Konstigt ljud Kangoo

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Ronnokia
Posts: 3
Joined: 19 Sep 2015, 09:55
Firstname: Ronny
Surname: Johansson
Location: Storuman

Konstigt ljud Kangoo

Post by Ronnokia »

Tänkte höra med er om ni har något tips om vad som kan vara fel. Bilen är en Kangoo 2005 med 1,5 dci motor, vi har haft rejält kallt nu ett tag med ner mot -38 och bilen har gått hur bra som helst men....ett ljud som kommer och går...ska jag beskriva det låter det som ett utraget UUUuuuuuuu! har lokaliserat det till att komma någonstans under batteriet ....ljudet är inte varvtalsberoende, kommer och går allt från kall motor fram till varm motor..slutar om motorn får bli riktigt varm. har inget att göra med om bilen rör sig eller inte.
Tacksam för tips på vad det kan var och även på var man hittar en verkstadshanbok liknande Haynes.
Ronny Johansson
Ronnokia
Posts: 3
Joined: 19 Sep 2015, 09:55
Firstname: Ronny
Surname: Johansson
Location: Storuman

Re: Konstigt ljud Kangoo

Post by Ronnokia »

Ronnokia wrote:Tänkte höra med er om ni har något tips om vad som kan vara fel. Bilen är en Kangoo 2005 med 1,5 dci motor, vi har haft rejält kallt nu ett tag med ner mot -38 och bilen har gått hur bra som helst men....ett ljud som kommer och går...ska jag beskriva det låter det som ett utraget UUUuuuuuuu! har lokaliserat det till att komma någonstans under batteriet ....ljudet är inte varvtalsberoende, kommer och går allt från kall motor fram till varm motor..slutar om motorn får bli riktigt varm. har inget att göra med om bilen rör sig eller inte.
Tacksam för tips på vad det kan var och även på var man hittar en verkstadshanbok liknande Haynes.
Verkar inte vara någon som har nåt förslag på vad det kan vara, så därför ändrar jag min undran till att om någon kan länka till en sorts spräng/komponetskiss över motorn 1,5dci i kangoon eller liknande?
Ronny Johansson
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Konstigt ljud Kangoo

Post by Stymie »

1,5dci finns väl i ett flertal olika utföranden, exempelvis K9K-700, -702, -704. Vad har du för motortypbeteckning?

Ljudet du har är svårt att uttala sig om utan att höra det. Vid batteriet har du väl inkommande bränsle, bromscylinder och luftinsug. Kan kanske vara någon vacuumslang som suger in luft med tanke på ljudet.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Konstigt ljud Kangoo

Post by Stymie »

___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Ronnokia
Posts: 3
Joined: 19 Sep 2015, 09:55
Firstname: Ronny
Surname: Johansson
Location: Storuman

Re: Konstigt ljud Kangoo

Post by Ronnokia »

Tack för länken till rephandboken. Ska försöka buda hem en sådan så att man kan se vad som döljer därunder batteriet. Nu när det är mindre hemska köldgrader låter det inte något alls. Kan inte vilken motorkod kangoo 1,5 dci 2004 82 hk har så det kan jag inte svara på tyvärr. Ett ljud som inte ändrar sig beroende på varvtal eller hastighet och dessutom är sporadiskt i korta stunder blir nog inte lätt att hitta! Tack för svaret! :-)
Ronny Johansson
Post Reply