Renault Clio -02 startar ej

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
FridaL87
Posts: 2
Joined: 17 Jan 2016, 20:21
Firstname: Frida
Surname: Lundahl
Location: Jönköping

Renault Clio -02 startar ej

Post by FridaL87 »

Hej!

Äger en Clio -02 1.2 som bara strulat sen vi köpte den i somras.

För ett par veckor sedan efter att vi haft den inne på verkstaden för 5:e gången använde vi inte bilen på en vecka. Sen när det var dags att använda den startade den inte. Vi trodde det var batteriet så vi laddade det och ställde bilen i varmgarage. Efter 4 dagar fick jag tips om att det kan vara startspärren.

Testade med både nycklarna. Sätta sig i bilen, låsa, vänta 4 sek, låsa upp, sätta nyckeln i tändningen, vrid till första läget, vänta 3 sek sen starta och vips den gick igång!

Var ute och körde den igår, inga problem. Ska starta den idag och helt död. Köpt nytt batteri och haft motorvärmaren på men ingen skillnad. Testat starten jag beskrev tidigare men ingen skillnad. Spelar ingen roll hur många gånger man försöker. Nu har jag blivit så less på denna bil som kostat oss tiotusentals kronor sen vi köpte den...

Någon som har något tips?
Om det är startspärren som spökar kan man byta den? Vad kostar det? Eller är lösningen en ny nyckel?

Tacksam för svar!

Frida
Frida Lundahl
FridaL87
Posts: 2
Joined: 17 Jan 2016, 20:21
Firstname: Frida
Surname: Lundahl
Location: Jönköping

Re: Renault Clio -02 startar ej

Post by FridaL87 »

Tack för tipset. Ska testa.

Har pratat med en Renault verkstad. Mekanikern tror det är startspärren som lagt av och de ska ha 6000 kr för att fixa bilen. Vi har valt att inte göra detta utan försöka sälja bilen som den är nu.
Frida Lundahl
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Renault Clio -02 startar ej

Post by Robin »

Vad menar du med helt död ?!

Inget lyser på instrumenten, motorn går inte runt ?

Jag bytte antennring på svärmors Clio -00 då startspärren inte gick ur. Den lysande röda lilla lampan i mitten ska slockna när du provar att starta bilen. Blinkar den frekvent när du provar att starta tyder det på att spärren är i och bilen går ej igång.
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Renault Clio -02 startar ej

Post by Robin »

Förståeligt att ingen vill köpa en handikappanpassad gammal Kangoo. Det är mycket pengar nerlagt men oftast anpassat efter en person. Bilen blir i sådant fall väldigt unik och svårsåld till den allmänna skaran.

En 06a kangoo skulle jag nog inte ge mer än 20-30k för en utan anpassning så priset är nog högt i ert fall.

Jag bytte antennring på svärmors Clio för 800:- och inga 6000:- som verkstan ska ha. Volvo kan inte skruva Renaulter, så enkelt är det...
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Post Reply