Dragkrok megane

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Stolpen
Posts: 3
Joined: 11 May 2016, 17:43
Firstname: Mats
Surname: Roos Johansson
Location: Kolsva

Dragkrok megane

Post by Stolpen »

Hej,
Behöver montera en dragkrok på min megane 2010. Hur mycket jobb är det? Är allt förberett med skruvhål och liknande eller måste man borra nya såna? Är även stötfångaren anpassad så den inte behövs sågas upp? Går det göra jobbet på en parkering? Är elen plugnplay? Sitter kontakten där bak under stötfångaren? När man är färdig och ska tuts och köra. Måste man låsa upp släpvagnselen via datorn eller är det bara att köra? Många frågor jag vet men verkstäderna i min närhet var inte så behjälpliga. Dragkrokskungen är det bra saker där?
Mats Roos johansson
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Dragkrok megane

Post by Joakim16v »

Är det på en kombi eller hatchback?

Jag har gjort det på en kombi (fast GT). Det går att göra på en parkering om man är normalt händig. Finns färdiga skruvhål.
Om kroken passar mot kofångaren är svårt att säga då det beror på vilken krok du väljer. Jag tog en vertikalt demonterbar, då behövdes inget kapas på GTn som har en djupare kofångare än standard. Det brukar stå om det behöver kapas i kofångaren i informationsbladet/monteringsanvisningen.
Vad gäller elen så går det köpa modellanpassad sats, vilket jag gjorde. Den var helt plug and play.
Det behöver inte aktiveras något med dator, elen fungerar direkt.

Har inte köpt från dragkrokskungen så jag kan inte uttalla mig om dem.

Jag monterade på vår -14 enligt signatur.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Keeefan
Posts: 28
Joined: 29 Jul 2010, 12:06
Location: Tjörn

Re: Dragkrok megane

Post by Keeefan »

Hej på er,

Postade en egen tråd rörande drag till Megane i den allmänna delen av forumet häromdan. http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... =8&t=17251
Fick precis se det här inlägget med liknande fråga.. Det draget du monterade Joakim, har du lust att dela med dej lite mer detaljer kring vad det var för modell, osv. Har inte ens tänkt tanken att montera det själv men om det verkligen är som du säger, att en normalhändig kan klämma det på en parkeringsplats, att allt är förberett med skruvhål, plug and play för el, ingen sågning, osv så kanske jag bör tänka om.

Har du, Stolpen, som startade tråden kommit vidare och har några erfarenheter att dela med dej?

Vänligen,

/ Per
Per Kristiansson
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Dragkrok megane

Post by Stymie »

Det behövs säkert en momentnyckel. Kan vara bra att tänka på.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Keeefan
Posts: 28
Joined: 29 Jul 2010, 12:06
Location: Tjörn

Re: Dragkrok megane

Post by Keeefan »

Tack, Stymie.
Per Kristiansson
Post Reply