Styrenhet tändning? Clio 2002

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

L i n u s
Posts: 6
Joined: 02 Feb 2016, 17:43
Firstname: Linus
Surname: Andersson
Location: Stockholm

Styrenhet tändning? Clio 2002

Post by L i n u s »

Hej!

Har en Clio som börjat bråka. Har försökt söka på nätet men hittar inte det jag söker. Hoppas någon här kan göra mig lite klokare.

Bilmodell: Renault Clio II 2002, bensin, automatväxel, 1.4i 16V, 70.0kW, 08/2000-10/2007, K4J 710

Hade problem för ett halvår sen att den plötsligt gick på 3 cylindrar. Konstaterade att en av tändspolarna hade gett upp. Bytte samtliga 4 till Biltemas budgetvariant och den har gått fint sen dess.

För ett par veckor sen började den krångla igen. Helt orkeslös på låga varv. Går på 2 cylindrar vid tomgång och lyckas knappt hanka sig runt. Motorlampan lyser (oförbränt bränsle till lambdasonden?). Gör ingen skillnad om motorn är kall eller vid full arbetstemperatur.

Om man ger stötvisa gaspåslag går det att få upp motorn i varv. Motorgången blir jämn och fin runt 1500rpm men det krävs betydligt mer gaspåslag än normalt. Gasar man lite till blir det som att något "släpper" runt 2500rpm och motorn sticker upp runt 4-5000rpm vid samma gasläge. Väl uppe i varv känns det som att motorn går normalt, svarar snabbt på gasen och drar normalt med soppa enligt färddatorn. (OBS att jag är inte ute och kör med bilen i det här skicket men var tvungen att köra en liten bit för att komma hem.)

Hade den inne på verkstad härom veckan och fick följande felkod utläst: "Felkod 3114: Tändkrets cylinder 2/3: Avbrott/kortslutning". Fick samtliga tändspolar bytta till Mekonomens variant av lite bättre kvalitet. Till en början gick den bra men hinner knappt köra hem förrän bilen börjar bete sig exakt likadant som tidigare.

Ringer bilmeken som tror att det kan vara styrenheten för tändningen som blivit dålig och förstör tändspolarna. Han kan inte koppla in sig mot styrboxen och se exakta värden, för det krävs tydligen en auktoriserad Renaultverkstad. Jag har på känn att en sån manöver kommer kosta mer än vad bilen är värd..

Det känns ganska rimligt att det är styrenheten för tändningen som är boven. Kan det vara något annat? Borde jag kolla något annat först?

Går det att byta styrenheten rakt av om jag hittar en beg som är exakt likadan eller kan det bli problem om den nya boxen inte kalibreras (eller liknande) av en Renaultverkstad?

Jag hittar styrboxarna för växellådan och för insprutningen bredvid batteriet. Men var sitter styrboxen för tändningen? Försöker följa tändkablarna men alla kablar går ihop i en härva och det är svårt att se..
Linus Andersson
Renault Clio 2002 - 1.4L, 16V, 98HP/72kW
L i n u s
Posts: 6
Joined: 02 Feb 2016, 17:43
Firstname: Linus
Surname: Andersson
Location: Stockholm

Re: Styrenhet tändning? Clio 2002

Post by L i n u s »

Kan det ha att göra med att spänningen stiger vid högre motorvarv kanske? Dvs. trasig laddregulator alt kabelglapp nånstans.

Ingen som vet var styrboxen för tändningen sitter?

EDIT: Ok, har nu förstått att den styrbox som sitter bakom batteriet och heter "styrenhet insprutning" kontrollerar all motorstyrning inkl tändning, vilket känns rätt självklart egentligen..
Linus Andersson
Renault Clio 2002 - 1.4L, 16V, 98HP/72kW
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Styrenhet tändning? Clio 2002

Post by Robin »

Styrbox ECU är den som styr hela kalaset och det skall mycket till innan den ger upp. Mät upp spänning över batteriet och kolla så den laddar som den ska. Kolla jordflätor från chassi till motor så allt sånt är ok. Kolla stift ?? kompression ?
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
L i n u s
Posts: 6
Joined: 02 Feb 2016, 17:43
Firstname: Linus
Surname: Andersson
Location: Stockholm

Re: Styrenhet tändning? Clio 2002

Post by L i n u s »

Robin wrote:Styrbox ECU är den som styr hela kalaset och det skall mycket till innan den ger upp. Mät upp spänning över batteriet och kolla så den laddar som den ska. Kolla jordflätor från chassi till motor så allt sånt är ok. Kolla stift ?? kompression ?
Tack för svar!

Kollade spänningen idag. Batteriet är inte superfräscht men klarar utan problem att starta motorn och då sticker spänningen upp till ~14V och ligger däromkring oavsett motorvarv. Laddar bra och regulatorn funkar m.a.o.

Jordflätor och kablar verkar vara ok och stiften är nybytta på verkstad.

Tog loss och mätte tändspolarna. Samtliga spolar har en resistans på ~1ohm på primärsidan och ~10kohm på sekundärsidan.

Motorn går bara på cylinder 1+4. Det gör ingen skillnad om man lättar på kontakten till tändspolarna på 2 eller 3, lyfter man 1 eller 4 så dör den direkt. Testade att flytta spolarna från cylinder 2+3 till 1+4 men felet ligger fortfarande på cylinder 2+3.

Finns det något sätt att utesluta att någon av tändkablarna till 2+3 är dålig? Annars återstår väl bara att det kan vara ECUn som ger dålig signal till tändningen på cylinder 2/3?
Linus Andersson
Renault Clio 2002 - 1.4L, 16V, 98HP/72kW
kenzo
Posts: 106
Joined: 20 Dec 2008, 04:46
Firstname: Anwar
Surname: Murad
Location: Skövde

Re: Styrenhet tändning? Clio 2002

Post by kenzo »

Hej!
Om det nu är ECU'n som är felet så finns det firmor som öppnar och lagar för några tusen.
Anwar Murad
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Styrenhet tändning? Clio 2002

Post by Robin »

Hade du kollat kompression ?
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
kenzo
Posts: 106
Joined: 20 Dec 2008, 04:46
Firstname: Anwar
Surname: Murad
Location: Skövde

Re: Styrenhet tändning? Clio 2002

Post by kenzo »

kenzo wrote:Hej!
Om det nu är ECU'n som är felet så finns det firmor som öppnar och lagar för några tusen.
Jag citerar mig själv då.

Enligt denna firma så är det vanligt att ECU'n blir dålig på dessa modeller och orsakar misständning på 2 cylindrar

http://www.ecutesting.com/renault_megan ... u_sie.html

Läs själv
Anwar Murad
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Styrenhet tändning? Clio 2002

Post by Tony »

Låter logiskt eftersom det brukar vara samma utgång på 2-3 och en egen till 1-4 så kallad wasted fire
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
L i n u s
Posts: 6
Joined: 02 Feb 2016, 17:43
Firstname: Linus
Surname: Andersson
Location: Stockholm

Re: Styrenhet tändning? Clio 2002

Post by L i n u s »

Det var en transistor i ECU'n som hade gett upp. Fick tillbaks den igår och nu går bilen som en klocka. Var på besiktningen imorse, enda anmärkningen var att motorlampan fortfarande lyser.
Linus Andersson
Renault Clio 2002 - 1.4L, 16V, 98HP/72kW
kenzo
Posts: 106
Joined: 20 Dec 2008, 04:46
Firstname: Anwar
Surname: Murad
Location: Skövde

Re: Styrenhet tändning? Clio 2002

Post by kenzo »

Besiktade du med tänd motorlampa?
Anwar Murad
L i n u s
Posts: 6
Joined: 02 Feb 2016, 17:43
Firstname: Linus
Surname: Andersson
Location: Stockholm

Re: Styrenhet tändning? Clio 2002

Post by L i n u s »

Ja precis. Bilen hade fått körförbud och behöver kunna använda den asap. Har en ELM327 USB som jag inte fått att fungera så måste åka till verkstan för att släcka lampan.
Linus Andersson
Renault Clio 2002 - 1.4L, 16V, 98HP/72kW
kenzo
Posts: 106
Joined: 20 Dec 2008, 04:46
Firstname: Anwar
Surname: Murad
Location: Skövde

Re: Styrenhet tändning? Clio 2002

Post by kenzo »

Okej , då är jag med :) ,
Anwar Murad
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Styrenhet tändning? Clio 2002

Post by Robin »

Syrran hade en -01as 1,6 16v som var stendöd. Felsökte typ allt på den men hitta inget. Beställde en ny/beggad styrbox från england. Den skulle "gifta" sig med bilen när man koppla in den. Koppla in och den hoppade igång direkt !

Verkar vara ett vanligt fel ändå :/
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Jennysa
Posts: 6
Joined: 10 Sep 2019, 10:37
Firstname: Jenny
Surname: Sager

Re: Styrenhet tändning? Clio 2002

Post by Jennysa »

Robin Var beställde du styrenheten? 😊
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Styrenhet tändning? Clio 2002

Post by Robin »

Hej !

Här tror ja det var :)

https://www.ecutesting.com/
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Post Reply