppas jag.. har inte provat ännu.. :twisted:
Tobias Persson
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: El-problematik, laga UCH?

Post by Stymie »

Efter att ha hängt på det här forumet i många år så kan jag konstatera att de 20-30 som verkligen kan skruva nyare Renaulter sällan är här. Övriga som besöker forumet är vanliga bilägare utan kunskaper. Så tyvärr blir många frågor obesvarade.

Kan bara önska dig lycka till. De kanske mer kompetenta forum är på andra språk, engelska, tyska och franska. Kolla läget på renaultforums.co.uk, kanske bättre lycka där? Hur som helst är ditt bidrag här värt massor, hur ska vi annars lära oss något?
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: El-problematik, laga UCH?

Post by Robin »

Håller med föregående. Jag kan svara på många frågor och brukar kunna vara här lite nu och då. Men det är många som helt gått över till Facebook, där vi sedan hänvisar hit ändå för att slippa så mycket i flödet där med olika felsökningar.

Allt för att kunna skapa en bra kunskapsdatabas som folk kan ta nytta av :)

renaultforums.co.uk är en bra kanal med många kunniga Engelsmän. Där brukar jag hitta mycket lösningar som man sedan kan ha nytta av.

Det finns många nackdelar med att köra en bil som är mindre populär än andra. Fördelen för en annan är just att dom blir billigare i inköp och inte särskilt dyr att laga i många fall. Nackdelen är ju bristen på folk som skruvar dem och mångfalden som köper dem billigt i hopp om att andra ska lösa deras problem helt enkelt :D

Jag svarar om jag känner att jag kan, men i detta fall med att löda om UCHn så kan jag inte hjälpa :)
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
quattro
Posts: 7
Joined: 28 Aug 2015, 18:17
Firstname: Tobias
Surname: Persson
Location: Eskilstuna

Re: El-problematik, laga UCH?

Post by quattro »

Kul med lite feedback! :)
Att det ska vara en ovanlig modell vill jag inte riktigt hålla med om, tycker det kryllar av Clio's både på vägarna och på annons. Dock köper jag argument för att ägarna kanske inte är den typen som mekar själva i så stor utsträckning. :)

Apropå UCH kan jag meddela att det experimentet var lyckat, nu funkar allt som det ska. Nu fattas bara ett riktigt köld-test för att se om den klarar minusgrader med.

Ska kika närmare på renaultforums, tack för tipsen! :)
Tobias Persson
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: El-problematik, laga UCH?

Post by Stymie »

Kul att det fungerar!!! :racesmile:
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply