El fel eller startspärr? Renault clio 1.2 00

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Jrastman
Posts: 1
Joined: 05 Jun 2016, 12:29
Firstname: Joakim
Surname: Rastman
Location: Köping

El fel eller startspärr? Renault clio 1.2 00

Post by Jrastman »

Hallo är ny på Renault här! Har köpt en clio 1.2 00 med facelift ,
Och nu är det såhär att bilen vill inte alls starta!

Startmotor går ej runt och batterie lampa samt glöd indicatorn lyser? Ja kort sagt diverse lampor blinkar och man hör att några relän under instrument samt i motorutrymme klickar och har sig när man försökt vrida igång startmotorn ,

Bensin pumpen går och motorn går runt om man putar igång den men den vill inte starta , har även tagit loss startmotor och den fungerar bra! Har också rengjort alla minus poler och knackat på reläna och haft starthjälp på batteriet , men inge skillnad,

Har kanske startspärren kickat igång ? Då ej centrallåset går upp och nyckeln inte fungerar fast jag bytt batteri,

Kan även tillägga att jag fått upp felkoder på diverse givare i motorn samt styrenheten ?
Men känns långsökt om allt detta kommit upp nå då bilen gick klockrent innan den stängdes av och blev såhär !

Tack på förhand !
Joakim rastman
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: El fel eller startspärr? Renault clio 1.2 00

Post by Stymie »

Kolla jordkablage till motor/växellåda.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
mir78
Posts: 3
Joined: 30 Jul 2012, 00:36
Location: Skellefteå

Re: El fel eller startspärr? Renault clio 1.2 00

Post by mir78 »

Puffar denna tråden lite
Har exakt samma problem med en -00 clio 1,2.
Fick TS ordning på problemet? Har gnussat upp jordflätan.
Marcus Lindgren
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: El fel eller startspärr? Renault clio 1.2 00

Post by Stymie »

Har du provat att sätta en startkabel mellan minus på batteriet och motorblocket? Hur är det med tändlägesgivaren?
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
mir78
Posts: 3
Joined: 30 Jul 2012, 00:36
Location: Skellefteå

Re: El fel eller startspärr? Renault clio 1.2 00

Post by mir78 »

Testade sätta en startkabel mellan motor och minus, tyckte att det blev marginellt bättre, man hörde att solenoiden slog till ibland iaf. Det märkliga är att när jag tog bort kabeln så va den ganska varm på sidan jag satt på motorn och man såg att plasten på kabeln börjat smälta lite...
Tändlägesgivaren, är det den som sitter nere mot växellådan till? Vevaxelgivaren?
Marcus Lindgren
Göte J
Posts: 210
Joined: 20 Jan 2006, 15:13
Firstname: Göte
Surname: Johansson
Location: Linköping

Re: El fel eller startspärr? Renault clio 1.2 00

Post by Göte J »

Om du verkligen satt startkabeln mellan minus och motorblocket och den blir varm, då kan du nog dra slutsatsen att original-jordningen inte fungerar. Byt ut.
Dessutom undrar jag om din startkabel är ok. Blir den så varm att plasten smälter av startmotorströmmen är det nog dålig anslutning eller kardeler av.
På min Clio 1,2 -08 sitter en svart grov kabel från minuspol till chassie och vidare till blocket. Har du likadan? Kolla isåfall anslutningarna eller byt/komplettera med en jordfläta!
// Göte J
mir78
Posts: 3
Joined: 30 Jul 2012, 00:36
Location: Skellefteå

Re: El fel eller startspärr? Renault clio 1.2 00

Post by mir78 »

Självklart va de jordflätan, tack för tipsen.
Dock så har jag ett annat problem åxå :) nyckeln till bilen var trasig så den känner inte av startspärren. Nu är det så att jag har en till likadan bil (som jag vet att startspärren funkar på) som jag tänkte flytta startspärr och nyckel från. Har flyttat antennring, tändningslås och styrbox men startspärren går ändå i (lampan blinkar aktivt) måste man göra något mer?
Marcus Lindgren
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: El fel eller startspärr? Renault clio 1.2 00

Post by Stymie »

Nu har jag dålig koll på en sådan operation, men kolla här http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... kel#p74863

Finns säkert fler trådar som diskuterar en sådan operation.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply