Fjärrlås Kangoo 1998 funkar inte alltid

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Quebec
Posts: 1
Joined: 19 Apr 2016, 12:41
Firstname: Fredrik
Surname: Varno
Location: Alvesta

Fjärrlås Kangoo 1998 funkar inte alltid

Post by Quebec »

Fjärrlåset på min Kangoo 1.4 -98 krånglar. Ibland funkar det och ibland inte. Jag är tämligen säker på att det inte är nyckeln det är fel på. Den har jag kollat med mobilkamera och ser att IR-LEDen lyser.
Vidare fungerar centrallåset via manöverknappen framför växelspaken. Återstår således mottagaren i taket och elektroniken därifrån.
Min bil står lång tid oanvänd ute på vintern, och en teori jag har är att det är fukt någonstans. Problemet har ökat i omfattning från att ha varit enstaka gånger till frekvent nu.
Finns där någon som har liknande erfarenheter eller har ideér om vad som kan vara galet.
Fredrik Varno
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Fjärrlås Kangoo 1998 funkar inte alltid

Post by Stymie »

Ta ut kortet från taket och torka (lägg det varmt, inte över 60 grader), sätt i och prova igen. Brukar komma ned fukt via antenn (om du har en sådan ovanför), täta om så behövs.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply