Kamremsbrott på en Renult Espace Grand-07 med F4R-797 motor
Moderator: Forumpolisen
Kamremsbrott på en Renult Espace Grand-07 med F4R-797 motor
Hej !
Vill ha råd hur jag går vidare. Kamremsbrottet under färd skedde på motorvägen dvs i 90 km/h.
Är det lönt att försöka renovera motorn tror ni? Bilens värde fungerande är kanske 50-60kkr.
Ska jag kosta på att provtrycka motorn ? Eller ska jag försöka få tag i en begagnad motor och skruva i den istället??!
Tacksam för svar & Råd.
/Fredrik
Vill ha råd hur jag går vidare. Kamremsbrottet under färd skedde på motorvägen dvs i 90 km/h.
Är det lönt att försöka renovera motorn tror ni? Bilens värde fungerande är kanske 50-60kkr.
Ska jag kosta på att provtrycka motorn ? Eller ska jag försöka få tag i en begagnad motor och skruva i den istället??!
Tacksam för svar & Råd.
/Fredrik
Fredrik Martinson
Re: Kamremsbrott på en Renult Espace Grand-07 med F4R-797 mo
Ventil sallad i mer eller mindre utsträckning.
Kan räcka med ventiler
Kan räcka med ventiler
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: Kamremsbrott på en Renult Espace Grand-07 med F4R-797 mo
Förmodligen så har även kolvarna och nån kam tag stryk också. Värt att lyfta och kika innan man beställer beggad motor.
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Re: Kamremsbrott på en Renult Espace Grand-07 med F4R-797 mo
Så om jag har tur behöver inte toppen vara skadad och ventilerna endast vara skadade?
Jag pratade med en bekant som sa att även om topparna på kolvarna har skadats så är det inte säkert de behöver bytas. Han förordar att först ta reda på om varje cylinder är tät eller ej.
Dett genom att ställa varje kolv i rätt läge(i toppläget där in och ut luftskanalerna är stängda) och endast blåsa(Initialt bara manuellt med munnen via en slang ner i cylindern via tändstiftingången sedan med kompresso.... ) in luft i cylindern.
Är de tätt så ....
Hur ser ni på det?
Jag pratade med en bekant som sa att även om topparna på kolvarna har skadats så är det inte säkert de behöver bytas. Han förordar att först ta reda på om varje cylinder är tät eller ej.
Dett genom att ställa varje kolv i rätt läge(i toppläget där in och ut luftskanalerna är stängda) och endast blåsa(Initialt bara manuellt med munnen via en slang ner i cylindern via tändstiftingången sedan med kompresso.... ) in luft i cylindern.
Är de tätt så ....
Hur ser ni på det?
Fredrik Martinson
Re: Kamremsbrott på en Renult Espace Grand-07 med F4R-797 mo
Du HAR ventilsallad vid karemsras, därav måste toppen bort. Sen när detta är gjort kan du kolla täthet på kolvar med vätska och även se skador på topp och kolvar..
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002: