Motor dör vid koppling (Select Neutral) Megane II -03

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
jukasj
Posts: 10
Joined: 27 Jan 2016, 19:10
Firstname: Julian
Surname: Jukas
Location: Växjö

Motor dör vid koppling (Select Neutral) Megane II -03

Post by jukasj »

Hej!
Har ett problem med min fantastiska Megane II -03. Ska försöka beskriva det så bra jag kan, men är ganska okunnig på bilar så ha överseende! :)

Bilen startar alltid utan problem och går hur bra som helst. Mitt problem uppstår när bilen är nystartad (innan temperaturmätaren gått upp till normalläge), då dör motorn när jag trycker ner kopplingen för att växla. När detta händer visas texten "Select Neutral" på displayen, och kupélampan i taket tänds och det är bara att koppla och trycka på startknappen igen och köra vidare.

Detta händer alltså oavsett om det är minus 20 grader ute eller plusgrader. Har inte haft bilen över sommar ännu så kan inte svara för det. Det är aldrig några problem när motorn blivit varm, då funkar allt perfekt.

När jag kör och först låter motorns varvtal gå ner till runt 1000 innan jag kopplar så kan man ta sig runt problemet, det är så jag kör för att slippa att motorn dör. Men ibland har man inte möjlighet att få ner varvtalet innan koppling som ex. vid nödinbromsning.

Jag har pratat med verkstan om detta samt sökt på internet men inte hittat någon lösning. Någon trodde att det var kamremsgivaren så jag bytte denna men hjälpte inte!

Hoppas att någon av er där ute kan hjälpa mig! :)
Julian Jukas
Mats
Posts: 131
Joined: 10 Dec 2002, 00:53
Location: Stockholm

Re: Motor dör vid koppling (Select Neutral) Megane II -03

Post by Mats »

Rengör spjällhuset, det blir ofta smutsigt. När det stängs snabbt fastnar det och hinner inte öppna när kopplingen trycks ner och motorn dör.
/Mats Nilsson #524
jukasj
Posts: 10
Joined: 27 Jan 2016, 19:10
Firstname: Julian
Surname: Jukas
Location: Växjö

Re: Motor dör vid koppling (Select Neutral) Megane II -03

Post by jukasj »

Tack för det tipset! Det är aboslut något jag ska testa!
Men kan detta göra skillnad beroende på om bilen är kall eller varm? För som sagt så händer detta endast då motorn är kall.
Julian Jukas
Post Reply