Nu är det för kallt igen.

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Franskt11!?
Posts: 18
Joined: 13 Oct 2015, 19:27
Firstname: Erik
Surname: Karlsson
Location: STHLM

Nu är det för kallt igen.

Post by Franskt11!? »

Min diesel vill inte starta.

Vad ska jag kolla först? Startmotorn går utan problem 20 varv så batteriet är bra. Detta är något med motorn/bränsle. Den startar efter lite kamp vid -3 C, men allt under -6 C är tydligen någon fransk religiös högtid.

Man kan ju inte förglöda så mycket oavsett hur mycket man försöker för den moderna maskinen tycker det är varmt nog.

Glödstift, bränslepump och bränslefilter. Något mer?

Jävla skitbil som inte startar på vintern.

Den behöver fortfarande dra 6 varv kall oavsett klimat och 3 varv varm för att starta. Hur får jag ner det?
Erik Karlsson - Riktig nollåtta
Kangoo -08 1,5 dCi
Franskt11!?
Posts: 18
Joined: 13 Oct 2015, 19:27
Firstname: Erik
Surname: Karlsson
Location: STHLM

Re: Nu är det för kallt igen.

Post by Franskt11!? »

Det finns väl inte ens bränslepump på en diesel...
Erik Karlsson - Riktig nollåtta
Kangoo -08 1,5 dCi
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Nu är det för kallt igen.

Post by Tony »

Franskt11!? wrote:Det finns väl inte ens bränslepump på en diesel...
nej den jobbar med självfall från tanken du har på taket.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Nu är det för kallt igen.

Post by Stymie »

Tony wrote:
Franskt11!? wrote:Det finns väl inte ens bränslepump på en diesel...
nej den jobbar med självfall från tanken du har på taket.
Som en Trabant ungefär :racesmile: :lol:

Nä, det sitter en två pumpar på en diesel ... En handpump (som man tack och lov inte behöver använda under drift) och en högtryckspump för att få upp bränsletrycket i railen.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Nu är det för kallt igen.

Post by Stymie »

Franskt11!? wrote:Min diesel vill inte starta.

Vad ska jag kolla först? Startmotorn går utan problem 20 varv så batteriet är bra. Detta är något med motorn/bränsle. Den startar efter lite kamp vid -3 C, men allt under -6 C är tydligen någon fransk religiös högtid.

Man kan ju inte förglöda så mycket oavsett hur mycket man försöker för den moderna maskinen tycker det är varmt nog.

Glödstift, bränslepump och bränslefilter. Något mer?

Jävla skitbil som inte startar på vintern.

Den behöver fortfarande dra 6 varv kall oavsett klimat och 3 varv varm för att starta. Hur får jag ner det?
Vad har du för spänning vid batteriet när du försöker starta och efter? Moderna bilar behöver hög spänning för att datorerna ska ge rätt signaler till tändsystemet. Dubbelkolla att kabalget är anslutet ordenligt till batteriet.

(- EDIT - rättstavat)
Last edited by Stymie on 14 Jan 2016, 16:38, edited 1 time in total.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Nu är det för kallt igen.

Post by Robin »

Min Koleos med 20 000mil startade idag utan motorvärmare och -24.

Min Megane -99 med 32 000mil startade när det var -33 utan motorvärmare.

Tror inte problemet ligger i en konstruktionslösning att inte starta vid -6..

Antog att glödstiften var bytta och det var rätt kompression i maskin ?
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Franskt11!?
Posts: 18
Joined: 13 Oct 2015, 19:27
Firstname: Erik
Surname: Karlsson
Location: STHLM

Re: Nu är det för kallt igen.

Post by Franskt11!? »

Jag trodde inte man använde bränslepump i en dieselmotor utan använde undertryck som insug. Behöver man verkligen en manuell bränslepump om det finns en elektrisk pump. Känns onödigt.

Den startade bra vid -6 när man hade kört den dagen innan. Men idag vid -10 då ville den inte alls.

Varför går den 6 varv när den är kall även i plus, och 3(för många) när den är varm. Det säger väl att det inte är glödstiften, då den är varm så glödgar den någon millisekund.

Hur vet man om den komprimerar rätt?

Vad ska jag lägga pengar på? Glödstift? 4 sådana kostar 660 spänn och en motorvärmare 1200 med kablage.

Jag tänkte hälla i mer olja än vad stickan säger att man ska göra. Dessutom tunnare olja än vad instruktionsboken säger.
Erik Karlsson - Riktig nollåtta
Kangoo -08 1,5 dCi
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Nu är det för kallt igen.

Post by Robin »

Typ första träffen på Ebay
http://www.ebay.co.uk/itm/4X-RENAULT-CL ... SwrklVPV7R

Biltema tog ca 130:- st för dem.

Komptest gör du med en kompprovare. Är det så att du har dålig kompression så kan jag tänka mig att den blir svårstartad och måste "gnugga" mer för att hoppa igång.

Bränsle pump har du väl högtryckspumpen som skickar in bränslet och sen sitter det väl en pump i tanken för att ta fram bränslet till motorn ?!

Själva systemet känner ju inte av om glödstiften är dålig, utan den kör ju beroende på hur varm motorn är. Är dock motorn varm så hoppar den igång oftast utan glödning utan endast på kompression.
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Göte J
Posts: 213
Joined: 20 Jan 2006, 15:13
Firstname: Göte
Surname: Johansson
Location: Linköping

Re: Nu är det för kallt igen.

Post by Göte J »

Akta dig för att fylla över maxnivån i en modern diesel! Enligt vad jag läst på andra forum är det två saker som kan hända om det vill sig illa. Dels kan veven slå i oljan och orsaka skumning, dels kan det sitta munstycken som ska kyla cylinderväggarna med olja nerifrån och hög oljenivå kan störa detta. Oljeskum har dåliga smörjoljeegenskaper.
Iofs är det inte säkert att det gäller tex renaults dieslar, men det finns inget att vinna på att överfylla.
// Göte J
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Nu är det för kallt igen.

Post by Stymie »

Hur är det med tempgivare? Kan det vara något att undersöka?
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Franskt11!?
Posts: 18
Joined: 13 Oct 2015, 19:27
Firstname: Erik
Surname: Karlsson
Location: STHLM

Re: Nu är det för kallt igen.

Post by Franskt11!? »

Nytt bränslefilter har gjort den mycket mer lättstartad.

Nu har den i alla fall startat vid -6C, kallare än så kommer det nog inte bli i år.
Erik Karlsson - Riktig nollåtta
Kangoo -08 1,5 dCi
Post Reply