Batteriproblem Clio 1,2 16V -06

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
mollan
Posts: 6
Joined: 11 Aug 2011, 07:56
Location: Borås

Batteriproblem Clio 1,2 16V -06

Post by mollan »

Jag har funderingar kring batteriet på denna bil.
Bilen har gått utan problem i säkert ett år för att i fredags morse inte starta alls.
När jag vred på startnyckel så knackade det bara i startmotorn, det hör till saken att den varit lite segstartad senaste veckan men går som en klocka när den väl startar.
Falk assistans var här och bilen startade hur bra som helst med hans startbatteri så det tyder väl på batteriproblem.
Vi har haft bilen i lite mer än tre år och har aldrig bytt batteri eller laddat det heller för den sakens skull.
Falkkillen sa att batteriet var helt slut och måste bytas, förbannat tråkigt då vi ska sälja bilen i dagarna.
Jag kopplade på min ctek-laddare på batteriet och ganska bums så passerade den de 4 första stegen på någon minut, efter ca 3-4 tim så var batteriet fulladdat enligt laddaren, så långt allt väl.
Jag mätte över polerna med laddaren frånkopplad och fick 13,46 volt, enligt manualen till laddaren är batteriet slut om den visar över 13,0 volt i detta skedet, stämmer det? måste jag byta batteri?

Lite långt inlägg det här men jag kan inget om bilelektronik och vill inte lägga ut extra pengar på en bil som ska avyttras men den måste starta och gå riktigt.
Göte J
Posts: 213
Joined: 20 Jan 2006, 15:13
Firstname: Göte
Surname: Johansson
Location: Linköping

Re: Batteriproblem Clio 1,2 16V -06

Post by Göte J »

Far till skroten och titta på deras batterier. En chansning men jag har vid flera tillfällen köpt batterier där för 100-150 kr som fungerat alldeles utmärkt.
Iofs så verkar ju spänningen ok på gamla batteriet, men hur är det efter ett par dar? Ofta har gamla batterier hög självurlddnming och blir dåliga efter ett tag. Och är det bra fart på startmotorn? Hög inre resistans i batteriet ger lägre ström till startmotorn och därmed dålig ork.
// Göte J
Post Reply