Renault Clio 1.2 D7F-726 2002

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
jimmylundkvist123
Posts: 8
Joined: 29 Mar 2016, 16:07
Firstname: Jimmy
Surname: lundkvist
Location: västerås

Renault Clio 1.2 D7F-726 2002

Post by jimmylundkvist123 »

hej! har stött på enorma problem med min renault clio, allting började med att motorlampan började lysa. Sedan har bilen börjat å extremt kraftlöst och tungt, I samband med detta så börjar motorlampan att blinka, ja var in på en renault certifierad verkstad och läste av felkoder, det som uppkom var

Misständning

Destruktiv misständning

Vi konstaterade att bilen enbart år på 2 cylindrar, bensinen passerar troligtvis 2 cylindrar och år rakt ner i lamdasonden dr bilen tar skada. Vi fokuserade på standard problemen vilket var att felsöka stift, tändkablar, som var OK för att sedan felsöka spridare samt byta tändspole 2 gånger. Spridarna var bra även tändkablar samt stift, känns osannolikt att 2 ventiler blir brända samtidigt så har jag började söka mig runt och vad jag hittar är att ECU kan jävlas på dessa så de inte år alls, alternativt år på 2 cylindrar. Vet inte hur ja ska gå tillväga härifrån eftersom man tydligen inte kan köpa en beg ECU för då börjar startspärren jävlas, ar dock inhandlat utrustning så ja kan läsa av felkoder själv vad nu det ska kunna lösa men inför framtiden. Skulle vara tacksam för allt hjälp som kan fås

Mvh Frustrerad kille
Jimmy Lundkvist
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Renault Clio 1.2 D7F-726 2002

Post by Starbright »

Gör ett kompprov!
evt har toppackningen gått sönder.
då får du lågt kompvärde på 2 cylindrar.
Johnny Söderström
jimmylundkvist123
Posts: 8
Joined: 29 Mar 2016, 16:07
Firstname: Jimmy
Surname: lundkvist
Location: västerås

Re: Renault Clio 1.2 D7F-726 2002

Post by jimmylundkvist123 »

Det skall testas omgående tack för tipset
Jimmy Lundkvist
jimmylundkvist123
Posts: 8
Joined: 29 Mar 2016, 16:07
Firstname: Jimmy
Surname: lundkvist
Location: västerås

Re: Renault Clio 1.2 D7F-726 2002

Post by jimmylundkvist123 »

Skall göra ett kompressionsprov idag, med närmare efter tanke så har jag majonnäs i oljelocket men tror det är för jag pendlat kortare sträckor med bilen. Behöver aldrig fylla på vatten/glykol eller olja för den delen och bilen rycker inte vitt. Även om jag har dålig kompression eventuellt på 2 cylindrar vet jag inte vart jag ska gå vidare efter den informationen
Jimmy Lundkvist
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Renault Clio 1.2 D7F-726 2002

Post by Starbright »

Om du har låg / ingen komp på 2 cylindrar ( gärna bredvid varandra) måste Toppen bort och inspektera topplockspackningen.

Hur låter bilen när du försöker starta den? ojämnt under krank? t.ex så kan du koppla ur tändspolen eller spridarna så bilen inte startar och lyssna hur den låter. Helt normalt med jämnt ljud, så lär det inte vara toppackningen heller. Men låter det udda och lite ojämnt så kan det vara den.
Johnny Söderström
jimmylundkvist123
Posts: 8
Joined: 29 Mar 2016, 16:07
Firstname: Jimmy
Surname: lundkvist
Location: västerås

Re: Renault Clio 1.2 D7F-726 2002

Post by jimmylundkvist123 »

Hej! Tack för tips det mottages verkligen, det är dom 2 mittersta cylindrarna som verkar gå väldigt dåligt. Tex om jag lyfter av en tänd kabel på cyl 1 eller 4 dör bilen men på 2-3 i mitten så händer det inget, de gnistrar bara lite grann på de med när man nästan sätter på tändkabeln. Tycker bilen låter normalt men har den stått länge så går han upp i varv rätt bra sen går han ner så han nästan dör, man behöver ofta reglera med gasen rätt hårt annars dör
Bilen så typ puttrar han, nästan som han inte får bensin.
Jimmy Lundkvist
jimmylundkvist123
Posts: 8
Joined: 29 Mar 2016, 16:07
Firstname: Jimmy
Surname: lundkvist
Location: västerås

Re: Renault Clio 1.2 D7F-726 2002

Post by jimmylundkvist123 »

Nu har jag gjort ett kompressionsprov och allting verkade jämnt och bra, minns inte exakta siffrorna men alla 4 cylindrar hade jämna och bra värden kallt/varmt. Bestämde mig för att köpa nya tändkablar och stift men det gav inget resultat, vet inte alls vart man ska gå tillväga nu.
Jimmy Lundkvist
jimmylundkvist123
Posts: 8
Joined: 29 Mar 2016, 16:07
Firstname: Jimmy
Surname: lundkvist
Location: västerås

Re: Renault Clio 1.2 D7F-726 2002

Post by jimmylundkvist123 »

Har bytt tändspole/tändkablar/stift, gjort rent HCU enheterna både den i motorutrymmet samt i kupén under instrumentbrädan, även provkört spridare. Börjar undra om det inte är bensinpumpen som är full av sk*t, har ju bytt det mesta som är relaterat verkar som pump/filter är integrerat.
Jimmy Lundkvist
RogerNordling
Posts: 14
Joined: 02 Feb 2020, 08:44
Firstname: Svempa
Surname: Svensson

Re: Renault Clio 1.2 D7F-726 2002

Post by RogerNordling »

Lite nyfiken, hur gick det för dig?
Post Reply