Motor knackar efter renovering!

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
stan8404
Posts: 2
Joined: 20 Jun 2016, 20:40
Firstname: Staffan
Surname: Andersson
Location: KARLSTAD

Motor knackar efter renovering!

Post by stan8404 »

Hej jag har en Renault master 2,5dci 2003 och köpte den som ett repartionsobjekt då det hade börjat knacka i motorn på den.
Plockade av oljetråget, överfallen till vevstakarna och såg att lagren va skadade samt att vevaxel var repig, mest på en cylinder. Mina fynd ledde till att jag köpte en begagnad vevaxel som det inte var något fel på. Satte i nya vevstakslager, nya ramlager(vevaxellager), en ny vevstake och kolvringar, ny topplockspackning, nytt kamremskitt och bytte en spridare.
Startade den och knackandet hade försvunnit. Men tyvärr så när jag va påväg till besiktningen så började det knacka igen :( Började felsöka och hittade vatten i oljan som jag härledde till en packning på vattenpumpens axel. Bytte packning, sköljde ur motorn med ny olja och nya filter så jag fick bort vattnet. Öppnade även upp oljetråg och inspekterade vevstakslagren som hade klarat sig.
Startade och tyvärr knackade det precis likadant som det hade gjort från början. Efter det så har jag bytt alla lyftarna på insuget, gjort kompressionstest där alla cylindrar hade samma komp. flyttat på spridarna, flyttat på lyftarna på avgassidan och nu har jag slut på ideér.
Någon som kan hjälpa mig komma vidare, börjar tröttna:(

Länk till video på knackandet https://www.dropbox.com/s/y4mn2kyroe1as ... 7.mp4?dl=0
Staffan Andersson
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Motor knackar efter renovering!

Post by Robin »

Känns nästan som den ska låta så :D

Vet faktiskt inte vad som kan vara felet. Du verkar ha gått igenom det mesta. Skaffa sånt där stetoskåp för felsökning så kanske du hittar ljudet lättare.
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
stan8404
Posts: 2
Joined: 20 Jun 2016, 20:40
Firstname: Staffan
Surname: Andersson
Location: KARLSTAD

Re: Motor knackar efter renovering!

Post by stan8404 »

Haha ja kanske det! :D
Jag har faktiskt ett sånt stetoskop :) men har ändå inte lyckats lokalisera det mer än till att det låter mest under motorn.
Jag har beställt ett verktygskitt för att ställa in kammarna ifall mitt hemgjorda verktyg inte höll dom stilla och dom rört sig under renoveringen :oops:
Staffan Andersson
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Motor knackar efter renovering!

Post by Robin »

Jo jag har ett sånt låskit jag också. Fungerar riktigt bra !
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Post Reply