Renault Grand Scénic automat RYCKER vid VÄXLING m,m

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
pyssel
Posts: 4
Joined: 07 Dec 2011, 17:30
Location: Hallsber

Renault Grand Scénic automat RYCKER vid VÄXLING m,m

Post by pyssel »

Hej
Har en årsmodell 2011 uttagen oktober

Renault Grand Scénic 1.5 dCi FAP Dyn EDC

Diesel 1,5 dci 110h/81kw k9k e5

automat 6-växlad DC4 aut

Är lite olika fel på

Rycker mellan 1 till 2 växling (dubbelryckningar) när som helst väldigt ofta
väldigt jobbigt

Varvar högt ibland innan växling sker

Svarar ej på gas ibland ex när man startar vid tex en rondell
så svarar inte gasen , storknar sedan lägger man på lite gas till
så drar bilen iväg väldigt fort och högt varvtal

Svarar ej på gasen ibland ,gasar lite till så rusar den iväg

Växling från 2 till 3 ca 3000 varv gasen stilla ingen växling sker
släpper tillbaka gasen lite då växlar den upp
hänt några gånger

Check auto gearbox har kommit fram i displayen
men enligt verkstad finns inga fel
ingen som vet varför den kommit fram

Auto gearbox overheating kom fram när jag backade
några gånger fram o tillbaka med släpkärra
blev då också varm o luktade illa

-----------------------------------
Straxt efter bilen var ny luktade det brännt i motor rummet
har då kört några ca 4 mil då jag stannat
luktade välldigt mycket
inga fel funna då heller

Har forsatt varit konstig sedan dess

Bilen har inte gått mer än ca 4000 mil nu

Har varit inne på verkstad flertal gånger, men finns inga felkoder
inget dom kan hitta/göra enligt dom
inget är bytt

Har alltid kört bilen lugnt o försiktigt med gasen
ingen betydelse om motorn är varm eller kall
felen uppkommer när som helst

nån som har någon ide om vad felet kan vara
Håkan Andersson
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Renault Grand Scénic automat RYCKER vid VÄXLING m,m

Post by Stymie »

Jag skulle be verkstaden ta ut olja ur lådan för att se om den har fått 'fel' färg. Med tanke på att den varit dålig sedan bilen var ny skulle jag nog försöka få till ett byte av låda. På äldre lådor (vet ej hur det är med EDC) finns det ett ventilpaket som kan bytas om så behövs (dyrt!) samt att oljan kan bytas ut (även om det inte finns någon rekommendation).

Du kan även ha flera problem som i kombination ger ett otrevligt beteende. Går motorn som den ska? Kanske någon givare ger konstiga värden till lådans styrning? Är problemet tydligast när det är varmt eller kallt (kall motor vs varm motor, vid hög belastning eller vid låg belastning)?
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Mats
Posts: 131
Joined: 10 Dec 2002, 00:53
Location: Stockholm

Re: Renault Grand Scénic automat RYCKER vid VÄXLING m,m

Post by Mats »

En EDC växellåda är INGEN automatlåda!
Det är en manuell växellåda med två torrlamellkopplingar och två ingående axlar.
Det du troligen har gjort är att bränna den ena kopplingen när du höll på med att backa släp. Det är precis som att slira på en vanlig koppling så när det luktar bränt är det just det det är : bränt!
/Mats Nilsson #524
pyssel
Posts: 4
Joined: 07 Dec 2011, 17:30
Location: Hallsber

Re: Renault Grand Scénic automat RYCKER vid VÄXLING m,m

Post by pyssel »

Bilen beter se likadant varm som kall,
hög som låg belastning ? kör lungt o försiktigt.

några felkoder finns inte när dom kollat
pga av inga felkoder finns inga fel enligt verkstaden
dom vet inte vad som ska bytas och vill inte byta något pga inga felkoder

allt mekanisk kan väl inte vara kopplat till felkoder ?

Det luktade även brännt straxt efter bilen var ny som jag skrivit ovan

oljan har verkstaden tittat på var normal enligt dom

Och inte kunna backa fram o tillbaka med en släpkärra några gånger
med lätt last borde inte göra så att det luktar brännt
och Auto gearbox overheating text kommer fram
Håkan Andersson
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Renault Grand Scénic automat RYCKER vid VÄXLING m,m

Post by Stymie »

Kolla denna tråden:
http://www.renaultforums.co.uk/308-tran ... 4-6-a.html

Det kan vara så att bilen hoppar över hälften av växlarna därav det konstiga beteendet. Det kan du kolla genom att prova att växla manuellt när felet uppstår. Du tappar då 2, 4, 6 samt backen alternativt 1, 3, 5.

De anger att 1) en ominstallation av mjukvara i Engine Management Unit, 2) putsning av kontakten till växellådan eller 3) byte av solenoid för ena kopplingen kanske löser problemet.

Risken är väl stor att lamellerna bränns om den måste hoppa över växlar.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
pyssel
Posts: 4
Joined: 07 Dec 2011, 17:30
Location: Hallsber

Re: Renault Grand Scénic automat RYCKER vid VÄXLING m,m

Post by pyssel »

Vad jag vet är att verkstaden har
tagit den motorer som lägger i växlarna och kollat att dessa inte går trögt
och lagt i annan programvara

men inget av detta blev bättre

Vad jag hört så sitter likadan motor o låda i Renault Megane
har ingen varit med om att dessa inte varit något fel på"
enligt verkstaden så verkar det inte finnas så många megane med automat.

3)byte av solenoid för ena kopplingen kanske löser problemet. Skrev Stymie i sitt inlägg ovan

kan detta kanske förosakat att motorn luktat brännt och "Auto gearbox overheating" i växellådan .
Då solenoiderna inte kommit i rätt läge ibland och orsakat overheating,
och Check auto gearbox ,har kommit fram i displayen ,och skadat lamellerna.
så det finns kanske mer saker som dom skulle kunna kolla upp
och kolla alla anslutningar som sköter växling och koppling,datorer

men lamellerna kan ju redan vara skadade efter dessa fel ?

Bilen har ju inte varit bra efter första gången som den blev varm
och sedan har det bara fortsatt med alla dessa olika gasfel och ryckningar
runt 4000 mil har den gått nu och garantin börjar ta slut snart.

Enligt tråden från stymie ovan
verkar vara många som har fått olika fel som påverkat växling mm
konstigt att verkstäderna ej hittar dessa fel
och Renault inte vet något om detta ?
Håkan Andersson
Post Reply