Byt kamrem

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
garymoore76
Posts: 9
Joined: 30 Apr 2014, 21:31
Location: Härnösand

Byt kamrem

Post by garymoore76 »

Min Renault Mégane 1,6 Flex Fuel -10 har börjat gå väldigt dåligt efter ett kamremsbyte för två veckor sedan.
Det började redan när jag hämtade bilen så sa han som bytt rem att bilen inte startat efter rem bytet och han hade hittat 20 felkoder i datorn men det var bara pluspolen på batteriet som satt lös så det åtgärdade han ,sen försvann koderna och bilen gick.
Upptäckte sedan efter 4 dagar att den var orkeslös när man ligger på landsvägen den vill att man ska växla ner till trean i 90km/h om det är en liten uppförs backe samt kör jag nerför en back vill den växla ner om jag gasar lite.
Den drar mer bensin.
Var då in till verkstaden som gjort bytet och dom sa att det kan bero på koderna som låg i datorn.
Att det kan ta tid innan bilen går bättre eftersom det var så många felkoder datorn måste återställas sig.
Jag skulle vänta en vecka och se om det blivit bättre.
4 dagar senare upptäcker jag att det låter som en stor dammsugare i motorrummet när jag släpper gasen efter man varvat motorn.
Misstänker en vaccumslang som lossnat men dom hittar inget fel på bilen när dom tog in den igen.
Inga felkoder heller.

Nu går den inte på alla cylindrar ibland när man startar den.
Det tickar i toppen som bara den.
Låter som man skär i plåt på kamremssidan.
Färddatorn går inte igång på förbrukningen det är bara streck om inte förbrukningen ligger på 1.8 - 2.0.
Den drar 2 dl bränsle i nerförsbackar om man ligger på motorbroms har alltid varit 0.0 förut.

Vad kan vara fel?
Har dom lyckats kuggat över?
Enligt dom skulle motorn rasat om den kuggat över.

/Per
Per-Arne Söderqvist
Renault Megane III 1.6 16V Eco2 Sports Tourer -10
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Byt kamrem

Post by Joakim16v »

Låter som att remmen är felaktigt monterad. Var det en märkesverkstad?
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
garymoore76
Posts: 9
Joined: 30 Apr 2014, 21:31
Location: Härnösand

Re: Byt kamrem

Post by garymoore76 »

Det var ingen märkesverkstad.
Det är en mindre verkstad som jag fick anlita efter märkesverkstaden klantat sig med bilen efter 2 krockar.
Per-Arne Söderqvist
Renault Megane III 1.6 16V Eco2 Sports Tourer -10
Post Reply